Poziția Consiliului UE privind legislația emblematică pentru reglementarea inteligenței artificiale a fost comunicată vineri (11 noiembrie), cu câteva ajustări finale de ultim moment făcute de președinția cehă, relatează Euractiv.
Textul a fost trimis celorlalte state membre pentru a obține acordul ambasadorilor UE, vineri, 18 noiembrie. Nu este pasul final pentru adoptarea legislației, urmează dezbateri în Parlamentul European, probabil de anul viitor.
Un aspect delicat care s-a definitivat, din punct de vedere al Consiliului, este definiția sistemelor de inteligență artificială, un element fundamental pentru a face ca regulamentul să fie pregătit pentru viitor, deoarece această tehnologie se află încă într-un stadiu relativ timpuriu de dezvoltare.
În această privință, cea mai semnificativă modificare este că definiția a fost mutată din anexa I într-un articol. În propunerea inițială, Comisia Europeană era împuternicită să modifice anexa ulterior, opțiune care nu va mai fi disponibilă în acest nou cadru.
Potrivit Euractiv, această schimbare s-a datorat faptului că definiția este considerată o parte prea crucială a regulamentului pentru a fi modificată prin intermediul legislației secundare. Coraportorii par hotărâți să se asigure că definiția este pregătită pentru viitor prin intermediul unei abordări orientate spre rezultate, axată pe ceea ce face IA, mai degrabă decât pe ceea ce este și pe tehnicile sale.
Articolul rescris introduce trei condiții cumulative. Pentru a fi calificat drept IA, sistemul ar trebui să fie capabil să: primească date de la o mașină sau de la un om; să deducă cum să atingă un anumit set de obiective folosind învățarea, raționamentul sau modelarea; să genereze rezultate sub formă de conținut, predicții, recomandări sau decizii care să influențeze mediul real sau virtual cu care interacționează.
O specificație finală adaugă că „sistemele de inteligență artificială pot fi proiectate pentru a funcționa cu diferite niveluri de autonomie”.
Definiția AI va necesita probabil discuții politice suplimentare, întrucât Parlamentul European este încă departe de o viziune comună. Deputații europeni conservatori, în special, fac presiuni pentru o definiție mai restrânsă a IA.
„Comitetul Reprezentanților Permanenți este invitat să examineze și să aprobe textul care figurează în anexa la prezenta notă, în vederea unei abordări generale; să recomande Consiliului, în cadrul reuniunii Consiliului TTE (Telecomunicații) din 6 decembrie 2022, să ajungă la o abordare generală”, se arată în documentul redactat vineri.
Credibilitate și asigurări
În cadrul Consiliului UE, un subiect aprins a fost cel referitor la aplicațiile de inteligență artificială în domeniul asigurărilor care ar trebui să fie considerate ca riscând să provoace prejudicii considerabile. Într-o ultimă modificare a textului, doar algoritmii utilizați pentru evaluarea riscurilor și stabilirea prețurilor asigurărilor de sănătate și de viață sunt considerați ca prezentând un risc ridicat. În schimb, restul rămân acoperite de legislația sectorială.
Algoritmii utilizați pentru evaluarea scorurilor de credit sau a solvabilității persoanelor fizice au fost plasați în coșul de risc ridicat, considerându-se că aceasta este o modalitate vitală pentru ca oamenii să aibă acces la servicii esențiale. Cu toate acestea, microîntreprinderile sau întreprinderile mici care pun în funcțiune aceste sisteme pentru uz propriu au fost exceptate.
Cel mai recent text clarifică ce înseamnă „uz propriu”, și anume că microîntreprinderile și întreprinderile mici „pun în funcțiune un sistem de IA în scopul vânzării propriilor produse de asigurare”.
Clarificarea este menită să evite faptul că operatorii mai mici ar putea oferi o portiță de scăpare pentru ca întreprinderile mai mari să ocolească normele mai stricte pentru sistemele cu risc ridicat.
Guvernanță
Un paragraf suplimentar din preambulul textului prevede că Legea privind IA nu afectează competențele, sarcinile, puterile și independența autorităților naționale însărcinate cu supravegherea protecției drepturilor fundamentale, inclusiv organismele de promovare a egalității și autoritățile de protecție a datelor. În plus, printre diferitele aspecte cu privire la care Comisia Europeană va trebui să ofere orientări privind aplicarea dispozițiilor Legii privind IA, statele membre doresc ca executivul UE să emită, de asemenea, orientări cu privire la modul în care să asigure coerența aplicării regulamentului în întreaga UE.
Infrastructura critică
În ceea ce privește infrastructura critică, în textul de compromis anterior, Președinția a indicat că numai componentele de siguranță ale acesteia care îi asigură integritatea fizică urmează să fie considerate ca fiind la risc ridicat, excluzând sistemele de securitate cibernetică care utilizează IA de la obligațiile mai stricte.
A fost introdusă o nouă formulare pentru a preciza că componentele de siguranță nu sunt cele necesare pentru ca sistemul să funcționeze, ci doar pentru a asigura menținerea integrității acestuia. Potrivit notei de însoțire, acest lucru are drept scop alinierea textului la Regulamentul UE privind produsele pentru mașini.
Proiect cofinanțat de Uniunea Europeană în cadrul programului de subvenții al Parlamentului European în domeniul comunicării. Parlamentul European nu a fost implicat în pregătirea proiectului și nu este responsabil în nicio măsură de informațiile sau punctele de vedere exprimate în cadrul proiectului, iar acestea nu-i impun nicio obligație; responsabilitatea aparține exclusiv autorilor, persoanelor intervievate, editorilor sau difuzorilor programului, în conformitate cu legislația aplicabilă. Parlamentul European nu poate fi considerat responsabil nici pentru daunele, directe sau indirecte, care pot rezulta în urma realizării proiectului.