Raport Mckinsey Cine sunt „consumatorii zero” și ce își doresc: economisesc și cheltuiesc în același timp, nu sunt loiali brandurilor și acordă atenție produselor sustenabile

cumparaturi shopping magazin

„Consumatorul zero”, un segment divers și în creștere, aceștia împărtășesc următoarele caracteristici: sunt cumpărători omnicanal, economisesc și cheltuiesc în același timp, nu sunt loiali brandurilor și le pasă de sănătate și sustenabilitate (chiar dacă nu sunt întotdeauna dispuși să plătească pentru asta). Aceștia sunt întâniți mai multe în Asia, dar sunt și un fenomen global, iar companiile care nu le acordă o atenție deosebită ar putea deveni curând irelevante, potrivit unui raport Mckinsey privind consumatorii.

Anticiparea și răspunsul la ceea ce doresc consumatorii zero este doar una dintre provocările cu care se confruntă companiile de consum astăzi. O altă provocare la fel de dificilă este să rămâi în fața unor tendințe la scară largă în tehnologie și concurență, tendințe care schimbă fundamental jocul în domeniul retailului și astfel reduc perspectivele oricărei companii de consum care nu acționează mai rapid decât concurenții săi.

Consumatorii cer o experiență completă: își doresc ca ofertele fizice și digitale ale comercianților să fie consistente. Companiile media și de tehnologie au stabilit standardele cu strategiile lor superioare omnicanal, iar acum consumatorii se așteaptă la aceeași experiență convenabilă de la comercianți. Conform unui sondaj McKinsey Consumer Pulse, consumatorii cumpără produse alimentare și alimente din mai multe canale ca oricând înainte. În Coreea de Sud, 71% dintre respondenți spun că sunt cumpărători omnicanal de produse alimentare, în timp ce doar 19% își fac cumpărăturile de produse alimentare exclusiv în magazine. Cumpărătorii omnicanal de produse alimentare sunt și mai răspândiți în India (78%) și China (74%). Acest lucru reprezintă o mare diferență față de acum cinci ani, când procentul de produse alimentare cumpărate online era în cifrele unitare scăzute în aproape fiecare țară asiatică pe care am sondat-o, inclusiv India, Japonia, Coreea de Sud și Thailanda. Consumatorii trec, de asemenea, în mod regulat de la canalele online la cele din magazine pentru a cerceta produsele și a compara prețurile înainte de a cumpăra.

Consumatorul zero economisește în unele categorii și cheltuie în altele

Acest comportament de economisire și cheltuire pune presiune pe brandurile cu prețuri medii, deoarece consumatorii se îndreaptă fie către branduri mai ieftine, fie către cele mai premium. În China, de exemplu, 81% dintre respondenți spun că își propun să cumpere mai puțin sau să treacă la branduri mai ieftine în categorii precum mobilier și amenajări interioare – dar, în același timp, 69% spun că își propun să cheltuie mai mult în anumite experiențe și produse, inclusiv restaurant, călătorii, îmbrăcăminte și fitness.

Zero loialitate

Atunci când produsele preferate au fost epuizate în timpul pandemiei COVID-19, mulți consumatori au încercat produse și branduri noi – și apoi au continuat să facă acest lucru. În Australia, 63% dintre consumatori în august 2023 au declarat că au adoptat noi comportamente de cumpărare – inclusiv cumpărarea de la magazine diferite sau achiziționarea de branduri diferite, în ultimele trei luni. Acest procent este și mai mare în India (87%), China (83%) și Coreea de Sud (67%). În timp ce consumatorii căutau pur și simplu disponibilitate în timpul pandemiei, acum caută valoare, calitate, varietate. Valoarea este deosebit de importantă pentru consumatori astăzi: în India, 82% dintre consumatori spun că trec la un alt comerciant sau brand atunci când caută o valoare mai bună – sub formă de prețuri mai mici, promoții mai bune sau taxe de livrare mai mici. Același lucru este valabil pentru 61% dintre respondenți în China și 76% dintre respondenți în Coreea de Sud.

Consumatorii sunt mai preocupați de sănătate, sustenabilitate, origine și transparență. Aceștia se îndreaptă tot mai mult către branduri care oferă produse durabile, dar accesibile. Tendința este mai puternică în unele țări asiatice decât în altele. De exemplu, preocuparea consumatorilor în legătură cu sustenabilitatea este încă incipientă în India, în timp ce mulți consumatori din Coreea de Sud spun că ar plăti un preț mai mare pentru produse alimentare ambalate în mod sustenabil.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *