Proprietarii de restaurante testează rețetele propuse de inteligența artificială: Pizza după indicațiile ChatGPT cu pui de șaorma și taco cu creveți și friptură

pizza AI Sursa foto: Dodo Pizza Dubai

Poate Inteligența Artificială să-i ajute pe proprietarii de restaurante să creeze meniuri noi și gustoase pentru a tenta clienții sau este doar o rețetă pentru dezastru? BBC a vorbit cu câțiva proprietari de afaceri care au testat rețete create cu AI.

„I-am cerut [popularului AI chatbot] ChatGPT să creeze o rețetă – cea mai bună pizza pentru Dubai”, spune Spartak Arutyunyan, care conduce dezvoltarea meniurilor pentru filiala din oraș a lanțului de restaurante și livrări Dodo Pizza.

„Și a creat într-adevăr o rețetă. Am lansat-o, a fost de fapt un succes uriaș și se află încă în meniu.”
Având în vedere că 90% din cele trei milioane de persoane din Dubai sunt imigranți, „există atât de multe culturi aici”, spune Arutyunyan. „Indieni, pakistanezi, filipinezi, arabi, europeni”.
El a cerut ChatGPT să vină cu o pizza care să reprezinte acest amestec cultural. Răspunsul său a fost o garnitură compusă din pui arab shawarma, brânză paneer indiană la grătar, ierburi Za’atar din Orientul Mijlociu și sos tahini.

Iar clienții Dodo Pizza se pare că nu se pot sătura de ea. „Ca bucătar, nu aș amesteca niciodată aceste ingrediente pe o pizza, dar totuși, amestecul de arome a fost surprinzător de bun”, spune Arutyunyan.
Cu toate acestea, alte pizza imaginate de AI nu au ajuns în meniu, de exemplu căpșuni și paste și afine și cereale pentru micul dejun.

În SUA, Venecia Willis a efectuat un experiment similar cu IA la Velvet Taco din Dallas, unde este director culinar. Ea a devenit „foarte curioasă” cu privire la inteligența artificială, așa că a lăsat ChatGPT să conceapă unul dintre tacosurile săptămânii.

În ceea ce privește indicațiile, Willis spune că i-a spus să „folosească cam opt ingrediente și să poată selecta doar o tortilla și o proteină”.

Rezultatele unor rețete au fost mai degrabă mai puțin gustoase. „Au fost câteva combinații ciudate, iar eu mă gândeam că nu sunt foarte sigură dacă curry roșu, tofu cu nucă de cocos și ananas vor fi delicioase împreună”, spune dna Willis.

Dar a făcut trei dintre rețetele care păreau mai promițătoare și, în cele din urmă, a ales un taco cu creveți și friptură pentru vânzarea publică. Au vândut 22.000 într-o săptămână.
„Cred că inteligența artificială este un instrument grozav pe care îl poți folosi atunci când ești în criză de creativitate, pentru a-ți pune creierul din nou în mișcare – ‘combinația asta ar putea funcționa, hai să o încercăm’. Inteligența artificială poate sugera ceva la care poate nu m-aș fi gândit.”
Dar Willis adaugă că „nu ar merge complet aiurea cu AI. Trebuie să existe un element uman pentru validarea rețetelor”.

Totuși, nu toată lumea din industria alimentară adoră ideea de IA. Julian de Feral, creatorul de cocktailuri din Londra, spune că evită inteligența artificială deoarece „pare foarte contraintuitivă”, alegerile sale fiind lipsite de bun simț.

Roboții de chat AI „nu sunt magici”, avertizează Emily Bender, profesor de lingvistică la Universitatea Washington din Seattle. Ea spune că, în schimb, acestea au învățat din ceea ce au citit online.
„Dacă puteți face ChatGPT să arunce ceva care seamănă cu o rețetă, atunci este pentru că există rețete pe internet”, a spus aceasta.

Ea adaugă că inteligența artificială ar fi putut prelua rețeta de pe blogul culinar al cuiva, reducând astfel numărul de cititori și capacitatea acestora de a trăi din abonamente sau venituri din publicitate.

Cu toate acestea, Prof. Bender admite că, în viitor, un AI mai sofisticat ar putea fi util în crearea rețetelor.
Ea spune că AI-ul ar putea fi rugat să „clasifice ingredientele ca fiind dulci sau acide și așa mai departe”, să le găsească pe cele despre care internetul spune că ar trebui să aibă un gust bun împreună și apoi să vină cu rețete detaliate nesfârșite. „Cu toate acestea, trebuie să aveți o întrebare de cercetare bine definită [pentru a da AI] pentru a obține acest tip de beneficii”, adaugă ea.
Totuși, lanțul britanic de supermarketuri Waitrose utilizează inteligența artificială pentru a detecta tendințele alimentare în creștere pe rețelele sociale. În prezent, acestea includ „smash burgers” – burgeri crocanți obținuți prin strivirea cărnii de vită măcinate într-o tigaie super-încălzită – și „crookies” – un croissant umplut cu aluat de prăjituri și chipsuri de ciocolată.

„Am văzut că burgerii smash erau la modă pe toate rețelele de socializare”, spune Lizzie Haywood, manager pentru inovații la Waitrose.
„Acum, deschiderea a trei sau patru restaurante dedicate smash burger în Regatul Unit a coincis cu lansarea smash burgerilor noștri”.În ceea ce privește crookies, ea spune că inteligența artificială a văzut că menționarea lor „a crescut cu 80 până la 90% față de anul trecut pe social media și am reușit să le lansăm în magazinele de probă în trei luni”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.