Arla Foods AB, producătorul danez al untului Lurpak, se așteaptă ca în 2023 prețul produselor lactate să scadă brusc în Marea Britanie, după ce a devenit un punct fierbinte al inflației. Șeful celui mai mare producător de lactate din Marea Britanie a declarat că este încrezător că toate presiunile legate de costuri cu care se confruntă fermierii săi au trecut acum. Observațiile deschid potențialul de ușurare a prețurilor amețitoare pentru produsele alimentare de zi cu zi care au însoțit o comprimare a costului vieții, scrie Bloomberg.
Prețurile la lapte, brânzeturi și ouă au fost cele care au contribuit cel mai mult la creșterea vertiginoasă a prețurilor la alimente în decembrie, conform datelor oficiale. Aceasta a reflectat scumpirea costurilor cu furajele, îngrășămintele și combustibilii, pe care fermierii au încercat să le transfere către cumpărători.
Creșterea prețurilor la alimente a ajuns luna trecută la 16,8%, cel mai ridicat nivel cel puțin din 1989, chiar dacă inflația generală în Marea Britanie s-a redus. Dar Arla, care produce untul Lurpak și laptele Cravendale, crede că presiunea asupra prețurilor la produsele lactate va începe să scadă.
„În domeniul produselor lactate nu ne așteptăm să mai vedem inflație la prețurile de consum”, a declarat Ash Amirahmadi, director general al Arla Foods UK, într-un interviu. „Putem fi rezonabil de încrezători în acest sens și ar trebui să începem să vedem că prețul produselor lactate va începe să scadă pe măsură ce economiile de costuri pe care le facem sunt transferate.”
El a adăugat: „Pe măsură ce ne apropiem de 2023, ar trebui să începem să vedem o oarecare relaxare, cu siguranță în ceea ce privește ceea ce le cerem clienților noștri și, prin urmare, cred că și ei vor dori, de asemenea, să scadă prețurile.”
Războiul din Ucraina a accelerat costurile pentru fermierii britanici prin creșterea prețurilor la combustibil și prin întreruperea aprovizionării cu îngrășăminte. Prețurile pentru laptele cu conținut scăzut de grăsime au urcat cu 46% în decembrie față de anul precedent. Brânza și cașcavalul au crescut cu 32,6%, în timp ce untul a sărit cu 29,3%.