Producătorul ieșean de medicamente Antibiotice (simbol bursier ATB) a anunțat un profit net de 59 de milioane de lei în primele șase luni din 2025, în scădere cu 20% față de aceeași perioadă din 2024.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Veniturile totale din vânzări au fost de 333,7 milioane de lei, în scădere cu 5%, în timp ce veniturile totale s-au ridicat la 380,2 milioane de lei, comparabile cu aceeași perioadă a anului anterior.
„În primele șase luni rata inflației a fost conform datelor publice de peste 5%, reflectându-se inclusiv în puterea de cumpărare. Prin urmare, consumul de medicamente a fost reprioritizat în interiorul coșului de consum. În același timp, conform analizelor de piață s-a manifestat o schimbare a comportamentului de prescripție, ponderea valorică a produselor originale în total consum fiind în creștere de la 56,9% la 58,1%. Concomitent se observă și un impact asupra alocărilor de la bugetul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, ponderea valorică a produselor din contractele cost-volum a crescut de la 12% la 14%, limitând fondurile disponibile pentru produsele generice. Un alt factor care a influențat negativ piața de generice este întârzierea de până la 90 de zile a plăților efectuate de Casa de Asigurări de Sănătate pentru medicamentele eliberate în regim compensat și gratuit, afectând toate segmentele de distribuție”, notează compania în raport.
Veniturile din vânzări pe piața internă au fost de 195,7 milioane de lei, minus 3%, Pe piața din România, Antibiotice își menține locul patru (dintr-un total de 371 companii) în consum – cutii pe segmentul medicamentelor generice cu prescripție și non-RX (cu o cotă de piață de 4,6%)
- este lider cantitativ (UI) în piața totală pe forma farmaceutică unguente (19,3% dintr-un total de 132 companii), supozitoare și ovule (32,4% dintr-un total de 52 companii) și pulberi injectabile (60,2% dintr-un total de 60 companii);
- ocupă locul trei, după numărul de cutii în piața totală pe forma farmaceutică capsule (5,5% dintr-un total de 199 companii);
- este lider valoric pe segmentul medicamentelor generice cu prescripție și non-RX comercializate în spitale, cu o cotă de piață de 13,7%, pe o piață în care activează 240 companii.
Veniturile din vânzări pe piața internațională au fost de 138 milioane lei, în scădere cu 7,4% comparativ cu perioada similară 2024 (149 milioane lei):
- produse finite 94,4 milioane lei, la un nivel comparabil cu cel din 2024 (93,7 milioane lei),
- substanțe active 43,5 milioane lei, în scădere comparativ cu semestrul I 2024 (55,3 milioane lei). Scăderea este corelată cu diminuarea consumului ca urmare a impactului politicilor tarifare anunțate de Statele Unite ale Americii. Strategia companiei în perioada următoare este de reechilibrare teritorială a vânzărilor prin politici comerciale cu partenerii.
Antibiotice în piața internațională
- Principalele teritorii sunt Europa (48%), Asia-Pacific (28%) și America (18%).
- Principalele creșteri în Europa pe produse finite sunt în piețele actuale: UK, Țările Nordice, Ungaria, Serbia, Țările Baltice, fiind accesate și piețe noi: Italia, Franța, Polonia, Cehia, Bulgaria;
- Pentru substanțe active s-a menținut prezența pe piețele principale (Europa, America de Nord, Asia) și s-au înregistrat progrese în proiectele de dezvoltare din America de Sud, menite să echilibreze expunerea teritorială.
Antibiotice este evaluată de investitori la 1,7 miliarde de lei și este controlată în proporție de 53% de Ministerul Sănătății, în timp ce Infinity Capital Investments deține 13% din capitalul social. Acțiunile ATB înregistrează o scădere de 14,5% de la începutul anului, pe tranzacții de 444 milioane de lei, arată datele BVB.