Industria de media şi divertisment din România ar urma să valoreze în acest an 4,43 miliarde de euro, în creştere cu 2,5% faţă de datele din 2023, cea mai mică rată de creştere estimată din domeniu între ţările din regiunea Europei Centrale şi de Est (ECE), arată cea de-a 25-a ediţie a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2024-2028, publicată miercuri.
Conform documentului, în Polonia şi Cehia sectorul de media şi divertisment este estimat să avanseze 4,9% în 2024, iar în Ungaria cu aproximativ 3,9%, transmite Agerpres.
În cazul României, previziunile arată că rata de creştere se va menţine la un nivel redus până în anul 2028, între 2,5% şi 1,3%.
La nivel naţional, cele mai mari creşteri procentuale sunt estimate pentru publicitatea pe internet – de 13%, şi pentru serviciile de streaming Over-the-top – OTT (Netflix, Disney+ etc), de 12%. La polul opus se situează ziarele şi revistele tipărite, care vor consemna o stagnare.
De asemenea, industria cinematografică ar urma să urce cu 6% în acest an, până la o valoare de 60 milioane euro, rată uşor mai scăzută decât cea înregistrată în 2023 (de 7%), în timp ce piaţa de servicii de streaming – OTT va continua să aibă o evoluţie bună, cu o creştere estimată de 12%, până la o valoare de 206 milioane de euro.
Cu toate acestea, realizatorii raportului de specialitate subliniază faptul că România rămâne în continuare cea mai mică piaţă OTT din regiunea Europei Centrale şi de Est, în ciuda ratelor de creştere impresionante din ultimii ani. De altfel, majorarea va rămâne la nivel similar până în 2028, segmentul urmând să ajungă la venituri totale de 272 milioane euro. În acest moment, 98,1% din piaţă este atribuită platformelor de streaming video, precum Netflix, Disney+, Prime Video şi Max.
În acelaşi timp, serviciile de conexiune la internet (fix şi mobil) din România vor înregistra cea mai scăzută rată de creştere a veniturilor totale din servicii în Europa Centrală şi de Est, de doar 0,6%, în perioada 2024 – 2028, cu un salt în acest an de 1% faţă de anul precedent, la 2,4 miliarde euro. Totodată, până în 2028, tehnologia 5G va reprezenta 73,7% din total conexiunilor de telefonie mobilă de pe piaţa românească.
O creştere importantă, de 13%, va înregistrat publicitatea pe internet, care va ajunge la 322 milioane de euro, iar televiziunea (publicitate plus abonamente TV) va creşte cu 2% (venituri de 876 milioane de euro). În plus, operatorii tradiţionali vor continua să înregistreze o creştere semnificativă a veniturilor din abonamente şi din publicitate până în 2028, piaţa urmând să depăşească valoarea de 900 milioane de euro.
În ceea ce priveşte vânzările de ziare, reviste tipărite şi cărţi, acestea vor stagna în acest an, dar şi în următorii cinci ani, la 158 milioane de euro, din care 107 milioane de euro rezultate din vânzările de carte.
“Însă creşterea puternică a pieţei digitale, cu o medie de 9,2%, ar putea impulsiona piaţa. Veniturile din vânzarea ziarelor vor stagna de asemenea la 35 milioane euro în perioada analizată, iar cele din reviste tipărite vor scădea de la 16 milioane euro în 2024 la 15 milioane euro în 2028. Creşterea anuală medie estimată la 6,9% pentru veniturile din tirajul digital şi cea de 6,8% pentru veniturile din publicitatea digitală vor fi în mare parte anulate de pierderile din presa scrisă până în 2028”, se precizează în raportul de specialitate.
Alte segmente care vor înregistra creşteri la finalul anului curent sunt: Radio, Muzică şi Podcast (+2,8% faţă anul trecut), Media Business to Business (informaţii economice, reviste de specialitate, târguri) – salt de 7%, Publicitatea outdoor (+6,6%), Jocurile video şi e-sports (sporturi electronice) – plus 6%.
Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizează 11 segmente ale industriei de media şi divertisment din 53 de teritorii şi facilitează compararea datelor referitoare la consumatori şi cheltuielile de publicitate.
Segmentele acoperite de acest raport sunt: Cinema, Servicii de conexiune la internet, Publicitate pe internet, Muzică, Radio şi Podcasturi, Ziare, Reviste şi Cărţi, Publicitate outdoor (OOH), Servicii de streaming – OTT, Televiziune tradiţională, Jocuri video şi e-sports, Realitate Virtuală (VR) şi Realitate Augmentată (AR).