INTERVIU Producător: Dacă nu vom asista la reducerea prețurilor la energie, ne vom îndrepta mai mult către export. Piața din România nu poate absorbi o creștere de peste 30% la prețul cărnii de pui

Carne de pui Dreamstime Photo 16589397 © Picsfive | Dreamstime.com

Pe măsură ce prețurile utilităților și materiilor prime au crescut și profiturile marilor producători locali au fost afectate. Ioan Popa, președintele și fondatorul TRANSAVIA, unul dintre cei mai mari producători locali de carne de pui, a declarat într-un interviu pentru Economedia că se vor putea îndrepta spre export către alte piețe care le vor promite un profit mai mare și care să acopere cheltuielile de producție actuale.

„Dacă nu vom putea obține un preț corect, în condițiile în care prețurile la materia primă și la energia electrică au crescut, ne vor îndrepta mai mult către piețele externe, unde cererea este în creștere. Exporturile TRANSAVIA au crescut cu 24% anul trecut, asigurând o creștere a valorii de 60%”, spune Ioan Popa, președinte și fondator TRANSAVIA.

În acest context, reprezentanții companiei spun că se așteaptă să asiste în acest an la o evoluție în creștere a prețurilor la carnea de pasăre, impusă de evoluția tarifelor care intră în componența costurilor de producție.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

„TRANSAVIA a înregistrat la finalul anului trecut costuri de producție în creștere cu aproximativ 33% față de costurile anterioare, ceea ce ne erodează complet profitul”, spune Ioan Popa.

Pe lângă creștere prețurilor la electricitate și gaze și furaje, industria se mai confruntă cu lipsa forței de muncă și a unui personal calificat, dar și cu importurile de carne de pui la prețuri foarte mici și de o calitate mai slabă.

Economedia: Cum a fost afectată compania de creșterile de prețuri la energie electrică și gaze? Cât v-au crescut facturile, în ultimele luni? Care este creșterea lunară procentuală față de facturile de anul trecut, din aceeași perioadă?

Ioan Popa: Impactul creșterilor de preț fără precedent, care au început de la jumătatea lui 2021, este diferit de la o companie la alta: cele care o duceau greu și înainte, aveau pierderi, acum simt cum acestea devin insuportabile, conducând chiar la închiderea acelor firme. Pe de altă parte, companiile solide, integrate, suportă mai ușor aceste presiuni externe.

Pentru cei care au vrut să negocieze anul trecut, cum este situația noastră, majorările de preț la energie și gaze s-au întâmplat în două etape de-a lungul anului 2021. Cei care nu au vrut să negocieze, bazându-se pe contractele în derulare pe care le aveau până la finalul anului 2021, au avut un șoc în privința creșterii prețurilor la utilități începând cu 01 ianuarie 2022.

La ora actuală, toți producătorii din industrie înregistrează creșteri ale prețurilor energiei și gazului, undeva între 500% și 1.200%, ceea ce este catastrofal. În plus, aceste creșteri uriașe ale prețurilor la energia electrică și gaze nu au doar un impact direct, ci antrenează și scumpiri în lanț pentru toate inputurile și componentele care intră în prețul de cost pentru realizarea cărnii, de la transport la costul furajelor. Acesta din urmă, un cost de bază în producția de carne, a înregistrat o creștere majoră și pe fondul exploziei costurilor cerealelor, care, la momentul recoltării, au înregistrat față de 2019 un nivel dublu, iar față de 2020, o creștere de 50%.

Având în vedere că atât prețurile tuturor utilităților cât și cele ale materiilor prime au crescut, aveți în vedere majorări de prețuri ale produselor în acest an? 

Niciun producător nu poate produce în pierdere, fiind „obligat” să facă profit pentru a putea relua ciclurile de producție. De aceea, în mod cert ne așteptăm să asistăm anul acesta la o evoluție în creștere a prețurilor la carnea de pasăre, impusă de evoluția tarifelor care intră în componența costurilor de producție. TRANSAVIA a înregistrat la finalul anului trecut costuri de producție în creștere cu aproximativ 33% față de costurile anterioare, ceea ce ne erodează complet profitul.

