Investițiile în startup-urile din România au ajuns la 130,7 de milioane de euro, anul trecut, după o creștere de numai 0,8% față de anul precedent, arată cel mai recent raport How To Web despre investițiile de capital în Europa de Est, realizat în parteneriat cu unicornul de origine croată Infobip.
Raportul oferă o perspectiva asupra întregii regiuni și a adunat date din 22 de țări. Concluziile indică un nivel de investiții de 3,9 miliarde de euro, rezultate din 1.286 de runde de finanțare, în 2024.
„Anul 2024 a arătat este că industria trece printr-o schimbare de ciclu—un accent pe frugalitate, devotament și muncă susținută cu toate forțele pentru a rezolva probleme cu adevărat dificile folosind tehnologia. Brutalitatea pieței este un lucru normal: așa a fost întotdeauna, mai ales în etapele incipiente ale startup-urilor. După un an când atât fondatorii, cât și investitorii au pierdut puțină disciplină, putem vedea că în 2024 atenția s-a întors spre metrici și eficiența capitalului. Startup-urile sunt provocatoare și necesită această intensitate pentru a supraviețui și a prospera, iar cele mai bune companii au întotdeauna o disciplină de muncă remarcabilă”, a declarat Alexandru Agatinei, CEO al How to Web.
România se regăsește spre coada clasamentului din perspectiva acestor sume atrase, comparativ cu vecinii din regiune. Clasamentul este condus de startup-urile din Turcia, cu 1,01 miliarde de euro atrase, urmată de Polonia, cu 592,1 milioane de euro, Grecia cu 536,6 milioane de euro, Republica Cehă cu 426 milioane de euro, Lituania cu 367 milioane de euro și Estonia cu 342,3 milioane de euro. România și Slovacia se află pe locuri mai de la coadă, cu 130,7 milioane de euro, respectiv 129,8 milioane de euro atrase, fiind urmate doar de Cipru, Bulgaria, Ungaria, Croația, Ucraina și Letonia, cu sume considerabil mai mici.
Însă România s-a remarcat prin faptul că numărul tranzacțiilor a crescut semnificativ și a ajuns la 80, o majorare de 31,1% de la 61 de tranzacții anul precedent. Totuși, asta înseamnă doar că mai multe startup-uri au atras mai puțini bani de fiecare. De exemplu, doar finanțarea de tip serie C a FintechOS, în valoare de 54 de milioane de euro, reprezintă 41,3%, aproape jumătate din volumul total al investițiilor din 2024.
Totuși, pentru a pune lucrurile în perspectivă, volumul total al investițiilor din 2024 a crescut de 16 ori în comparație cu cele 8,2 milioane de euro din 2017.
Totodată, potrivit analizei, în mod similar tendinței regionale, o parte semnificativă a investițiilor în startup-uri românești s-a concentrat pe runde de finanțare de Serie A și B, ceea ce indică o încredere sporită în companiile cu modele de business deja validate. Rundele de follow-on au contribuit semnificativ la volumul total de investiții în România.
Topul finanțărilor
Topul finanțărilor atrase de startup-uri din România în 2024 este următorul:
- FintechOS – 54 milioane de euro, etapă, investitori: Bek Ventures, BlackRock, Cipio Partners, Gapminder VC, Molten Ventures, OTB Ventures
- Leanpay – 10 milioane de euro, seria B, investitori: Catalyst România, BlackPeak Capital
- dotLumen – 5 milioane de euro, seria B, investitori: Catalyst România, European Innovation Council Fund, Tigrim Capital din Suedia, Seedblink
- MOOV Leasing – 5 milioane de euro, seed, investitori: TBA
Așadar, FintechOS a fost capul de afiș, ajungând acum la seria C cu cele 54 de milioane de euro ale sale. Călătoria BibleChat, care a devenit în ultimele 12 luni startup-ul cu cea mai rapidă creștere din Europa în faza incipientă, a arătat că drumul pentru și mai multe companii născute în România către etapa de scalare nu este doar un traseu.
Contribuind cu 87,7% la volumul total strâns de startup-urile născute în România, primele 20 de tranzacții au însumat 114,6 milioane de euro în 2024 și au fost strânse de următoarele companii (în ordinea descrescătoare a strângerii totale de fonduri realizate în 2024): FintechOS (54 milioane de euro), Leanpay (10 milioane de euro), dotLumen (5 milioane de euro), MOOV Leasing (5 milioane de euro), oferte anonime (3,7 milioane de euro), Blindspot (3,2 milioane de euro), Filmchain (3 milioane de euro), Ogre AI (3 milioane de euro), Frisbo (2,9 milioane de euro), Pago (2,2 milioane de euro), Adapta Robotics (2 milioane de euro), Bright Spaces (1,9 milioane de euro), Sessions (1,9 milioane de euro), Genezio (1,8 milioane de euro), inki.tech (1,6 milioane de euro), Footprints (1,6 milioane de euro), Swisspod (1,6 milioane de euro) și MixRift (1,4 milioane de euro).
De asemenea, raportul evidențiază o diversificare a sectoarelor care atrag investiții în România, cu o prezență importantă a startup-urilor de Fintech, Deeptech și Big Data.
Aceste companii se adresează următoarelor industrii (în ordinea descrescătoare a volumului total obținut): Finanțe (66,2 milioane EUR), Deeptech (6,8 milioane EUR), Big Data (6,5 milioane EUR), bunăstare (5,4 milioane EUR), automobile (5,0 milioane EUR), marketing (4,8 milioane EUR), comerț electronic (4,5 milioane EUR), resurse umane (3,7 milioane EUR), divertisment (7,7 milioane EUR), divertisment (7,7 milioane EUR). 7 milioane EUR), divertisment (3 milioane EUR), robotică (2 milioane EUR), imobiliare (1,9 milioane EUR), instrumente de productivitate (1,9 milioane EUR), transport (1,6 milioane EUR) și jocuri (1,4 milioane EUR).
Ca în cazul fiecărui startup născut în Europa de Est sau la nivel global, timpul va spune dacă acesta se va lupta să supraviețuiască sau se va transforma într-o stea în ascensiune. Se pare că România are o pleiadă de fondatori care pe parcursul anului au strâns runde promițătoare (în ordinea descrescătoare a strângerii lor totale de fonduri realizate în 2024): Parol (1,2 milioane de euro), Youni (1 milion de euro), Fagura (0,9 milioane de euro), DesignVerse (0,8 milioane de euro), Jobful (0,6 milioane de euro), Vestinda (0,5 milioane de euro), FieldOS (0,5 milioane de euro), Questo (0,4 milioane de euro) și altele.
De unde vine capitalul
Startup-urile născute în România intră din ce în ce mai mult în portofoliile fondurilor regionale și internaționale de capital. Volumul total al investițiilor realizate în 2024 de către un mix de fonduri de capital locale și regionale sau internaționale în startup-uri născute în România a atins volumul de 93,5 milioane de euro, în creștere cu 12,9% față de 82,8 milioane de euro în 2023.
Volumul tranzacțiilor care au fost realizate exclusiv cu capital de nivel național a atins un vârf în 2021, cu 43,5 milioane de euro și, respectiv, 67 de tranzacții. Această schimbare de dinamică a avut loc în timp ce volumul tranzacțiilor realizate exclusiv cu capital internațional a scăzut cu 36,8%, ajungând la doar 18,4 milioane de euro față de volumul de 29,1 milioane de euro înregistrat în anul precedent.