UPDATE: Reacția Raiffeisen Bank: ”Ordinul ANPC a fost implementat inca din 2014, respectiv banca nu mai foloseste modalitatea de restructurare a creditelor mentionata in respectivul act administrativ, ca urmare, nu va exista un impact asupra activitatii bancii. In plus, banca a inceput sa analizeze in mod proactiv impactul asupra clientilor, atat pozitiv, cat si negativ, astfel incat pentru clientii care ar fi putut fi impactati negativ sa calculam si restituim sumele. Calculul este unul relativ complex, iar banca s-a preocupat sa gaseasca solutii de automatizare a procesului, intre timp procesarea desfasurandu-se manual. Bineinteles ANPC a fost informata privind desfasurarea acestui proces. In context, consideram ca noul Ordin al Presedintelui ANPC nu este o masura necesara, pentru ca vizeaza o practica ce in prezent nu mai exista si, totodata, se refera la masuri pe care banca le implementeaza deja. De asemenea, banca a actionat prudential si a provizionat aceste sume in exercitiul financiar anterior. In acelasi timp, vom analiza in detaliu continutul procesului verbal si respectiv al ordinului si vom contesta in instanta acele prevederi care exced, in opinia noastra, cadrul legal aplicabil”.
Articol inițial: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a amendat Raiffeisen Bank cu 100.000 de lei pentru practică comercială incorectă şi a decis suspendarea activităţii băncii referitoare la acest comportament, măsură aplicată în premieră în România, precum şi restituirea comisioanelor încasate ilegal de la clienţi, informează ANPC, citată de Agerpres.
Amenda de 100.000 de lei a fost aplicată Raiffeisen Bank după ce banca nu a respectat o decizie definitivă a justiţiei, care a decis în februarie 2020 că Raiffeisen a comis o practică comercială incorectă atunci când a mărit unilateral dobânzile clienţilor care solicitau restructurarea creditelor.
Potrivit reprezentanţilor ANPC, aproximativ 14.000 de clienţi beneficiari de credite au fost afectaţi de practica comercială incorectă a Raiffeisen Bank.
ANPC precizează că Raiffeisen Bank nu a pus în practică decizia instanţei de judecată timp de aproape 1 an şi 7 luni de la emiterea acesteia.
Iniţial, în iulie 2014, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor a emis un ordin prin care a dispus încetarea practicii comerciale incorecte ce constă în decizia unilaterală de a mări, la momentul restructurării creditelor, marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în marjele de dobândă a comisionului de administrare la care banca a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii, subliniază Autoritatea.
Ulterior, în februarie 2020, instanţa de judecată a emis hotărârea definitivă prin care practica băncii a fost stabilită ca fiind o practică contrară diligenţelor profesionale, notează ANPC.
Astfel, instanţa de judecată a constatat că operatorul economic a profitat de dificultăţile financiare ale consumatorilor care nu aveau posibilitatea de plată a ratelor creditului, astfel încât cu ocazia restructurării, după o perioadă scurtă în care ratele aveau o valoare redusă, banca a mărit nejustificat dobânzile percepute, determinând consumatorii să încheie actele adiţionale şi prin crearea aparenţei unui beneficiu constând în renunţarea Raiffeisen Bank la încasarea comisionului de administrare, în realitate costul creditului nefiind diminuat din moment ce reducerea determinată de renunţarea la comisionul de administrare a fost depăşită de majorarea produsă de modificarea dobânzii, potrivit reprezentanţilor ANPC.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor subliniază că sumele reţinute incorect de Raiffeisen Bank nu au fost încă restituite clienţilor prejudiciaţi. Potrivit sursei citate, sumele reţinute incorect ar putea depăşi 10 milioane de euro.
„Dat fiind că, în urma monitorizării procesului de remediere a efectelor negative din punct de vedere financiar, pentru consumatori, generate şi constatate, în 2014, de practica comercială incorectă a băncii, aceasta – în timpul scurs de la termenul pronunţării sentinţei definitive a instanţei, respectiv 6.02.2020, de aproximativ 1 an şi 7 luni – nu a dat curs obligaţiei stabilite, consumatorii fiind prejudiciaţi, pe de o parte, prin faptul ca sumele reţinute incorect, din comisioane, nu au fost încă restituite şi pe de altă parte, nu s-au efectuat şi aplicat recalculările dobânzilor pentru creditele restructurate, ANPC a aplicat o amendă contravenţională de 100.000 lei, la care se adăugă propunerea aplicării sancţiunii complementare de suspendare a activităţii băncii cu privire la practica comercială incorectă ce constă în decizia unilaterală a băncii ca la momentul restructurării creditelor, să mărească marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în acestea a comisionului de administrare la care aceasta a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii şi de restituire a sumelor încasate incorect către consumatori până la încetarea practicii comerciale incorecte (măsură aplicată în premieră, în România) şi a sancţiunii complementare de restituire a contravalorii comisionului de administrare camuflat sub forma unei componente a marjei de dobândă, în termen de maximum 15 zile”, se precizează în documentul ANPC.