Suntem conștienți că o creștere de preț la raft la același nivel, într-un pas, nu poate fi suportă de piață. Soliditatea noastră ne permite să reducem profitul și chiar să mergem o scurtă perioadă fără profit, dar cu acoperirea costurilor de producție. Sperăm însă ca pe parcursul anului, să asistăm la reglări care să reducă impactul exercitat de prețul la energie, pentru că piața din România nu poate a absorbi creșteri de peste 30% ale prețului la carne de pui într-un an și nici producătorii nu pot continua activitatea lucrând în pierdere lună de lună.

Intenția noastră este să servim în primul rând piața locală, dar dacă nu putem obține un preț corect, ne vom îndrepta mai mult spre piețele externe, unde cererea este în creștere, aspect vizibil în exporturile noastre, care au crescut cu 24% anul trecut, asigurându-ne o creștere a valorii cu 60%.

 Vedeți în continuare un gol în piață în ceea ce privește angajații specializați? Este greu să angajați persoane care să fie specialiști în domeniu?

Numărul nostru de angajați este în creștere, urmând investițiile în dezvoltarea noilor spații de producție pe care le avem. Resimțim însă acutizarea crizei forței de muncă, începută cu mult timp înainte de pandemie. La fel cum întreaga economie are probleme cu găsirea forței de muncă calificate, și noi ne confruntăm cu dificultatea angajării în special a muncitorilor calificați în meseriile pentru care nu mai există pregătire în școli. Din păcate, în acest moment, programul de educație națională este deconectat de nevoile vieții economice, absolvenții neavând specializări căutate de firme.

Există în piață o carență masivă de electricieni, mecanici, lăcătuși-mecanici, sudori și alți astfel de profesioniști, pe care încercăm să o suplinim calificându-i la locul de muncă. Aceasta înseamnă însă o curbă lungă de învățare și de adaptare la nevoile firmei, afectând productivitatea.

 Care sunt în prezent cele mai mari probleme cu care se confruntă industria și ce măsuri luați pentru a le ameliora efectele?

Sectorul nostru este sub asediul exploziei prețurilor la energie și gaze, la furaje și la toate creșterile uriașe pe întregul lanț de producție și distribuție. Mai mult, cu toții trebuie să luptăm cu avalanșa de importuri de carne de pui la prețuri foarte mici, dar cu calitate și siguranță precare.

Alte provocări sunt: lipsa de educare a consumatorilor cu privire la siguranța și calitatea produselor pe care le aleg și comunicarea neonestă, fie că vorbim despre unele ambalaje care au mesaje de marketing incorecte sau chiar false, fie că ne referim la unele mesaje care circulă în special în mediul online și care dezinformează despre carnea de pui în general.

Vom crește producția și ne vom îndrepta asupra piețelor care ne permit să obținem un profit mai mare, care să acopere cheltuielile de producție actuale, din care să continuăm investițiile. Sperăm ca piața din țara noastră să permită acest lucru și astfel, împreună cu retailerii, să oferim românilor produsele noastre.

TRANSAVIA este unul dintre cei mai mari producători locali de carne de pui. Compania are în prezent peste 2.300 de angajați, care activează preponderent în cele 29 ferme de creștere a păsărilor și în cele 4 ferme de producție vegetală, în fabrica de nutrețuri combinate, în cele 3 abatoare de ultimă generație și în fabrica de procesare a cărnii. În fermele TRANSAVIA, localizate în 8 județe din România, se produc anual peste 100.000 de tone de carne de pui. Aproximativ 25% la sută din producția anuală a companiei merge către export, în mai multe state europene, pe continentul african, în zona Mării Mediterane și a CSI.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: