Grupul german Schaeffler, cu fabrici în România, anunță că desființează 4.700 de locuri de muncă la nivel european și închide două unități

Schaeffler Romania 1

Producătorul german de mașini și piese auto Schaeffler, care are fabrici și în România și care anterior a trimis angajați din Brașov în șomaj tehnic, după cum a scris în exclusivitate Economedia, a declarat marți că intenționează să concedieze 4.700 de persoane în Europa și să închidă două unități, după ce profitul său operațional s-a redus aproape la jumătate în trimestrul al treilea, subliniind provocările din industria auto europeană, scrie Reuters.

UPDATE Reprezentanții locali Schaeffler nu au furnizat detalii dacă planurile afectează și afacerile din România, la solicitarea Economedia.

Știrea inițială

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Acțiunile Schaeffler au scăzut cu 3% marți și cu aproape 20% până acum în acest an.

Schaeffler a declarat că cea mai mare reducere de personal va avea loc în Germania, cu planuri de concediere a aproximativ 2.800 de persoane de la zece unități.

Restul reducerilor de personal se vor face în întreaga Europă, inclusiv închiderea a două unități, a precizat Schaeffler, fără a numi locațiile.

Aproximativ 1.000 de locuri de muncă vor fi reduse prin strămutări, ceea ce va aduce concedierile nete la 3.700 de persoane, sau 3,1% din numărul total de 120.000 de angajați ai Schaeffler, care a crescut după fuziunea cu Vitesco, specialist în sisteme de propulsie electrică.

Concedierile au loc în timp ce compania finalizează fuziunea, despre care a declarat anterior că va duce la reducerea unor posturi administrative.

Specialistul german în rulmenți cu bile se așteaptă să economisească aproximativ 290 de milioane de euro pe an până la sfârșitul anului 2029 prin planul de eficiență, care va costa aproximativ 580 de milioane de euro.

Profitul Schaeffler înainte de dobânzi, impozite și elemente speciale (EBIT) a scăzut cu 44,9%, la 187 de milioane de euro, în perioada iulie-septembrie, ratând prognoza medie a analiștilor de 209,4 milioane de euro într-un sondaj de consens compilat de Vara Research.

Compania se alătură altor furnizori auto, precum suedezii SKF și francezii Valeo, care au raportat rezultate trimestriale slabe și au dat vina pe vânzările slabe din Europa și China.

Cele mai probabile explicații pentru concedierile anunțate de Schaeffler sunt „în general, un trimestru slab și ne așteptăm la presiuni suplimentare asupra fluxului de numerar și a levierului bilanțului în viitor”, au declarat analiștii J.P.Morgan într-o notă către clienți.

Sectorul auto european a fost pus la încercare de multiple obstacole, de la costurile ridicate de producție și gestionarea trecerii la vehiculele electrice până la scăderea cererii și creșterea concurenței din partea Chinei.

Cel mai mare producător auto european, Volkswagen, ia în considerare pentru prima dată închiderea unor fabrici în Germania, unde costurile forței de muncă și ale energiei sunt printre cele mai ridicate din Europa, și este blocat într-o luptă cu sindicatele cu privire la o reducere salarială de 10%.

Plan de pensionări și plecări voluntare

BizBrașov scria, în octombrie, că Schaeffler va implementa un plan de pensionări și plecări voluntare în cadrul fabricii de la Cristian. Publicația spunea că sunt vizați 800 de angajați, însă Schaeffler a transmis ulterior că „nu există un număr concret al personalului la care se va renunța”.

„Mediul de afaceri în care operăm rămâne provocator, afectând divizia noastră de Rulmenți și Soluții Industriale, care se confruntă cu obstacole persistente. În acest context, ne adaptăm constant la condițiile pieței și explorăm toate opțiunile disponibile pentru a ne menține capacitatea competitivă pe termen lung, luând în considerare și măsuri voluntare și fluctuația naturală a personalului”, a transmis compania, răspunzând întrebărilor BizBrașov.

Angajați în șomaj tehnic, în România

În septembrie, Schaeffler România, parte a grupului german care este unul dintre cei mai mari producători de componente auto din lume, a trimis o parte din angajați din Cristian, de lângă Brașov, în șomaj tehnic, conform informațiilor obținute în exclusivitate de Economedia. Compania a confirmat situația pentru Economedia, fără a detalia numărul de angajați și perioada implementării măsurii. Schaeffler este unul dintre cei mai mari angajatori din România, cu aproape 5.000 de angajați.

„În contextul provocărilor globale de pe piață care afectează diverse sectoare, Schaeffler România a fost nevoită să implementeze măsuri temporare, inclusiv șomaj tehnic. Deși aceste decizii sunt dificile, ele au ca scop asigurarea capacității competitive pe termen lung a operațiunilor noastre și protejarea unui număr cât mai mare de locuri de muncă în această perioadă. Colaborarea strânsă cu angajații și părțile interesate pentru a gestiona cele mai bune rezultate posibile este esențială pentru noi, în special în aceste momente. Suntem optimiști cu privire la viitor și așteptăm cu interes realizarea fuziunii planificate cu Vitesco Technologies, care ne va face „mai puternici împreună”, inclusiv în România”, au transmis atunci reprezentanții Schaeffler România, la solicitarea Economedia.

Schaeffler deține locații de producție și în România. Din 2002 compania produce în România, la Brașov, componente pentru industria auto și rulmenți grei pentru aplicații industriale, cu aproximativ 5.000 de angajați.

Schaeffler a fuzionat în acest an cu producătorul bavarez de sisteme de transmisie Vitesco Technologies, care are de asemenea afaceri în România.

Schaeffler România a avut anul trecut afaceri de 3,9 miliarde lei (plus de 11%), un profit de 36,3 milioane lei (scădere de 61%) și, deși numărul de angajați a scăzut cu circa 200 de persoane, compania este în continuare printre cei mai mari (aproximativ) 30 de angajatori din România, cu 4.905 de angajați. Vitesco Technologies România, companie care de asemenea va fi integrată în grupul Schaeffler, a înregistrat o cifră de afaceri de 2,1 miliarde de lei, în 2023 (creștere de 19% față de 2022), cu un număr mediu de 1.457 angajați și un profit net dublu, de 6,1 milioane de lei.

Recent, conducerea Schaeffler România, cu sediul la Brașov, a fost preluată de Marius Pricop, director fabrică Industrie 2. Acesta îi succedă lui Ștefan Gulacsi-Gologan, care a preluat poziția de COO pentru divizia de business Liniar Motion la nivel global, în cadrul Grupului Schaeffler.

Grupul german Schaeffler a avut afaceri globale de 16,3 miliarde de euro şi peste 84.000 de angajaţi în 2023. Grupul Schaeffler este deținut de bogata familie cu același nume care îi are ca principali reprezentanți pe Maria-Elisabeth Schaeffler-Thumann și fiul său, Georg F. W. Schaeffler.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: