România se clasează pe locul 3 între statele membre UE din Europa Centrală și de Est în ceea ce privește valoarea comerțului electronic, după Polonia și Cehia, conform Raportului European E-commerce 2024, comandat de Ecommerce Europe și EuroCommerce, citat de Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO). Acesta a fost realizat de Centrul pentru Cercetări de Piață al Universității de Științe Aplicate din Amsterdam.
Potrivit raportului, în 2023, comerțul electronic românesc de bunuri și servicii a atins valoarea de 10,6 miliarde de euro, reprezentând 3,32% din PIB, în creștere față de anul precedent (3,17% din PIB). Această evoluție subliniază reziliența și capacitatea de adaptare a sectorului e-commerce din România, care a devenit un pilon principal al economiei digitale.
Există un potențial semnificativ de extindere în adoptarea cumpărăturilor online, cu 50% din populație efectuând cel puțin o comandă online în 2023. Această statistică indică oportunități majore pentru dezvoltarea sectorului de comerț electronic, atrăgând interesul tot mai multor companii, atât locale, cât și internaționale.
Pentru 2024, estimările din raport indică o creștere spre 10% a vânzărilor online de bunuri și servicii, sectorul urmând să ajungă la 11,7 miliarde de euro, echivalentul a 3,42% din PIB. Se anticipează că procentul populației care va efectua cumpărături online va ajunge la 55%, reflectând tendința de digitalizare și preferința tot mai mare a consumatorilor români pentru comerțul online.
„România este pe un traseu ascendent în domeniul comerțului electronic. Perspectivele României pentru viitor sunt optimiste, datorită digitalizării rapide și a dezvoltării infrastructurii logistice din țara noastră, care facilitează livrări rapide și eficiente la nivel național și internațional”, a spus Cristi Movilă, președintele Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO)
Raportul evidențiază revenirea apetitului europenilor pentru cumpărături online. Cu toate acestea, Europa se confruntă cu provocări legate de concurența din partea comercianților non-UE. Ecommerce Europe subliniază într-o scrisoare separată necesitatea unor măsuri la nivel european care să asigure un cadru echitabil pentru toți actorii din domeniul comerțului electronic.
Raportul European E-commerce 2024 poate fi consultat AICI.