România primește granturi în valoare de 149 milioane de euro de la Uniunea Europeană pentru a finanța 9 proiecte de infrastructură de transport, în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE). Unul dintre proiecte este național, iar celelalte sunt proiecte multi-naționale ale UE, cu participarea unei entități naționale.
Proiectul național vizează reabilitarea liniei Valea Călugărească – Buzău, ce va primi o finanțare de 45 milioane de euro. Proiectul se referă la studiile de proiectare pentru modernizarea tronsonului existent de 59,7 km tronsonul de cale ferată Valea Călugărească-Buzău. Principalul beneficiu al proiectului va fi acela de a permite lucrări viitoare, ceea ce va conduce la creșterea capacității feroviare și la servicii mai bune pentru utilizatori.
Un proiect multi-național în care România este implicată și care va primi o finanțare de 195 milioane de euro vizează îmbunătățirea condițiilor de navigație pe ruta româno-bulgară comună a Dunării. Proiectul se referă la lucrări pe secțiunea comună româno-bulgară a fluviului Dunărea pentru alinierea condițiilor de navigație la standardele și pentru a asigura o perioadă minimă de navigație de 340 zile/an.
Un alt proiect multi-național cu o finanțare de 13,9 milioane de euro vizează organizarea fluxurilor de transport între România, Moldova și Ucraina. Proiectul vizează măsuri de siguranță rutieră în Punctul de Trecere a Frontierei Galați-Giurgiulești, modernizarea drumului dintre Reni și Galați, construcția variantei de ocolire Giurgiulești și construirea a două parcări pentru vehicule grele de marfă în zona situată între Ucraina, Moldova și România pe rețeaua TEN-T. Principalele beneficii ale proiectului vor fi o capacitate sporită și eficiență de-a lungul unei rute rutiere cheie a benzilor de solidaritate ale UE și prin urmare, facilitarea exporturilor/importurilor Ucrainei.
Finanțarea acordată României face parte dintr-o investiție europeană record de 7 miliarde euro, unde au fost selectate 134 de proiecte de transport.
Lista integrală a proiectelor.
La nivelul UE, aproximativ 83% din finanțare va sprijini proiecte aliniate la obiectivele climatice ale UE, punând accentul pe îmbunătățirea și modernizarea căilor ferate, a căilor navigabile interioare și a rutelor maritime în cadrul rețelei transeuropene de transport (TEN-T).
Astfel, proiectelor feroviare le va fi alocată 80% din suma totală de 7 miliarde de euro.
Cele mai importante proiecte includ conexiunile feroviare transfrontaliere dintre statele membre din regiunea baltică (Rail Baltica), dintre Franța și Italia (Lyon-Torino) și dintre Danemarca și Germania (tunelul Fehmarnbelt).
În plus, aproximativ 20 de porturi maritime din mai multe țări vor beneficia de sprijin pentru modernizarea infrastructurii, în special pentru alimentarea cu energie electrică a navelor la țărm și pentru transportul energiei din surse regenerabile.
Mai multe dintre proiectele selectate vor spori capacitatea culoarelor de solidaritate UE-Ucraina, care au fost instituite pentru a facilita importurile și exporturile între Ucraina și UE, având ca obiectiv îmbunătățirea infrastructurii rutiere, a punctelor feroviare de trecere a frontierei și a integrării sistemului feroviar ucrainean.