Cotaţiile la porumb au înregistrat luni o nouă creştere semnificativă pe piaţa europeană, operatorii căutând soluţii de rezervă în condiţiile în care porturile ucrainene de la Marea Neagră sunt blocate, iar Marea Azov este în continuare închisă pentru navigaţia navelor, informează AFP, citat de Agerpres.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

În jurul orei 12.30 GMT, pe platforma Euronext, tona de porumb cu livrare în luna martie s-a apreciat cu 31,75 euro, până la 321 de euro, iar cea cu livrare în luna iunie s-a apreciat cu 15,75 euro, până la 284 de euro.

Cotaţiile la grâu s-au apreciat şi ele, dar într-o măsură mai mică, câştigând 21,25 euro, până la 311,25 euro pe tona de grâu cu livrare în luna martie.

Analize Economedia

om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie

Pe o hartă care arată navigaţia navelor cargo, publicată de firma Inter-Courtage, se putea constata luni dimineaţa că „Marea Azov este în continuare interzisă navigaţiei, iar porturile ucrainene sunt de facto blocate”.

Operatorii urmăresc modul în care evoluează încărcarea navelor în porturile ruseşti de la Marea Neagră, precum şi în România şi Bulgaria.

Însă, pieţele sunt în continuare într-o stare de incertitudine când vine vorba de comerţul cu cereale ruseşti, de eventualele dificultăţi logistice şi mai ales cu privire la „consecinţele sancţiunilor europene care ar putea bloca tranzacţiile”, a declarat Sébastien Poncelet, analist la Agritel (Argus Media France).

Dacă în cazul grâului pare posibil, cel puţin pe termen scurt, ca diminuarea livrărilor din Ucraina şi Rusia să fie compensată de alte state, în special de Franţa, problema în cazul porumbului este una de disponibilitate.

În opinia brokerului Damien Vercambre (de la firma Inter-Courtage) „am intrat într-un proces îndelungat, în condiţiile în care Ucraina a fost scoasă din joc pentru o perioadă nedeterminată”. Potrivit acestuia, “în acest sezon au mai rămas de exportat 10-12 milioane de tone de porumb din Ucraina, din care o mare parte era destinată Europei. În mod tradiţional jumătate din porumbul important de Europa provine din Ucraina”.

“După China, principalii cumpărători de porumb ucrainean sunt Ţările de Jos şi Spania, care ar putea să se reorienteze spre porumbul francez”, estimează Sébastien Poncelet, care precizează însă că rezervele Franţei nu sunt considerabile.

Potrivit analiştilor, piaţa cerealelor va fi marcată în continuare de volatilitate în funcţie de modul în care va evolua pe teren criza ruso-ucraineană.

„Va trebui să luăm cu o mare precauţie cotaţiile afişate în acest context, cursul evoluând cu mai multe procente în decurs de câteva minute”, subliniază analiştii de la Agritel.