În prima jumătate a anului 2025, producția de mașini în UE a scăzut cu 2,8% față de aceeași perioadă a anului precedent, ajungând la puțin sub 6 milioane de unități. Această scădere reflectă o combinație de factori, printre care o cerere externă mai slabă și presiunile persistente asupra costurilor, care au afectat producția în principalele centre de producție, arată cel mai recent raport al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

În ciuda acestui context dificil, Germania, de departe cel mai mare producător din UE, cu o cotă de 35,2% din totalul producției europene, a reușit să-și crească producția cu 4,4%, depășind 2,1 milioane de unități și consolidându-și astfel poziția de lider. Franța a înregistrat, de asemenea, o creștere robustă, cu o producție în creștere cu 11,2%, în timp ce Slovacia a consemnat o creștere de 8,5%.

În contrast, mai multe țări au continuat să se confrunte cu scăderi abrupte. Italia a înregistrat cea mai puternică scădere, cu o producție în scădere cu 33,4%, fiind urmată de Belgia (-16,5%), Spania (-12%) și Suedia (-10,5%). Cehia, Ungaria și România au înregistrat, de asemenea, scăderi mai moderate, cuprinse între 5% și 7%.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

În ciuda performanțelor variate între statele membre, peisajul producției din UE a rămas concentrat, Germania, Spania și Cehia reprezentând împreună 63% din totalul producției de autoturisme din UE.

Primii zece producători de autoturisme din UE

H1 2023 H1 2024 H1 2025 % modificare % cotă
Germania 2.012.026 2.100.757 2.129.027 +4,4 35,2
Spania 1.062.303 934.414 1.007.205 -12,0 15,6
Cehia 773.828 732.633 739.376 -5,3 12,3
Slovacia 525.223 569.847 570.873 +8,5 9,5
Franța 447.348 497.576 529.381 +11,2 8,3
Italia 204.637 136.229 299.302 -33,4 2,3
Ungaria 235.696 218.823 258.135 -7,2 3,7
România 252.068 235.561 268.965 -6,5 3,9
Belgia 119.228 99.521 153.999 -16,5 1,7
Suedia 151.288 135.348 148.003 -10,5 2,3
UNIUNEA EUROPEANĂ 6.514.526 6.145.075 5.971.493 -2,8 100,0

Clasamentul producătorilor auto din UE, semestrul 1 din 2025:

  1. Germania: 2.129.027 unități
  2. Spania: 1.007.205 unități
  3. Cehia: 739.376 unități
  4. Slovacia: 570.873 unități
  5. Franța: 529.381 unități
  6. Italia: 299.302 unități
  7. România: 268.965 unități
  8. Ungaria: 258.135 unități
  9. Belgia: 153.999 unități
  10. Suedia: 148.003 unități

În prima jumătate a anului 2025, structura de producție a mașinilor vândute în UE a scos în evidență o reechilibrare continuă între țările producătoare din interiorul UE și cele din afara ei. Germania și-a consolidat rolul de cel mai mare centru de producție, menținând o cotă stabilă de 20% din vânzările de mașini în UE. Spania a urmat cu 13%, în timp ce Cehia (9%), Franța (8%) și Slovacia (5%) și-au menținut, de asemenea, poziții semnificative. Împreună cu celelalte țări producătoare din UE (Austria, Belgia, Finlanda, Ungaria, Italia, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Slovenia și Suedia), acestea reprezintă aruncat 74% din totalul vânzărilor de mașini în UE. Această distribuție subliniază importanța continuă a producției intra-UE, chiar dacă piața este reconfigurată treptat de concurența din partea țărilor non-UE.

Între timp, cota mașinilor produse în China a crescut la 6% din vânzările din UE în prima jumătate a anului 2025, de la 5% în prima jumătate a anului 2024, evidențiind prezența tot mai mare a mărcilor chineze pe piața auto și a exporturilor acestora către piața europeană. Coreea de Sud și Japonia au menținut ambele o cotă stabilă de aproximativ 4%, în timp ce Turcia și Maroc au reprezentat 5%, respectiv 4%. Categoria “Altele non-UE”, care acoperă țările producătoare mai mici, și-a continuat scăderea treptată, coborând de la 9% în prima jumătate a anului 2021 la 3% în prima jumătate a anului 2025, indicând o concentrare tot mai mare a vânzărilor de mașini în UE pe un grup mai restrâns de țări producătoare cheie.

Țările de producție ale mașinilor vândute în UE în semestrul 1 din 2025

 1. Germania: 20%

 2. Spania: 13%

 3. Cehia: 9%

 4. Franța: 8%

 5. Slovacia: 5%

 6. Turcia: 5%

 7. China: 6%

 8. Maroc: 4%

  9. Japonia: 4%

10. Coreea de Sud: 4%

11. Altele din UE: 19%

12. Altele (non-UE): 3%

Sursă: S&P Global Mobility

Altele din UE: Austria, Belgia, Finlanda, Ungaria, Italia, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Slovenia și Suedia.