Provocări pentru angajatori: să convingă angajații să se întoarcă la birou/ Companiile încep să crească treptat procentul angajaților din spațiile de birouri

angajati, munca, birou, companii

Deși sub 15% dintre angajați doresc să se întoarcă să muncească doar la birou, companiile au început să crească treptat procentul angajaților din spațiile de birouri. Totuși, motivarea și implicarea angajaților reprezintă cele mai mari riscuri post pandemie, arată un studiu realizat de Asociația Business Service Leaders în România (ABSL) în perioada februarie – aprilie.

Astfel, 49% dintre companiile chestionate au afirmat că cele mai mari provocări post pandemie sunt legate de implicarea și motivarea angajaților, precum și de modalitațile de a-i determina să se reîntoarcă la birou.

Conform studiului, numărul angajaților care doresc să lucreze doar de la birou este mai mic de 15% în aproximativ 90% dintre companiile industriei. 60% dintre companiile participante spun că între 50% până la 100% dintre angajații lor preferă modalitatea de lucru hibrid. Dintre aceștia, majoritatea vor lucra de la birou 2 zile pe săptămână (37% dintre companii vor solicita acest lucru pentru angajații ce lucrează în format hibrid) sau 3 zile pe saptămână (27% dintre companii).

Zilele în care se lucrează de la birou sunt stabilite după cum urmează:

  • de către angajați în 30% dintre cazuri
  • de către team leader – 25%
  • de către management – 30%
  • de către clienți – 15%

În top trei angajați ce preferă munca de acasă sunt cei care au copii mici sau cei care au în grijă alți membri ai familiei, precum și cei care pierd prea mult timp în trafic sau care fac naveta, dar și cei care lucreaza în IT și dezvoltare de software.

O parte dintre cei care au copii mici se află și în topul celor care doresc să lucreze doar de la birou (pentru a se putea concentra mai bine), alături de juniorii din companie sau de noii angajați, dar și de cei care au nevoie să lucreze împreună cu colegi din alte departamente.

Aproximativ 60% dintre companiile industriei plănuiesc ca revenirea la birou să se facă printr-o perioadă de reacomodare, în care orice angajat să poată veni la birou atunci când vrea și fără să existe un număr obligatoriu de zile. Treptat însă, procentul celor care vor lucra de la birou va crește și vor începe să apară reguli foarte clare. În stabilirea modului de lucru (de acasă, hibrid sau de la birou) companiile vor ține cont de tipul de activitate prestată, de experiența, performanța, mărimea echipei, tipul de proiect, dar și de preferințele angajaților și ale clienților. Studiul a arătat că toate serviciile furnizate de industria noastră se pot realiza din formatul hibrid, de aceea acest mod de lucru va continua și după terminarea pandemiei. În ceea ce privește clienții, doar 9% dintre aceștia cer ca serviciile să fie furnizate de către angajați care lucrează de la birou”, spune Ciprian Dan Președinte ABSL.

26% dintre companiile respondente acceptă ca în mod excepțional sau respectând anumite reguli (de exemplu un număr maxim de zile/ an), angajații lor să lucreze dintr-o altă țară. 64% dintre companii privesc însă munca de oriunde ca fiind activitatea derulată doar din România, dintr-o altă localitate decât cea în care au sediul. Acești angajați vor trebui însă sa vină periodic la birou.

Aproximativ 70% dintre companiile membre ABSL au raportat că productivitatea angajaților este mai mare acum, comparativ cu 2020, în timp ce 25% au raportat o productivitate similară cu cea dinaintea pandemiei. Mai mult de jumătate dintre companii au observat schimbări în motivele pentru care angajații sunt mulțumiți sau nemulțumiți la locul de muncă. Cei mai mulți dintre aceștia apreciază faptul că au posibilitatea să lucreze de acasă și că au găsit un echilibru între muncă și viața personală, pentru alții însă acest mod de lucru a dus la o creștere a orelor suplimentare. Pentru a veni în întâmpinarea angajaților, 71% dintre companii au implementat un program flexibil de muncă. Cea mai mare provocare a companiilor din industria noastră rămâne însă motivarea și implicarea angajaților, 28% dintre companii punând acest aspect pe primul loc. Un alt aspect important, este necesitatea prezenței la birou pentru formarea viitorilor lideri. În majoritatea cazurilor, aceștia trebuie să exerseze interacțiunea directă pentru a putea învăța să conducă echipe într-un mod competent”, arată Cătălin Iorgulescu, Vice – Președinte ABSL.

Peste 50% dintre respondenți spun că în ultimele 4 luni a crescut rata plecărilor din companie și că încearcă să compenseze acest lucru prin salarii și pachete de beneficii, dar și de wellbeing competitive, precum și prin programe de dezvoltare de carieră și mobilitate internă.

54% dintre companiile chestionate apreciază că în acest an angajații care se potrivesc în totalitate cu descrierea postului sunt mai greu de găsit și astfel necesită o perioadă suplimentară de pregătire.

Studiul dezvăluie și un profil al candidaților în 2022: aceștia apreciază flexibilitatea, au așteptări salariale foarte mari, multe alte solicitări (beneficii, etc.), pun accent pe echilibrul dintre muncă și viața personală, vor să știe care sunt posibilitățile de evoluție în carieră, preferă să lucreze de acasă.

Peste 74% dintre companii au extins procesul de recrutare în toată țara, oferind soluții diferite de telemuncă. 35% dintre companiile participante la studiu au angajat anul trecut un procent de până la 5% persoane care locuiesc în orașe diferite de cel în care își au sediul, 24% dintre companii au angajat din altă localitate între 6% – 10% din noii angajați, alte 21% dintre companii au în această categorie între 11% și 25% din angajările facute în ultimul an.

66% dintre companiile participante la studiu menționează că au adaptat spațiul de birouri (sau urmează să o facă în perioada următoare) la particularitățile noului mod de lucru. Biroul facilitează comunicarea și interacțiunea (mai multe zone pentru relaxare, mai multe spații de întâlniri și socializare).

Studiul a fost realizat în perioada februarie – aprilie 2022, prin participarea a 45 de companii din România având un număr total de 32.000 de angajați.

Sursă foto: Unsplash

Comentarii

  1. Din unul din comentariile de mai jos(alt articol) rezulta ca ‘Basic Income’-ul este un inevitabil natural.

    Practic, dividente pt. shareholders(contribuabili). Evident, in paritate cu randamentul Tarii.

    Ca tot ne place “Dreapta” si Privatizarea. Hai sa intelegem ce implica …

    Faptul ca platim taxe trebuie sa ne asigure un Profit, ceea ce nu se intampla, deci, cineva trebuie sa Plateasca.

    Altfel, investim in alta ‘Companie’, ceea ce se intampla deja de 25 de ani … minim.

    “La Dreaapta! Mars!”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *