Raport. Lipsa forței de muncă și creșterea costurilor, în special salariale, cele mai important provocări pentru piața de logistică. 67% dintre companii au în lucru proiecte de creștere a digitalizării

eushipments, livrari, logistica Foto: Eushipments, Facebook

Lipsa forței de muncă a fost principalul factor de risc în sectorul logistic, în anul 2022, la fel ca și în 2022, 47,06% dintre respondenții la un studiu alegând acest risc. Presiunea costurilor, în special cele salariale, și optimizarea acestora, a urmat, arată raportul „Tendinţe în Piaţa de Logistică din România 2022” realizat de Asociaţia Română de Logistică, Smart ID și Zebra.

Studiul relevă că cele mai semnificative costuri operaționale ale unei companii de logistică (84%) constau în costuri pentru salarizare (51%) și transport (33%). Creșterea semnificativă a salariilor este efectul deficitului forței de muncă, dar și al cheltuielilor cu salarizarea forței de muncă importate. Pe de altă parte, costurile de transport au crescut ca urmare a scumpirii tuturor costurilor de funcționare a autovehiculelor, a lipsei de ofertă din piață, din cauza materiilor prime deficitare și, implicit, a întârzierii în livrare.

„Pentru a câștiga cotă de piață, companiile trebuie să adopte digitalizarea. Astfel, eficiența este mult mai mare, iar experiența cu clienții semnificativ îmbunătățită. Este important ca digitalizarea să fie percepută drept un instrument pentru creșterea performanței și nu o soluție, ceea ce face diferența între performanță peste nivelul pieței și aliniere constantă la acesta”, declară Paul Niță, Președinte ARILOG.

Care au fost riscurile și provocările în 2022

Principalul factor de risc în 2022 a fost, ca și în 2021, lipsa forței de muncă – 47,06% dintre respondenți au menționat această îngrijorare. Presiunea costurilor și optimizarea acestora este amenințarea de nivel mediu pe care au resimțit-o în 2022 companiile vizate în studiu – 54,90%.

Implementarea și integrarea tehnologiei reprezintă, de asemenea, un procent important în preocupările respondenților (40,20%), pentru că și la acest capitol piața are de suferit din două perspective. În primul rând, cea a clienților, care sunt nepregătiți și nu au competențe pentru implementarea proiectelor în domeniul tehnologiilor sau utilizează soluții bazate pe tehnologii vechi, pentru care suportul este deficitar, iar implementările sunt greoaie. Apoi, din perspectiva companiilor dezvoltatoare, care nu au suficientă forță de muncă specializată pentru a facilita analizele și comunicarea cu compania client și pentru a crește viteza de implementare a proiectelor.

În perspectivă, este îmbucurător că cea mai mare parte a respondenților (73%) recunosc că tehnologia și digitalizarea sunt instrumentele de care au nevoie pentru a face față provocărilor – 67% dintre companii au în lucru proiecte de creștere a digitalizării.

„Luând în considerare nevoia de optimizare a costurilor operaționale și în egala măsură presiunea pe reducerea timpilor de livrare, tot mai mulți logisticieni au înțeles importanța avansului tehnologiei, iar concentrarea pe automatizarea și digitalizarea integrată a proceselor va deschide multiple oportunități în această industrie. Iată că, în prezent, automatizarea și digitalizarea integrată a proceselor reprezintă o preocupare principală pentru cei care caută să își construiască procese cât mai ușor de adaptat contextului pieței în care activează”, precizează Răzvan Drăgoi, Deputy General Manager, Smart ID Technology.

Cei mai importanți factori care împiedică implementarea digitalizării sunt: rezistența la schimbare (aprox. 48%),  înțelegerea redusă a tehnologiilor digitale și a impactului acestora (31,37%), problemele legate de implementare (30,39%) și lipsa de experiență (28,43%).

În ceea ce privește prioritățile pe termen scurt, creșterea eficienței (27%) și optimizarea costurilor (26%) reprezintă principalii stâlpi de susținere, iar soluția pentru îndeplinirea acestor obiective este digitalizarea.

„Digitalizarea rămâne un factor important pentru ca o companie să rămână competitivă la nivel intern și internațional și un răspuns la provocările pentru următorii 3-5 ani. Există de asemenea, un interes pentru reconfigurarea și reorganizarea proceselor de business, care reprezintă o bază pentru creșterea vitezei de livrare și optimizarea costurilor”, declară Florin Lazăr, Territory Account Manager, Zebra Technologies.

Provocările în următorii 3 ani

Optimizarea costurilor (67,65%), schimbările în comportamentul consumatorului (59,80%) și digitalizarea proceselor (56,86%) par a fi cele mai importante provocări pentru perioada următoare.

Proiecția pieței de logistică pentru anul 2025

Schimbările în înaltă tehnologie și în modelele operaționale reprezintă direcțiile principale pentru următorii ani. Restricţiile din orașe și creșterea numărului de livrări determină crearea exponenţială a modelelor noi de “last mile delivery”, prin construirea de noi hub-uri în localităţi, cu operaţiuni de crossdocking real.

Totodată, depozitele nu mai sunt “atât” de specializate, ci operatorii sunt forţaţi să reorganizeze operaţiunile pentru a deveni adevarate soluţii pentru livrările în omnichannel.

Studiul realizat de ARILOG a fost trimis către 335 de persoane – directori generali și directori de departamente ai companiilor din industriile de logistică și transport, producție (FMCG, auto, textile, ambalaje), construcții, farma și retail. Eșantionul a fost de 103 respondenți. Studiul s-a desfășurat în perioada Septembrie – Noiembrie 2022.

Foto: Eushipments, Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *