Progres semnificativ pe șantierul liniei de tren București – Giurgiu, unde proiectul pentru noul pod peste Argeș de la Grădiștea și refacerea liniei pe o lungime de 12 kilometri a ajuns la 45%, lucrarea fiind în grafic pentru ca linia să fie terminată în iulie-august 2023, conform contractului. Șantierul PORR a avansat în noiembrie și decembrie 2022 de la 36% la 45%, conform monitorizării CFR Infrastructură pe care a consultat-o Economedia.
Finalizarea lucrărilor și redeschiderea circulației feroviare pe linia directă București – Giurgiu este foarte importantă pentru introducerea trenurilor metropolitane în zona de sud a Bucureștiului și va aduce pasageri la Otopeni inclusiv din nordul Bulgariei, oferta de zbor de la Otopeni fiind mult mai atractivă decât de la Sofia, spunea la sfârșitul anului trecut, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu.
Și publicația de specialitate romaniaferoviara.ro, care urmărește constant șantierul, a remarcat că antreprenorul a profitat de vremea bună și nu a suspendat lucrările pe șantier.
„Când majoritatea oamenilor și-au pus la grămadă concediu din 23 decembrie până în 9 ianuarie, pe șantierul liniei 102 nu s-a stat nici măcar o oră la trecerea dintre ani și s-a lucrat ca program normal de lucru. Fără amânări datorate unor obiceiuri ancestrale expirate, așa cum șade bine unei normalități de mult dispărute de pe plaiurile mioritice! În zona Grădiștea, PORR Construct a finalizat montarea pilelor provizorii de lansare al viitorului tablier care va fi înălțat peste râul Argeș. Pilele sunt vizibile mai bine în prima poză de sus. Grinzile viaductului și predalele sunt montate în procent de 95%, a mai rămas un spațiu gol vizibil în zona culeelor, cel mai probabil pentru a facilita montarea tablierului metalic. Se lucrează în continuare destul de intens pentru regularizarea malurilor râului Argeș, pe malul drept unde sunt 3 utilaje specializate care realizează săpături verticale în adâncime pentru turnarea zidurilor de sprijin realizate din beton special armat până la adâncimea de aproximativ 30 metri”, arată publicația.
Linia București – Giurgiu, inaugurată în 1869, este prima linie de tren din România (acelor timpuri), dar este închisă din 2005 de la prăbușirea Podului peste Argeș de la Grădiștea. Din 2005 până în 2020, când a fost semnat contractul cu antreprenorul din Austria, Ministerul Transporturilor nu a făcut eforturi pentru a asigura legătura feroviară între Giurgiu și București pe linia directă, timp în care patronii firmelor de microbuze au făcut profituri uriașe.
Contractul pentru Modernizarea Liniei Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Frontieră are o valoare de 472 milioane lei, iar durata de execuţie este de 24 de luni. Pentru redeschiderea liniei sunt prevăzute doar lucrări de reparaţii, nu şi dublare sau electrificare, acestea fiind incluse în etapa II-a a proiectului. Cea mai dificilă lucrare de artă este noul pod peste Argeş, lungime totală de 1.131 metri, cu o deschidere centrală de 145 de metri, a doua după cea a Podului de la Cernavodă. „În zona râului Argeş, traversarea va fi asigurată printr-o suprastructură de cale simplă, tip grindă cu zăbrele, cu deschideri de 70m+145m+70m, cuvă de balast. Pe malul stâng al Argeşului (direcţia București) se vor executa viaducte de acces cu 8 deschideri de 30 m, iar pe malul drept (direcţia Giurgiu) se vor executa viaducte de acces cu 23 deschideri de 30 m şi 3 deschideri de 33 metri. Prezentul proiect este corelat cu proiectul IPTANA de amenajare a râurilor Argeş şi Dâmboviţa pentru navigaţie şi alte folosinţe”, arată memoriul pentru acordul de mediu din 2017 care lua în calcul redeschiderea discuţiei despre canalul Bucureşti – Dunăre.
Despre istoria de 153 de ani a primului drum de fier românesc, Economedia a scris aici.