Reportaj. „Plimbare” prin târguri virtuale de locuri de muncă, variantele de pandemie pentru recrutarea de personal

foto de la targ cariere

Cobor din tramvaiul care merge paralel cu Someșul și ajung în fața noii Săli Polivalente de la Cluj. Arunc o privire spre stadion („alb sidefat, cu irizații aurii”, îmi amintesc din descrierile arhitecților) și mă îndrept înspre clădirea marcată cu săgeți. Aici vin grupuri de tineri, pleacă alte grupuri. Cei care vin par preocupați, cei care ies duc teancuri de pliante. E târg de locuri de muncă la Sala Polivalentă și lumea se adună. Intru printre mesajele încurajatoare în limba engleză, postate peste tot de către oameni care lucrează în HR (așa se zice acum – HR) și am intrat în forfota oarecum veselă a dimineții de lucru. Sunt multe standuri, unele au ecrane mari cu filmulețe care îți prezintă oameni fericiți la job, în altele sunt ochelari 3D, pe lângă noi trece un roboțel grăbit care duce alte pliante. La fiecare stand sunt oameni zâmbitori, cu badge-uri, dispuși să povestească cu tine, să îți dea o foaie de prezentare, un pix, o ciocolată, un cub rubik, la final de conversație, după ce ai lăsat CV-ul. E și stand de cafea to go, iar de undeva de pe o scenă încep să se audă glasuri în microfon. Încep conferințele despre trenduri și „I love my job”. Poți găsi aici un stand în care ești ajutat să îți croiești CV-ul, în altul ți se face pe loc comparație de salariu pe domeniul tău. Lumea se tot adună.

Se aduna, mai bine zis. Peisajul de mai sus e de undeva de dinainte de 2020. Căci din 2020 s-a instalat pandemia și restricțiile necesare.

Imagine din 2019, Cluj:

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
Foto: Târgul de Cariere 2019, Gabriel Aldea, Facebook

Mutarea în online

În martie-aprilie, vreme de câteva săptămâni, organizatorii Târgului de Cariere au pregătit evenimente online în câteva mari orașe din România. Am făcut un „tur”.

2021. Deschid Facebook-ul pe pagina Târgului de Cariere, găsesc un link spre „târgul de job-uri”. Click. Am ajuns. Văd, de sus, un fel de hartă 3D, cu standuri, culoare în linii drepte și paralelograme cu logo-urile companiilor. Pe aleile virtuale ale târgului apar oameni virtuali. O doamnă în taior stă în fiecare dintre punctele cardinale ale hărții – aceleași plete blonde apar de câteva ori, în vântul virtual al târgului. În randări, opțiunile de omuleți sunt limitate. Pare preocupată și elegantă. E de la HR sau din management, mă gândesc. Pentru diversitate, omuleții au diferite ipostaze: unul stă cu mâinile în șolduri, pare descumpănit, altul aleargă, doi s-au întâlnit să schimbe impresii. În târgurile de altădată, diversitarea arăta altfel: un grup de studenți veseli, o tânără emoționată să își prezinte primul CV, un domn cu mult peste media de vârstă a târgului ăstuia la care vin mai ales studenți, care își strângea șapca în mâinile muncite, alături de câteva pliante lucioase.

Merg mai departe, înspre „angajatori”, prin târgul virtual. Un omuleț de joc video îmi trimite pe ecran un mesaj de bun venit. Zice să îi trimit mesaj dacă vreau. Deocamdată parcă nu aș vrea.

Accesul e simplu. Dai un click pe stand. Îți apare numele angajatorului și lista de posturi active. Ai opțiunea de „comunică direct cu angajatorul” sau „vezi pagina de companie”. Îți treci numele, o adresă de email și în căsuța disponibilă scrii un mesaj. Spre exemplu, un click lângă omulețul Michelin îți dezvăluie 7 joburi active, de ingineri. Emerson are deschise 73 de joburi – se caută ingineri, specialiști în finanțe sau relații cu clienții. La Cluj, grupul american ocupă în întregime parcul industrial Tetarom 2, are peste 2.700 de angajați și cel mai mare sit din Europa al companiei. Pitech, companie de IT, are 11 joburi, inclusiv internshipuri. „Laura” e online sau cel puțin așa mi se arată mie pe ecran. Încerc să îi scriu ceva în căsuța disponibilă pentru mesaje, să văd cum mai merge IT-ul. Nu îmi răspunde. Merg mai departe. Office Depot are 7 locuri disponibile, Azomureș – 5, Continental – 12. Continental Sibiu are deja undeva la 4.000 de angajați, dintre care jumătate lucrează pe linia de producție.

Lansez câteva întrebări în căsuțele de dialog. Pare că le arunc undeva, în neant. Nimeni – nimic. Apoi, în câteva ore primesc semne de viață: un email, un add pe Facebook, un mesaj pe LinkedIn. Unii dintre reprezentanții firmelor cu care am încercat dialoguri încep să răspundă. Găsesc și în inbox clasicul și binevoitorul „din păcate, nu putem da asemenea informații, vă redirecționăm la departamentul de Comunicare”. Ca în viața reală deci.

Ce zic angajatorii?

Pulsul în IT, vedeta momentului

Multe dintre companiile care fac angajări sunt din domeniul IT și Software, un sector care a trecut cu bine chiar și prin lunile de pandemie. Zenitech lucrează cu branduri din diferite industrii, cu servicii de consultanță tehnologică, folosirea metodologiilor de livrare agile scalabile și dezvoltare de soluții digitale. Echipa a ajuns la 120 de angajați. O dată cu pandemia și noile realități și restricții necesare, compania a început să lucreze remote. „Ne dorim ca după trecerea acestei perioade să reîntregim echipa la sediul nostru aflat în Cluj Napoca”, a precizat după ediția de Cluj a târgului Diana Boroda, reprezentanta departamentului de marketing a companiei. Oferta de locuri de muncă e în domeniul Web Development-ului, cu focus pe Java, .NET, Mulesoft, Golang și React. Cu toate că pe piața IT de la Cluj, unde se află sediul companiei, concurează mai multe firme pentru oameni buni, reprezentanții Zenitech spun că încă pot găsi angajați. „Piața IT din Cluj Napoca este una foarte competitivă, oferind oportunități de carieră multiple pentru fiecare nivel de senioritate. În cazul nostru, nu vorbim de o dificulatate în ceea ce privește procesul de recrutare, ci de un număr mai mare de poziții deschise, datorită unei creșteri constante a portofoliului de clienți. Cluj-Napoca dispune de un număr extraordinar de profesioniști în domeniul IT, astfel nu putem spune că în contextul actual am întâlnit un impediment în procesul nostru de recrutare”, ne transmite Diana Boroda. În ceea ce privește ritmul angajărilor în anul pandemiei, cei de la Zenitech spun că echipa s-a mărit în această perioadă: numărul angajaților a crescut cu aproximativ 30% în 2020. Reprezentanții Zenitech descriu experiența târgului online drept una “plăcută” și sunt mulțumiți că organizatorii de evenimente s-au adaptat noii realități cu astfel de opțiuni. „Din perspectiva de angajator, cu siguranță ne-a lipsit enorm interacțiunea directă cu oamenii, dar cu toate acestea, chiar și într-un cadru virtual, suntem bucuroși de ocazia de a întâlni și susține pe cei în căutarea unei oportunități profesionale”, spune Diana.

3SS este o companie cu o echipă de 230 oameni, care lucrează în 6 birouri din 4 țări (România, Ucraina, Moldova, Germania). Compania are o nișă de expertiză – media entertainment, aplicații de streaming. Reprezentanții companiei spun că au un număr mare de proiecte, așa că pentru 2021 vor avea 70 de poziții deschise pentru toată gama de roluri din IT. În cele trei birouri din Romania (Târgu Mureș, Cluj Napoca și Brașov), compania are poziții de nivel începător pentru cele 5 sesiuni de internship organizate în vară, iar pentru restul pozițiilor se caută „în principal oameni cu potențial”. „Sigur că ne-am dori mai mulți oameni cu experiență, care să ne ajute și în programele de creștere a persoanelor fără experiență, însă nu ne e teamă nici de oamenii care cresc alături de noi”, ne spune Cristina Boroș, de la departamentul de Resurse Umane. Lumea e interesată în continuare de locuri de muncă: de la începutul anului, în firmă au venit solicitări de la 1.496 candidați, spun reprezentanții companiei. În anul pandemiei, firma a primit 32 colegi noi, iar în 2021 au mai venit 20. „Pentru domeniul în care activăm, Media entertainment, pandemia a avut din fericire un efect pozitiv, produsele și aplicațiile dezvoltate de noi au fost la mare căutare, fiind un real ajutor pentru majoritatea oamenilor care s-au văzut nevoiți să stea mai mult acasă”, subliniază Boros. Cum e experiența târgului online? „Experienta virtuală nu a fost și nu poate fi la fel cu cea față în față, ne lipsesc colegii, interacțiunea personală, interviurile organizate înainte de 2020 și atmosfera de la târgurile cu prezență fizică. Cu toate acestea, târgul virtual are avantajele lui, oferă candidaților acces rapid la companii, mesaje scurte de clarificare și o imagine de ansamblu asupra pozițiilor deschise de pe piața muncii. Pentru noi, pentru companii, aceste evenimente virtuale sunt un adevărat sprijin, o formă de continuitate în comunicarea cu potențialii candidati”, spune Crisina Boroș.

Se caută ingineri pe platformele industriale

La Platforma Industrială Zalău, care include atât uzina de anvelope, cât și uzina de cord metalic, Michelin are aproximativ 2200 angajati. Compania caută mai ales oameni pentru poziții de ingineri, dar și Manager de Echipă. Pentru pozițiile de inginer sunt necesare studii de specialitate și niveluri de experiență diferite – de la începător la avansat. „Am avut disponibile și poziții de muncitor, dar pentru acestea nu sunt necesare studii de specialitate, iar nivelul de experiență variază de la începător la avansat, în funcție de fișa postului”, a transmis Alina Marcu, PR manager în cadrul companiei.
„Dar, dincolo de nivelul de experiență, suntem în căutare de candidați a căror atitudine să fie în linie cu valorile noastre, care să poată ține pasul cu creșterea uzinei, care să poată învăța noi procese, capabili să coordoneze echipe aflate în curs de dezvoltare”, adaugă reprezentanții Michelin. Platforma industrială a continuat să angajeze și în lunile de pandemie. „Vorbim despre un context atipic într-adevăr, însă pe partea de recrutare nu am resimțit impactul acestuia. Nu simțim diferențe semnificative comparativ cu alți ani. Noi recrutăm în continuare candidați care vor să facă parte din echipa noastră din Zalău și în continuare primim CV-uri interesante pentru posturile disponibile în cadrul uzinei”, spun cei de la Michelin. Așa că planul de angajări nu a fost afectat de pandemie. „Pe alocuri, am făcut ajustări ale profilurilor de candidați, ne-am adaptat contextului și am utilizat în anumite cazuri instrumentele online, dar, în mare, putem spune că ritmul de recrutare nu a fost afectat”, au transmis reprezentanții Michelin. Aceștia vorbesc despre participarea la târgul online ca despre o „experiență inedită”. De altfel, membri ai echipei au și participat prin intervenții live și webinarii la discuții despre companie și stilul de lucru.

„Vizită” la Sibiu, cu Păcală cel isteț și carierele liceenilor

În lumea târgurilor virtuale, poți călători rapid. Pe parcursul celor câteva zile de evenimente, poți ajunge, de acasă, și în Sibiu de exemplu. Unii dintre angajatorii de la Cluj apar și aici, mulți participă la evenimente în mai multe orașe, în speranța de a atrage cei mai buni candidați. Alături de imaginea 3D cu firme care anunță locuri de muncă, se desfășoară și conferințe online sau se transmit discuții și interviuri. De la Sibiu, de exemplu se vorbește despre viitorul ingineriei, care aparține unei combinații între abilitățile omului și performanțele tehnologiei – un viitor „bionic” vede Silviu Rei, reprezentant al segmentului Inginerie și Tehnologie la Continental Automotive Systems. Acesta a vorbit despre activitățile companiei și piața muncii în cadrul unui interviu realizat cu ocazia desfășurării Târgului de Cariere de la Sibiu. Compania germană specializată în tehnologie are fabrici și centre de dezvoltare în mai multe localități din România și are nevoie de angajați în continuare. În ceea ce privește profilul unui viitor angajat pe segmentul Cercetare-Dezvoltare, Rei spune că acesta trebuie să aibă un nivel de bază de cunoștințe, dar asta nu e de ajuns pentru acest sector. „Există nevoia de a avea un nivel de bază de cunoștințe, pe care considerăm că îl asigură sistemul de învățământ. Noi facem echipă bună cu mediul universitar și liceal din Sibiu. Dar e important și ca omul să aibă o atitudine proactivă și cultura lucrului bine făcut. Dacă vorbim de zona de cercetare, e important ca un candidat să aibă acea curiozitate intelectuală, care duce lucrurile mai departe. Istețimea lui Păcală (popular erou de snoave românești, cunoscut pentru umor și istețime, ascunse sub o mască de naivitate și simplitate, n.red.). Să aibă ceva de la omul de la țară, curios să vadă cum merge treaba. Am observat că generația celor care vin acum are oameni foarte curioși, ceea ce e încurajator”, spune șeful diviziei de Cercetare-Dezvoltare al grupului de la Sibiu. Grupul din industria automotive colaborează cu mai multe universități din țară, în primul rând cu universitatea Lucian Blaga din Sibiu, care e „partener strategic” pentru grupul cu fabrică și centru de inginerie la Sibiu.

Tot la Sibiu, Anda Antonescu, HR Marquardt Sibiu spune, tot într-un interviu online, că grupul alocă 10% din buget pentru linia de Cercetare- Dezvoltare. Compania gestionează interfețe om-mașină. „În fiecare an, avem 50- 60 de brevete. A fi inovator înseamnă a ieși din tipare, a pune în practică idei noi, le oferim sprijin angajaților să își testeze cunoștințele și limite, au șansa să creeze”, susține Antonescu. Aceasta a mai sublinat că grupul încearcă să își atragă viitori angajați încă din etape „mici: firma propune stagii de practică chiar și pentru liceeni. „În fiecare an deschidem porțile pentru viitori specialiști, am interacționat mult cu studenți. De anul trecut, ne-am axat pe liceu, pornim de acolo. Liceenii își pot descoperi pasiunea pentru un domeniu sau dorința de a urma o specializare, dacă li se prezintă posibilitatea cât mai devreme. Mulți dintre noi am urmat o facultate de care nu eram convinși. Dacă mergem înspre ei, liceenii de acum au șansa să cunoască din timp ce vor să facă”, spune reprezentanta departamentului de Resurse Umane.

Oprire la Mureș. Cum trece prin pandemie un combinat în care aproape 90% din oameni lucrează în zona tehnică?

La târgul din Mureș, Ovidiu Maior, de la producătorul de îngrășăminte Azomureș povestește despre cum trece un combinat prin pandemie. „Pe noi, pandemia ne-a prins cu câteva sute de angajați și angajați externi în plină revizie, în martie, dar am reușit să trecem peste asta, o dată cu implementarea regulilor de sănătate și securitate sanitară. Am avut totuși peste 100 de cazuri, mai ales din august încolo, iar trei persoane au pierdut lupta cu boala. Acum lucrurile arată mai bine, numărul de cazuri a scăzut, angajații respectă regulile, putem spune că lucrurile merg în direcția bună. 85-90% dintre angajații noștri lucrează în zona tehnică, de producție. Nu pot munci de acasă. Departamentele de suport, contabilitate pot lucra de acasă și am făcut asta, dar au început să vină la birou”, spune Maior. „Sunt 2.500 de oameni care se mișcă o dată, la două zile, în diverse schimburi. E o provocare din acest punct de vedere” a spus Maior, care a adăugat că îi încurajează pe angajați să se vaccineze. Combinatul are locuri de muncă disponibile, în special în domeniul ingineriei chimice, dar și posturi de ingineri construcții sau posturi în zona de achiziții.

Mii de participanți la târgurile online

La Târgul de Cariere Cluj online, 25 și 26 martie, s-au înregistrat 11.379 de participanți, pentru cele 800 de joburi în România și 1800 de joburi în UE, spun organizatorii. „Pandemia a schimbat piața muncii, determinându-i pe angajatori să-și îmbunătățească modul de comunicare, prezentându-și în detaliu ofertele, mai ales că au fost privați de interacțiunea face-to-face”, precizează reprezentanții TdC. În acest context, au participat la târg 29 de companii din domenii diverse: programare, IT, inginerie, automatizări, achiziții, contabilitate, administrare, vânzări, relații clienți, automotive, metalurgie, mecatronică, electronică. Menționăm aici că pentru unele dintre firmele participante la evenimente nu am găsit date financiare disponibile (pe site-ul Ministerului Finanțelor figurează că nu au bilanțuri depuse recent). De asemenea, printre firme mari și nume cunoscute de IT și din industrie, se strecoară și câte un domeniu mai „exotic”, gen vânzarea de suplimente alimentare, un domeniu în care reglementările și controlul au încă mari lacune în România. În acest context, i-am întrebat pe organizatori care sunt, în general, criteriile pe care trebuie să le îndeplinească firmele care participă la Târgul de Cariere. Nu am primit încă un răspuns.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: