Profitul Tesla, afectat de reducerile la mașini electrice și de cheltuielile mari cu inteligența artificială

tesla roadster Sursa foto: tesla.com

În timp ce CEO-ul Tesla Elon Musk continuă să facă promisiuni mărețe cu privire la viitorul companiei sale în domeniul conducerii autonome și al roboticii, investitorii continuă să urmărească deteriorarea marjelor de profit, relatează CNBC.

Marți, când a ratat estimările Wall Street privind câștigurile din al doilea trimestru, Tesla a declarat că marja sa operațională ajustată a ajuns la cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani, coborând la 14,4% de la 18,7% cu un an înainte. Este al patrulea trimestru consecutiv de scădere.

Compania a raportat un venit net de doar 1,48 miliarde de dolari la venituri de 25,5 miliarde de dolari, care au inclus 890 de milioane de dolari în credite de reglementare.

Tesla este lovită din ambele părți. Cheltuielile cresc vertiginos pe măsură ce compania cheltuiește pentru infrastructura de inteligență artificială despre care Musk spune că este necesară pentru a transforma EV-urile Tesla în mașini care se conduc singure și pentru a dezvolta roboți umanoizi capabili să facă munca din fabrică și nu numai.

Între timp, livrările celor mai populare vehicule electrice Tesla au scăzut în acest an, iar compania a răspuns prin reducerea prețurilor și oferirea altor stimulente, cum ar fi creditele cu dobândă redusă.

„Accesibilitatea rămâne o prioritate pentru clienți”, a declarat Vaibhav Taneja, contabilul-șef al Tesla, în cadrul apelului privind rezultatele companiei. „Și ca răspuns, în al doilea trimestru, am oferit opțiuni de finanțare atractive pentru a compensa ratele ridicate susținute ale dobânzilor.”

Acțiunile Tesla au scăzut marți cu aproximativ 8% în tranzacțiile extinse, până la 227,23 dolari. La închidere, acestea au scăzut cu mai puțin de 1% pe parcursul anului, în timp ce indicele Nasdaq a crescut cu 20% în aceeași perioadă.

Tesla a declarat în raportul pentru investitori că scăderea veniturilor din exploatare s-a datorat în parte reducerii prețului mediu de vânzare și livrărilor mai mici ale vehiculelor sale electrice de top. Veniturile din sectorul auto au scăzut cu 7% față de anul precedent, al doilea declin consecutiv, ca urmare a intensificării concurenței, mai ales în China.

În aprilie, Tesla a început să ofere un împrumut pe cinci ani, fără dobândă, pentru a stimula vânzările de vehicule electrice în China.Afacerea ar fi trebuit să dureze până la sfârșitul lunii iulie, dar compania a prelungit din nou oferta marți, potrivit unui raport al CnEVPost, un site de știri despre vehicule electrice cu sediul în Shanghai.Compania a lansat oferte similare în Germania, unde se află singura fabrică europeană de automobile Tesla.
Ofertele au inclus 0% finanțare pe o perioadă de patru ani pentru cumpărătorii noului Model Y Long Range All-Wheel Drive achiziționat în timpul trimestrului.

În luna mai, Tesla a oferit o ofertă de finanțare de 0,99% APR în SUA pentru unele achiziții de Model Y, cu termene de la trei ani la șase ani.

„Acum oferim rate de finanțare extrem de competitive în cea mai mare parte a lumii”, a declarat Taneja. „Acesta este cel mai bun moment pentru a cumpăra o Tesla. Adică, dacă așteptați pe margine, ieșiți și cumpărați-vă mașina.”

Ronald Jewsikow de la Guggenheim, care recomandă vânzarea de acțiuni Tesla, a publicat o notă înainte de raportul de câștiguri de marți, intitulată „Do Earnings Matter?” În aceasta, el a prezis că marja brută a companiei în sectorul auto va rata estimările, „determinată de acțiuni mari de reducere”.