Guvernul a aprobat în şedinţa de joi memorandumul care are ca scop asigurarea unui trafic feroviar internaţional fluent între România și Ungaria, a anunţat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Acesta a fost semnat între Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din România şi Ministerul Afacerilor Externe şi Comerţului din Ungaria. Cele două părți ar urma să colaboreze pentru a asigura finanțarea realizării unui studiu de fezabilitate pentru legătura feroviară Timișoara – Szeged.
“Refacerea acestei legături feroviare va asigura dezvoltarea economică a județului Timiș, cu impact pozitiv pentru întreaga regiune”, susține ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, într-o postare pe pagina sa de Facebook.
Această cooperare pentru refacerea unei legături feroviare între Timișoara și Szeged a fost convenită, de principiu, în cadrul întrevederii dintre ministrul transporturilor și infrastructurii din România și ministrul afacerilor externe și comerțului din Ungaria, Péter Szijjártó, care a avut loc la Timișoara la data de 1 septembrie 2023.
Conform memorandumului Consiliul Județean Timiș urmează să obțină documentația tehnico-economică necesară realizării acestei investiții, în vederea depunerii cererii de finanțare pentru elaborarea documentației tehnico-economice, în cadrul Programului Interreg VI-A România.
Ulterior, documentația tehnico-economică va fi preluată de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România, prin Compania Națională de Căi Ferate ”CFR” – S.A., care va realiza investiția.
Participanții au convenit să sprijine la nivel guvernamental pregătirea unui proiect comun de infrastructură pentru proiectarea și construirea unei noi legături feroviare – între Timișoara și Szeged.
Aceștia ar urma, de asemenea, să depună o cerere comună către Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) din partea Consiliului Județean Timiș și a Consiliului Județean Csongrád-Csanád și a Euroregiunii DKMT pentru a asigura finanțarea realizării unui studiu de fezabilitate pentru legătura feroviară Timișoara – Szeged.
Podul dinamitat
Pentru ca acest proiect să devină realitate este nevoie de refacerea unui pod peste Mureș, lângă Cenad, arată opiniatimisoarei.ro.
Calea ferată între Timișoara și Szeged ar scurtă drumul cu 60 de kilometri. Actuală linie ferată ocolește prin Arad și intră în țară vecină pe la Curtici. Podul de la Cenad, peste Mureș, a fost inaugurat în 15 noiembrie 1857 și făcea legătură între Timișoara și Szeged, iar de aici mai departe spre Budapesta și Viena. Acest pod a fost dinamitat la finalul Primului Război Mondial.