Reprezentanţii Castelului Cantacuzino din staţiunea Buşteni cer reconfigurarea traseului autostrăzii Ploiești – Brașov arătând că drumul ar traversa ilegal aria protejată a monumentului istoric de categorie A, anunță Agenția de presă Rador, care citează Radio România Brașov.
„Acum, un nou plan a ieşit la rampă, care va produce prejudicii şi va duce la distrugerea permanentă a întregii industrii turistice din Buşteni şi împrejurimi. Un tronson de autostradă poziţionat direct deasupra oraşului, aproape de casele, pensiunile şi hotelurile din zonă; nu în ultimul rând, un tronson care ar urma să fie construit la aproximativ 30 de metri deasupra Castelului Cantacuzino, afectând întreaga configuraţie a Văii. După cum se observă în simularea video, tronsonul de autostradă ar traversa în mod ilegal şi aria protejată a acestui monument istoric de categorie A. (…) Există cinci planuri alternative cu tuneluri şi alte rute, care vor duce în mod evident la eliminarea oraşului Buşteni de pe harta destinaţiilor turistice, consecinţă pe care nimeni nu a catadicsit să o ia în considerare. Voi face tot posibilul pentru a preveni această defrişare turistică”, au menționat reprezentanții Castelului Cantacuzino.
Nu de aceeași părere este însă și primarul Bușteniului, Mircea Corbuc.
„E un proiect naţional, dar dacă statul român investeşte, cine e Castelul Cantacuzino să se opună unui proiect care rezolvă toată ţara? Din contră, se eliberează oraşul Buşteni, pentru că autostrada e deasupra oraşului, iar circulaţia de tranzit nu mai intră prin oraş”, susține primarul.
Costul estimat al proiectului este de 5,5 miliarde de euro, fără TVA. Traseul autostrăzii traversează 23 de Unităţi Administrativ Teritoriale.
În iulie 2020, ministrul Transporturilor, Lde atunci, Lucian Bode, spunea că traseul autostrăzii Comarnic – Braşov trecea, conform studiului de fezabilitate, prin curtea Palatului Cantacuzino şi prin etajul 7 al unor imobile construite, după ce acestea au primit autorizaţii care nu ar fi trebuit date.
El a precizat că studiul va fi revizuit, iar până în 2026 autostrada ar putea fi terminată.
„Am decis să revizuim studiul de fezabilitate, dar modificăm traseul în staţiunile montane. Constatăm că traseul autostrăzii trecea pe la etajul 7 prin câteva imobile construite, după ce această autostradă a demarat la nivel de studiu de fezabilitate. În calea acestui traseu, s-au dat foarte multe autorizaţii de construcţie care nu trebuiau să fie date şi asta ar fi blocat construcţia autostrăzii. Refacem traseul pe zona staţiunilor montane pentru a nu afecta. De exemplu, trecea prin curtea Castelului Cantacuzino la Buşteni”, a declarat ministrul Transporturilor la acea vreme.