Sistemul privind protejarea consumatorilor vulnerabili de energie electrică după liberalizarea pieței nu funcționează așa cum și-a planificat Guvernul. În aplicația special dezvoltată s-au înscris mai puțin de un milion de consumatori, față de 2,5 milioane, cât estima Guvernul că vor avea nevoie de sprijin la plata facturilor. În plus, Ministerul Muncii a găsit mai multe probleme la modul în care Poșta Română distribuie aceste vouchere. Poșta încasează un comision de 15 lei pentru fiecare voucher de 50 de lei pe care îl distribuie.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Odată cu liberalizarea pieței de energie electrică, de la 1 iulie 2025, Guvernul a introdus un mecanism de protecție a consumatorilor vulnerabili prin acordarea unui voucher de 50 de lei pe lună.  Sunt eligibile pentru aceste ajutoare de la stat persoanele singure cu venituri sub 1.940 lei/lună și familiile cu venituri medii sub 1.784 lei/lună/persoană.

STS a dezvoltat o aplicație specială, EPIDS, unde oamenii au trebuit să se înscrie, iar Poșta Română a fost partenerul desemnat să distribuie aceste vouchere și să intermedieze plata facturilor.

Analize Economedia

Hidroelectrica logo
armament-romania
utilitati, electricitate, energie
Angajați, recrutări
inflatie
aparare militari
baraj Hidroelectrica
joburi, oameni, persoane, agitație, aglomeratie, locuri de muncă, muncă, angajatori, stradă
Neptun Deep
bursa, investitii, indici, cresteri, scaderi, investitori
calcule buget
Biserica fortificată din Bierțan) de Kayle Kaupanger
Economii, Bani, Tineri, Pușculiță
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume

S-au înscris doar 40% din potențialii beneficiari

Însă, până la data de 18 decembrie, în aplicația EPIDS depuseseră cereri doar 995.101 persoane pentru a beneficia de acest sprijin pentru plata facturii,  potrivit informațiilor transmise de Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) din cadrul Ministerului Muncii, la solicitarea Economedia.

Numărul voucherelor acordate în fiecare lună până acum este și mai mic:

  • iulie – 618.295
  • august – 618.869
  • septembrie – 628.173
  • octombrie – 680.155
  • noiembrie – 702.498

„Numărul redus de persoane înscrise în aplicația EPIDS, comparativ cu estimarea inițială de aproximativ 2,5 milioane consumatori vulnerabili, poate fi explicat prin lipsa de interes a anumitor categorii de beneficiari, preferința unor beneficiari pentru alte forme de sprijin, neîndeplinirea condițiilor de eligibilitate prevăzute de OUG nr. 35/2025”, au explicat reprezentanții ANPIS.

Pentru a crește numărul beneficiarilor înscriși în aplicația EPIDS, ANPIS spune că a implementat următoarele măsuri:

  • campanii de informare publică prin mass-media, rețele sociale și site-ul oficial ANPIS;
  • colaborare cu primăriile și oficiile poștale pentru a facilita procesul de depunere a cererilor în aplicația EPIDS;
  • a fost pus la dispoziție call-center ANPIS – 021 9309, pentru ghidarea beneficiarilor în procesul de înscriere, precum și serviciul de asistență prin e-mail, sprijinenergie@mmanpis.ro, pentru clarificări suplimentare.

Probleme cu Poșta Română la distribuirea voucherelor

Totodată, potrivit ANPIS, din analiza sesizărilor primite prin call-center-ul agenției și prin adresa de e-mail dedicată, s-au identificat mai multe aspecte legate de modul în care Poșta Română intermediază procesul de acordare a tichetelor de energie, printre care:

  • lipsa de informații a personalului unor oficii poștale privind sprijinul, refuzuri de procesare a plăților, neconcordanțe între soldul contului de mandat poștal și suma aplicată la plată, erori legate de aparatele de scanare aflate în oficiile poștale, neexpedierea tichetelor către beneficiarii care au selectat în cerere transmiterea prin poștă, refuzuri de plată cauzate de diferențe între adresa din actul de identitate și adresa de pe factura de energie, precum și imposibilitatea efectuării plății atunci când valoarea facturii este mai mică decât suma aferentă tichetului.

Conform Convenției încheiate între ANPIS și Compania Națională Poșta Română, sunt prevăzute două tipuri de comisioane: 4,8 lei pentru serviciul de mandat poștal, pentru fiecare operațiune, și 10,5 lei pentru tipărirea, plicuirea și distribuirea corespondenței prin poștă.