Producătorul turc Bozankaya, după incidente cu tramvaiele din Iași: “Problemele cu privire la vehiculele care dădeau înapoi și frânau brusc au fost cauzate de sistemul de tracțiune”

iasi-tramvai-640x400 Sursa foto: Reporter de Iași

Producătorul turc Bozankaya vine cu o serie de precizări după ce mass-media a relatat despre o serie de defecțiuni tehnice la mai multe dintre tramvaiele care circulă pe șinele din Iași, în perioada octombrie-decembrie 2022, printre care frânarea bruscă a vehiculelor, tendința de a pleca cu spatele și uzarea paletelor pantografelor. Precizările vin după ce presa locală a informat că vatmanii din Iași au raportat o serie de probleme grave la tramvaiele produse de societatea turcă Bozankaya.

Evaluarea a fost realizată de inspectorii tehnici ai companiei care au constatat, în raportul preliminar realizat în urma investigației, că problemele cu privire la vehiculele care dădeau înapoi și frânau brusc au fost cauzate de sistemul de tracțiune.

„Prima defecțiune a fost înregistrată pe 25 noiembrie 2022. La acel moment, experții tehnici ai companiei au mers pe teren și au rezolvat problema la nivelul tuturor vehiculelor, iar pe 27 decembrie softul a fost actualizat, problema fiind soluționată. Astfel de update-uri țin de integrarea softurilor și sunt realizate periodic pentru a regla întregul mecanism de funcționare. Acesta reprezintă un proces natural al sistemelor tehnice și nu este o situație deosebită”, au declarat reprezentanții companiei turco-germane Bozankaya.

Un alt aspect prezentat de media locală este că la două dintre vehicule roțile patinează pentru că sistemul automat de curățare a liniei cu nisip nu funcționează corespunzător.

„Sistemul funcționează corect și detectează alunecarea roților, astfel că frânează în consecință, însă nu detectează murdăria de pe șine. Niciun sistem feroviar nu detectează mizeria depusă la nivelul șinelor. Mențiunea noastră este că modulul convertor aferent izolează cele două vehicule după detectarea de alunecări. Lucrările tehnice continuă și în momentul în care vom avea raportul tehnic final vom comunica rezultatele”, au mai precizat reprezentanții companiei.

Potrivit departamentului tehnic al companiei Bozankaya, care transmite că a colaborat cu reprezentații CTP Iași, defecțiunea cu privire la pantograful tramvaiului 2218 a fost cauzată de o problemă de contact dintre pantograf şi linia catenară. “Livrarea pantografului este planificată și odată ce va sosi la Iași, acesta va fi asamblat și pus în funcțiune. Cărbunii pantografelor se epuizează în medie în trei luni la Iași, iar același tip de cărbune este utilizat la vehiculele Bozankaya din majoritatea orașelor europene de mai mulți ani”, a transmis compania.

„Toate vehiculele Bozankaya sunt în conformitate cu cerinţele tehnice şi cu normele Uniunii Europene menţionate în caietul de sarcini, şi deţin omologare de tip UE. Siguranța călătorilor rămâne prioritară pentru companie, iar toate vehiculele utilizate atât în Europa cât și în Asia, oferă servicii impecabile de ani de zile, cu indici de satisfacție ridicați. Ne dorim ca românii să beneficieze de o rețea de transport avansată tehnologic, curată și sigură, în conformitate cu standardele Uniunii Europene ”, conchid reprezentanţii departamentului tehnic al Bozankaya.

CONTEXT. Vatmanii din Iași au raportat o serie de problemel grave la tramvaiele produse de societatea turcă Bozankaya, conform G4Media, care a citat Reporter de Iași.

Fenomenul se produce în softul care controlează motorul și apare la separatoarele din rețeaua-contact. Problemele repetate au fost raportate în lunile octombrie-decembrie, dar conducerea CTP spune că asistenții turci au intervenit pentru remediere.

Incidentele s-au petrecut în ultima parte a anului trecut, fiind implicate cel puțin șase dintre cele 12 vagoane turcești.

Un expert în domeniu a explicat pentru Reporter de Iași ce sunt aceste separatoare, punctele în care au fost raportate incidentele. „Rețeaua electrică este împărțită pe segmente. Separatoarele despart tronsoanele rețelei. Pentru a nu lăsa curentul să treacă de pe un segment pe altul. Asigură independență, autonomie. Dacă e o avarie undeva, să nu se întrerupă tot sistemul. Când se trece cu tramvaiul pe la aceste separatoare, se întrerupe alimentarea pentru o fracțiune de secundă. La Bozankaya, această întrerupere a inversat, din soft, rotația motoarelor”, a afirmat specialistul.

Acesta a declarat că riscurile sunt mari: „Separatorul din Piața Unirii este amplasat chiar după trecerea de pietoni, deasupra pasajului. Gândiți-vă că tramvaiul a trecut de zebră, însă la separator s-a oprit și a pornit cu spatele. Pietonii de pe trecere ar fi în pericol. Deci astfel de incidente ar putea crește riscul de accidente cu pietoni, mașini, alte tramvaie”.

Întregul articol poate fi citit în Reporter de Iași.

Sursa foto: Reporter de Iași

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *