Radu Georgescu, SeedBlink: Participarea angajaților în acționariatul companiei duce de la o perspectivă centrată pe sine la una orientată spre succesul comun

Radu Georgescu Chairman of the Board SeedBlink Radu Georgescu, Seedblink / Sursa foto: Seedblink

Participarea angajaților în acționariatul companiei, încă de la fondare, prin Planurile de Participare în Acțiuni pentru Angajați – ESOP, le oferă angajaților șansa de a obține venituri considerabil mai mari, dar, mai important, le schimbă mentalitatea angajaților, de la o perspectivă centrată pe sine, axată pe „cum să-mi fac treaba mai bine”, la una orientată spre succesul comun, afirmă Radu Georgescu, Chairman of the Board la SeedBlink, platformă de equity management și de startup investment.

„Oamenii sunt ghidați de diverse motivații atât în viața profesională, cât și în cea personală. Când vorbim despre sfera profesională, întâlnim trei categorii principale de motivații: salariul –  care acoperă cheltuielile curente și ne determină să muncim conform așteptărilor; bonusurile – ce pot finanța vacanțe, automobile, locuințe – în acest caz, angajații sunt stimulați să depășească așteptările; și participarea la capitalul companiei prin ESOP, ce are potențialul de a-i îmbogăți pe angajați. Ultima formă de motivare poate fi privită ca holistică, contribuind la bunăstarea angajaților, dar și la prosperitatea companiei. În acest scenariu, angajații beneficiază de dividende, dacă acestea sunt distribuite, sau de o parte din profituri în momentul în care firma se listează la bursă sau este achiziționată”, declară Radu Georgescu.

Potrivit lui, această modalitate de recompensare transformă perspectiva angajaților dintr-una focalizată pe îmbunătățirea propriei sfere de competențe într-una orientată către succesul general al companiei.

ESOP-ul îi încurajează pe angajați să depășească limitele propriilor specializări, să se gândească dincolo de ceea ce cunosc să facă.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

De pildă, un programator care cunoaște pe cineva ce s-ar potrivi perfect în echipă îl poate recomanda departamentului de resurse umane sau poate atrage noi clienți. Asemenea inițiative pot sprijini creșterea companiei, chiar dacă nu influențează direct salariul angajatului.

Încă de la fondarea companiei, este ideal ca antreprenorii să ia în calcul instrumente de tip ESOP

Inițiativele de acest fel sunt întâlnite frecvent în sectorul tehnologic, acolo unde asistăm la creșteri rapide. Modelul a apărut în Statele Unite în 1956, iar odată cu ascensiunea Microsoft – la începutul anilor ‘80 – a luat avânt. Sunt cunoscute foarte bine cazurile angajaților care, fiind plătiți în acțiuni în loc de bani din cauza restricțiilor financiare ale companiei, au acumulat averi mai mari decât unii manageri. De fapt, mulți dintre angajații de la începuturile Microsoft au devenit multimilionari în dolari datorită acestui beneficiu. Astfel, modelul adoptat inițial în SUA a traversat Atlanticul acum aproximativ zece ani, ajungând în Europa de Vest, și acum începe să câștige teren în întreaga Europă.

„Cred că este întotdeauna un moment potrivit ca o companie să ofere astfel de recompense angajaților. Întrebarea pentru antreprenori este cât de extins va fi acest plan – dacă doresc să includă toți angajații ca acționari sau doar o selecție a acestora. Dar este clar că, încă de la început, trebuie considerat un instrument de tip ESOP, deoarece este extrem de valoros atât pentru angajat, cât și pentru companie. Pentru angajați, reprezintă o perspectivă de venit substanțial, inaccesibilă prin salariu sau bonusuri”, afirmă Radu Georgescu.

Potrivit lui, compania va beneficia de un atașament și o motivație sporită din partea angajaților, care nu vor mai privi firma doar ca pe o sursă de salariu și beneficii. Ei capătă, brusc, atât perspectiva unui angajat, cât și pe cea a unui coproprietar. Astfel, încep să înțeleagă mult mai profund aspectele firmei, nu doar logic, ci și emoțional, gândindu-se: „Este și compania mea și împreună dorim să-i fie bine”.

„Așadar, nu discutăm despre procente mari de acțiuni oferite, ci despre numărul acestora. De regulă, procentele destinate angajaților sunt minime, spre exemplu 0,1% din companie. Nu este vorba despre a oferi procente semnificative unui număr limitat de persoane, ci despre distribuirea unui număr cât mai mare de acțiuni”, spune el.

Chairmanul Seedblink susține că, în general, sunt două modele de ESOP: fiecare persoană din companie poate deține acțiuni, motivându-i pe toți să exceleze, sau doar anumite categorii, fie managementul (sau de la un anumit nivel în sus), fie un departament. Există și abordări conform cărora specialiștii în vânzări ar putea beneficia mai degrabă de bonusuri și mai puțin de ESOP, deoarece se consideră adesea că aceștia sunt motivați de beneficii imediate și tangibile. Așa stând lucrurile, opțiunea de acțiuni ar fi rezervată celor a căror contribuție la binele firmei este mai dificil de cuantificat.

Radu Georgescu menționează că românii manifestă o deschidere crescândă față de acest concept.

Observăm un număr tot mai mare de antreprenori și companii interesate de implementarea acestui sistem, precum și consultanți informați, capabili să elaboreze un plan atât din punct de vedere al afacerilor, cât și din perspectivă legală și fiscală. Este esențial ca toate aceste elemente – business, legal și fiscal – să fie considerate. Cred că, în următorii ani, vom asista la o colaborare sporită între consultanții fiscali, avocați și oameni de afaceri pentru a construi astfel de planuri.

Conceptul de ESOP este clar și accesibil în România; nu cunosc persoane care să nu înțeleagă despre ce este vorba”, afirmă el.

Totuși, Radu Georgescu afirmă că provocarea rămâne în a înțelege toate implicațiile.

„Adesea, există o deconectare între ideea de a implementa un plan ESOP și executarea efectivă a acestuia. Am întâlnit sute de antreprenori și companii care afirmă: „Da, vrem să implementăm un ESOP. Cum începem?”. Încep prin a angaja un avocat, care, la rândul său, pune întrebări la care antreprenorii nu pot răspunde. Avocații pot oferi soluții legate de logistică și aspecte legale, însă implicațiile de business rămân adesea un semn de întrebare. Implementarea unui ESOP nu durează mult dacă ai răspunsuri la întrebări, dar necesită un timp de reflecție liniștită pentru a medita la implicațiile răspunsurilor furnizate”, spune el.

De asemenea, potrivit lui, momentul în care antreprenorul amână semnarea pentru „când vom avea timp” poate conduce la complicații mai târziu,

„Astfel, efortul de implementare al ESOP devine mai greu de gestionat decât necesitatea imediată. Când antreprenorul spune: „Vorbesc eu acum cu oamenii, semnătura o lăsăm pentru mai târziu, când vom găsi timp”, riscă să amâne sine die. Timpul liber nu se găsește ușor, iar cu cât întârzierea este mai mare, cu atât procesul se complică”, spune el.

Radu Georgescu susține că cel mai elocvent exemplu de succes al ESOP-urilor în România este UiPath.

„Cu toții am citit despre numărul semnificativ de angajați care au devenit multimilionari în dolari datorită UiPath. Este cea mai triumfătoare poveste de succes românească în acest domeniu. Incontestabil, UiPath a fost un catalizator în această direcție. Combinarea succesului UiPath și adoptarea unei legislații a ESOP-ului în România au fost cele două forțe care au impulsionat înaintarea acestui concept. Această „roată” a ESOP s-a pus în mișcare cu o viteză remarcabilă. Aceleași trenduri le vedem în toate țările din Europa, unicorni și adaptare legislativă pentru a încuraja extinderea beneficiilor și pentru noile generații”, spune el.

Radu Georgescu este Chairman of the Board la SeedBlink. Are peste 30 de ani de experiență în fondarea și dezvoltarea companiilor de software, internet și comerț electronic. Exit-urile de succes includ achiziția tehnologiei RAV Antivirus de către Microsoft în 2003, afacerea ePayment de către Naspers în 2010, Avangate de Francisco Partners în 2013 și tehnologia Vectorwatch de Fitbit în 2016. De asemenea, Radu este director de consiliu și consilier pentru o serie de start-up-uri tehnologice și companii mature.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: