Producătorul de anvelope Michelin intenționează să închidă două dintre fabricile sale din Franța, afectând aproximativ 1.250 de lucrători, a anunțat compania marți, în contextul în care sectorul auto european se află sub o presiune tot mai mare, scrie Reuters.
Compania franceză, fondată în urmă cu 135 de ani, a invocat costurile ridicate și concurența ieftină din Asia pentru închiderea fabricilor Cholet și Vannes din vestul Franței.
Anunțul Michelin vine la doar câteva săptămâni după ce sindicatele de la Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa, au avertizat cu privire la închiderea planificată a unor fabrici, iar alte companii similare, inclusiv Stellantis, producătorul Peugeot, au emis avertismente de profit importante.
Tot marți, Schaeffler din Germania, un alt furnizor important de automobile, a declarat că va concedia 4 700 de persoane.
Mișcarea Michelin a indignat sindicatele franceze. CGT, care reprezintă linia dură, a cerut tuturor lucrătorilor Michelin să intre în grevă, în timp ce CFDT, mai moderată, a îndemnat conducerea și guvernul să revizuiască închiderea și să caute alternative.
„Ne-am evaluat opțiunile, dar nu am putut găsi nicio alternativă la (închiderea) acestor două site-uri”, a declarat președintele Michelin, Florent Menegaux, pentru ziarul Le Monde, adăugând: „Singura constantă la Michelin este că este mereu în mișcare”.
Vorbind în Adunarea Națională, prim-ministrul Michel Barnier a declarat că regretă decizia Michelin și a spus că lucrătorii afectați trebuie ajutați cu toate mijloacele disponibile.
Protecție împotriva concurenței străine „neloiale”
„Sectorul auto se află într-o situație dificilă și nu numai în țara noastră”, a declarat Barnier, adăugând că Europa trebuie să își protejeze industria auto împotriva concurenței străine «neloiale» prin acțiuni mai ferme și mai puțină «naivitate».
Ministrul industriei, Marc Ferracci, a făcut apel la un „plan de urgență” european pentru a salva sectorul, afirmând că va lucra la formularea unor propuneri politice la nivelul UE în următoarele săptămâni.
Sindicatele au avertizat deja lucrătorii cu privire la posibila închidere a fabricilor din Cholet, care produce în principal anvelope pentru camioane ușoare mai mici, și Vannes, care produce cadre metalice pentru anvelope și are 299 de angajați.
Personalul de la unitatea Michelin din Cholet, care are 955 de angajați, a votat mai târziu marți în favoarea grevelor pentru a protesta față de închiderea planificată, a declarat o sursă sindicală pentru Reuters.
Michelin a declarat că, în ultimul deceniu, cota de piață a anvelopelor entry-level pentru autoturisme, camioane ușoare și camioane grele a crescut semnificativ, afectând categoriile premium și ducând la o supracapacitate la unele fabrici Michelin.
Cele două unități care urmează să fie închise au fost „grav afectate de transformarea structurală a piețelor de anvelope pentru autoturisme și camioane ușoare și camioane și de înrăutățirea competitivității Europei, în special din cauza inflației și a creșterii prețurilor la energie”, a adăugat acesta.
Michelin a oprit deja producția la ambele fabrici până la 11 noiembrie pentru a oferi conducerii și sindicatelor timp pentru discuții de grup și individuale cu angajații, a declarat compania, înregistrând un provizion de aproximativ 330 de milioane de euro pentru cheltuieli nerecurente în situațiile sale financiare consolidate la 31 decembrie.
Michelin a anunțat anul trecut închiderea a două fabrici germane de anvelope pentru camioane grele și luna trecută și-a redus previziunile privind profitul anual din cauza unei încetiniri mai accentuate decât se aștepta pe piața auto în trimestrul al treilea.
Michelin are aproape 15.000 de angajați în Franța, în 15 fabrici.