Utilizatorii aplicației Revolut din România au realizat 107 milioane tranzacții anul trecut și suma totală tranzacționată a crescut cu 19,5% față de 2020, anunță compania. Cheltuielile alocate călătoriilor au depășit nivelul înregistrat în 2019, iar cumpărăturile în magazine și-au revenit ușor. În general, cumpărăturile clienților Revolut din România au fost pe un trend ascendent în 2021, indiferent de categoria de bunuri și servicii achiziționate Adoptarea serviciilor digitale de plată și serviciilor financiare bazate pe tehnologie își continuă trendul pozitiv, retragerile de la ATM reprezentând 5% din totalul tranzacțiilor efectuate prin Revolut, în 2021
Creșterea sumelor alocate de români călătoriilor, divertismentului și ieșirilor la restaurante și cafenele, reluarea treptată a obiceiului de a face cumpărături direct din magazine, menținerea preferinței pentru plățile digitale – acestea sunt câteva dintre tendințele de anul trecut, așa cum rezultă din tranzacțiile realizate de cei peste 1,5 milioane de clienți ai aplicației Revolut pe plan local. Pe parcursul anului 2021, românii au realizat un număr record de tranzacții – 107 milioane, iar volumul total al tranzacțiilor a crescut cu 19,5% față de 2020.
”Practic, în 2021, unul din cinci utilizatori români a utilizat aplicația Revolut cel puțin o dată pe zi, pentru a efectua o plată, un transfer instant sau o achiziție, iar baza noastră de clienți activi a crescut cu 43% anul trecut și cu 84% față de ultima lună de normalitate pre-pandemică (februarie 2020)”, a declarat Gabriela Simion, Revolut Romania Branch Head.
Pe ce au cheltuit românii anul trecut
Anul trecut, clienții Revolut din România au cheltuit cel mai mult la cumpărături (20% din volumul total tranzacționat), pentru a achiziționa alimente și bunuri de uz casnic din supermarket-uri (15%) și pentru divertisment (14,7%). Cele mai mari creșteri de buget au fost înregistrate, comparativ cu 2020, pentru categoria cheltuieli generale (+326%), pentru divertisment (+123%) și călătorii (+111%).
În general, cumpărăturile clienților Revolut din România au fost pe un trend ascendent în 2021, indiferent de categoria de bunuri și servicii achiziționate, dar cele mai multe tranzacții au fost înregistrate pentru mărfurile alimentare și pentru serviciile de mobilitate (transporturi). Peste 30 de milioane de tranzacții au fost efectuate în magazine alimentare și supermarket-uri, cu o valoare totală a tranzacțiilor de 310 milioane EUR, urmate de tranzacțiile pentru servicii de transport – 19,4 milioane de tranzacții (+73% față de 2020) și 179 milioane EUR. Mobilitatea a fost în creștere și raportat la 2019, românii efectuând de patru ori mai multe tranzacții în 2021 față de anul anterior pandemiei, pentru a achita servicii de transport.
Datele Revolut mai arată că, în 2021, apetitul românilor de a călători și de socializa a început revină treptat la cotele de dinainte de pandemia COVID-19. Anul trecut, utilizatorii români au cheltuit pentru călătorii peste 126 milioane de euro, adică dublu față de bugetele alocate acestei categorii de cheltuieli, în 2020, și cu 80% mai mult decât în 2019. De asemenea, cheltuielile clienților Revolut cu serviciile de tip restaurant (cafenele, baruri, restaurante) s-au apropiat de 180 milioane EUR, o creștere cu 103% față de 2020 și cu 150% față de anul 2019.
Cumpărăturile direct din magazine își revin treptat, iar plățile digitale sunt preferate
Restricțiile impuse de autorități de-a lungul anului 2021, mai ales în timpul valului 4 al pandemiei COVID-19, au influențat comportamentul de consum al românilor și, implicit, modul de utilizare a serviciilor Revolut.
Cea mai mare parte a anului, plățile online au fost superioare ca număr de tranzacții și ca volume tranzacționate față de plățile fizice, exceptând perioada de vară (iunie-septembrie), în care au fost anunțate măsuri de relaxare. Pe parcursul celor 12 luni, 51% din sumele tranzacționate prin platforma Revolut de către clienții români au făcut obiectul plăților digitale, în timp ce 49% au fost plăți fizice.
Prin prisma raportului plăți fizice/ plăți digitale, iulie 2021 a fost luna record, cu 57,5% din cheltuielile realizate de clienții Revolut înregistrate în punctele de vânzare ale comercianților și doar 42,5% plăți digitale. În schimb, în noiembrie, pe fondul reluării restricțiilor sanitare, dar și ca urmare a campaniilor pentru sezonul sărbătorilor, comerțul digital a atras 58,4% din totalul sumelor tranzacționate, în timp ce plățile fizice doar 41,6%. La nivelul anului 2021, volumul total al plăților digitale a fost cu 86,5% mai mare față de 2020, în timp ce plățile fizice au crescut cu 56%, față de primul an de pandemie.
Din datele procesate de aplicația Revolut, se poate vedea că plățile digitale au fost preferate pentru tranzacții cu valori medii mai mari (29 EUR/ tranzacție efectuată digital vs. 15 EUR tranzacție fizică), tendință remarcată și în 2020 (29,6 EUR/ tranzacție efectuată digital vs. 15 EUR/ tranzacție fizică).
Cea mai spectaculoasă creștere au înregistrat-o, însă, plățile cu telefonul, care au progresat de aproape 5 ori ca număr de tranzacții, în 2021 față de 2020, și de 4 ori ca sumă totală tranzacționată. Valoarea medie a unei tranzacții cu smartphone-ul, în 2021, a fost de aproximativ 97 EUR.
În privința retragerilor de la ATM, sumele tranzacționate și numărul total al tranzacțiilor au continuat să crească, în 2021 comparativ cu 2020, deși raportul între numărul tranzacțiilor cu numerar și al celor fără cash tinde să favorizeze modalitățile electronice sau digitale de tranzacționare. Retragerile de la ATM-uri au reprezentat 5% din totalul tranzacțiilor, la nivelul anului.
Profilul cumpărătorului prin Revolut, în 2021
Așa cum arată statisticile Revolut, un utilizator român care a folosit intens serviciile aplicației pentru plăți cu cardul, anul trecut, are următoarele caracteristici: provine din segmentul de vârstă 25-34 de ani (33%), locuiește în București sau într-unul dintre orașele mari (Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brașov), face aproximativ 16 tranzacții /lună, prin intermediul Revolut, în principal pentru cumpărături zilnice de produse alimentare (Mega Image, Lidl, Kaufland, Carrefour, Auchan), transport și servicii conexe (Bolt, Uber, OMV), shopping (Emag), servicii de livrări mâncare (Glovo, Food Panda), dar și pentru călătorii (Booking).