Raport: Costul mediu pentru amenajarea spațiilor de birouri a crescut în 2022 cu 20-30%

sema park birouri Foto: Sema Park, Facebook

Costul mediu pentru amenajarea spațiilor de birouri a crescut în 2022 cu 20-30%, pe fondul creșterii prețurilor, sincopelor lanțurilor de aprovizionare, scumpirii materiilor prime și a materialelor, dar și a forței de muncă, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Mai precis, pentru amenajarea unui metru pătrat de birouri companiile au plătit în medie 820 euro.

În funcție de complexitatea proiectului, a materialelor și a soluțiilor utilizate, dar și a sistemelor tehnice și de securitate implementate, bugetele totale pot varia de la circa 600 de euro/metru pătrat până la peste 1.200 de euro/metru pătrat. Costurile cu lucrările de fit-out arhitectura și instalațiile (50%) și cu mobilierul (circa 30%) reprezintă cea mai mare pondere în costul total și au fost impactate cel mai mult de creșterea prețurilor. Sistemele audio-video si tehnologia de IT, precum și serviciile de project management și proiectare reprezintă celelalte componente ale costurilor totale pentru amenajarea spațiilor de birouri.

”Creșterea prețurilor determinată de întreruperile de la nivelul lanțurilor de aprovizionare, dar și dificultățile legate de disponibilitatea forței de muncă specializată au avut un impact major asupra costurilor de amenajare a spațiilor de birouri”, spune Ana Stroie, Business Development Manager – Project Management Department Cushman & Wakefield Echinox.

Costurile din România rămân printre cele mai reduse din Europa Centrală și de Est, arată datele companiei, iar consultanții spun că  perspectivele sunt pozitive, având în vedere că, cel puțin pentru moment, nu se mai văd sincope în lanțurile de aprovizionare, iar prețurile s-au stabilizat.

Bugetele pe care companiile sunt dispuse să le aloce pentru amenajarea birourilor vor continua însă să crească, nevoia de flexibilitate, de realizarea de spații colaborative și implementarea de măsuri pentru a crea un mediu ”green” și sustenabil necesitând fonduri suplimentare, arată consultanții.

În acest context, companiile alocă fonduri mai mari pentru sisteme audio-video și soluții tehnice care permit colaborarea în cele mai bune condiții pentru angajații care lucrează remote sau din birou, pentru soluții care oferă flexibilitate spațiilor, cum ar fi pereți mobili, dulapuri și ecrane interactive portabile, phonebooth-uri etc.

 

Foto: Sema Park, Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *