Românii, cel mai stresați de creșterea prețurilor în perioada Sărbătorilor. Inflația influențează comportamentul la cumpărături și chiar unele tradiții

Bucuresti cumparaturi pitici Foto: Bucharest Christmas Market

Românii sunt cel mai stresați de creșterea prețurilor în perioada Sărbătorilor, comparativ cu anul trecut, arată studiul Ipsos „Holiday Shopping 2022” realizat la nivel mondial.

75% dintre români spun că stresul legat de creșterea prețurilor va crește, de sărbătorile de sfârșit de an/Crăciun, față de anul trecut. În același timp, 22% spun că nivelul de stres va rămâne același, iar doar 3% spun că el va scădea.

Următorii în clasament sunt italienii – 66% se așteaptă să crească stresul legat de sărbători, urmați de filipinezi, cu un procent de 63% care spun că stresul va crește. Topul este dominat de țări din UE, respectiv de Franța, Marea Britanie, Spania și Germania.

Comparativ cu sărbătorile de sfârșit de an/Crăciun de anul trecut, doar 22% dintre români au afirmat că cumpărăturile în magazin vor rămâne la același nivel, în timp ce 39% spun că entuziasmul de a sărbători va rămâne la fel.

În România, 56% dintre respondenți au afirmat că au cumpărat articole de modă și îmbrăcăminte drept cadou de Crăciun.

În ciuda incertitudinii globale, consumatorii caută să intre în spiritul sărbătorilor

Comparativ cu anul 2021, când cumpărătorii au început mai devreme și au manifestat stres în legătură cu întârzierile de livrare și lipsurile, starea de spirit în 2022 poate fi rezumată în două cuvinte: anxietate și anticipare. Consumatorii sunt neliniștiți din cauza incertitudinii globale și a creșterii prețurilor. Cu toate acestea, ei anticipează, de asemenea, să iasă din nou în oraș după COVID, să participe la întâlniri de familie și chiar să aleagă decorațiuni și să facă o afacere bună.

Întrucât inflația rămâne principala preocupare la nivel global, conform sondajului Ipsos What Worries the World, aceasta afectează achizițiile și chiar sărbătorile în mai multe moduri – dar în grade diferite în funcție de regiune. În sondaj se vede, de asemenea, că entuziasmul față de sărbători este încă puternic, iar în țările în care cetățenii au avut mai multe restricții COVID anul trecut, există dorința de a sărbători și de a socializa, în special în rândul generațiilor tinere. În general, în comparație cu sărbătorile de sfârșit de an de anul trecut, 34% spun că se așteaptă ca entuziasmul față de sărbători să crească, față de 15% care spun că va scădea, chiar dacă mai mulți spun că bugetul pentru cadouri va scădea (29%) față de creștere (26%).

Inflația influențează comportamentul de cumpărare și chiar unele tradiții

Nu este surprinzător să constatăm că 87% dintre oameni se simt stresați de creșterea costurilor, iar 55% în medie sunt chiar mai stresați decât anul trecut. Cuvântul inflație este peste tot și are impact asupra tuturor sectoarelor. Iar consecința asupra cumpărăturilor de sărbători și chiar asupra unor tradiții este imediată: 47% consideră că costurile au un impact semnificativ asupra cumpărăturilor de sărbători, iar 43% asupra sărbătorilor.

Discuțiile în jurul inflației legate de cumpărăturile de sărbători au crescut cu 35% într-o lună. În mediile online, mulți spun că inflația îi determină să își schimbe obiceiurile de sărbători, iar studiul relevă preocupări de top precum „Inflația în timpul sărbătorilor” și „Nu îmi pot permite cadourile de Crăciun”. Unii menționează, de asemenea, că fac cumpărături mai devreme în acest an, având în vedere teama că inflația se va înrăutăți, 44% dintre ei declarând că fie au început, fie sunt aproape gata, fie și-au terminat cumpărăturile.

Pentru a compensa creșterea costurilor, consumatorii din toate regiunile vor face unele reduceri bugetare, mulți dintre ei reducând cheltuielile pentru decorațiuni de sărbători, alimente și băuturi, cadouri și chiar donații caritabile. Cincizeci și șase la sută spun că vor căuta cele mai bune prețuri și oferte în acest sezon de sărbători. În mediul online, analiza confirmă faptul că „reducerile” sunt factorul de cumpărare cel mai corelat în conversațiile despre categoriile de vânzare cu amănuntul pentru cumpărăturile de sărbători – în special în domeniul electronicelor și al alimentelor.

Zilele legate de oferte precum „Black Friday” sau „Prime Day” de la Amazon continuă să facă parte din conversația despre cumpărături, o treime dintre consumatori considerând Black Friday ca fiind o parte din soluția de a lupta împotriva creșterii prețurilor. Cu toate acestea, se observă, de asemenea, un număr din ce în ce mai mare de conversații negative în jurul Black Friday, tot mai mulți utilizatori de social media începând să pună la îndoială presupusele oferte sau chiar să se enerveze din cauza agitației.

Sentimentele față de cumpărăturile din magazine sunt amestecate. Unii sunt entuziasmați și nostalgici în legătură cu expozițiile de decorațiuni de Crăciun, muzica de sărbători și excursiile anuale la mall. În timp ce alții se tem de aglomerație sau nu sunt încă pregătiți să intre în spiritul sărbătorilor.

Categoriile de cadouri, cum ar fi experiențele (bilete la evenimente etc.), produsele electronice și cărțile, sunt mai susceptibile de a fi cumpărate online decât în magazin, deși în Franța cărțile sunt la fel de susceptibile de a fi cumpărate într-o librărie ca și online.

În același timp, produsele pe care consumatorii le ating sau le încearcă sunt mai susceptibile de a fi cumpărate în magazin, în special produsele alimentare, alimentele și băuturile (85% în magazin față de 31% online), produsele pentru casă (66% față de 57%) și moda și îmbrăcămintea (67% față de 59%). Moda este o categorie în care se remarcă în special obiceiurile regionale, țări precum Italia, Spania, Australia, Chile și Brazilia preferând achizițiile în magazin pentru articolele de modă, în timp ce în Regatul Unit și Germania cumpărăturile online rămân prima opțiune.

Tendințe: modă, alimente și carduri cadou

În acest sezon de sărbători, moda și îmbrăcămintea (45%) rămâne cadoul preferat în majoritatea țărilor, urmat de jucării și jocuri (35%) și articole de înfrumusețare (32%). Alimentele, mâncarea și băuturile (30%) sunt categoria de cadouri nr. 4 în acest an, ceea ce indică, probabil, o preferință pentru cadouri practice sau faptul că oamenii se așteaptă să se distreze mai mult sau să participe la mai multe petreceri. Cardurile cadou și produsele electronice rămân, de asemenea, populare, fiecare dintre ele fiind la egalitate pe locul 5 în topul celor mai populare cadouri, cu 28%.

Banii și cardurile cadou rămân pe multe liste de cumpărături și de dorințe, dar cardurile cadou sunt o alegere polarizantă, oamenii exprimându-și ezitarea de a oferi acest obiect. În anumite țări sau în rândul cumpărătorilor mai în vârstă, cardurile cadou sunt văzute ca fiind prea impersonale și lipsite de gândire. Cu toate acestea, în cele mai dezvoltate țări din punct de vedere economic, cardurile cadou sunt al doilea cel mai popular articol (SUA: 43%, Franța: 40%, Australia: 39%, Germania: 38%). Cardurile-cadou elimină ghicitul de a găsi cadoul perfect (și riscul de a risipi bani) – și oferă o alternativă convenabilă la oferirea de bani. Pentru mărcile și comercianții cu amănuntul, popularitatea cardurilor cadou reprezintă o oportunitate semnificativă.

Conversațiile online despre cardurile cadou se concentrează în continuare pe categorii precum Electronice, Alimente, Jucării și Modă, însă anul acesta vedem și Cărți și Experiențe menționate alături de cardurile cadou, ambele categorii fiind în top 5 în ceea ce privește volumul conversațiilor. Cu toate acestea, indiferent dacă sunt livrate în plastic, online sau în numerar fizic, banii sub toate formele lor rămân la modă ca dar de oferit și primit în 2022.

Pe rețelele de socializare, Electronicele rămân cea mai discutată categorie de retail. La fel ca în 2021, analiza noastră a emoțiilor arată că „frica” este mai mult asociată cu Electronicele și Tehnologia decât cu orice altă categorie de retail. Dar anul acesta, cumpărătorii sunt stresați din motive diferite. Conversațiile s-au mutat de la disponibilitatea produselor, lipsa cipurilor și întârzierile de livrare la „accesibilitatea electronicelor” în acest an. „Prețurile reduse” sunt factorul de cumpărare cel mai menționat în conversațiile sociale, ceea ce este semnificativ pentru un sector atât de sensibil la preț.

La fel ca anul trecut, categoria „Cărți” variază cel mai mult între țări, răspunsurile variind de la 15% la 42% dintre respondenți plănuind să plaseze cărți sub bradul de Crăciun. Primele 5 țări includ Franța (42%), Spania (35%), Marea Britanie (32%), Brazilia (32%) și Italia (30%). Spre deosebire de cărțile cadou, oferirea de cărți este o opțiune prietenoasă din punct de vedere bugetar, care poate fi personală și grijulie.

În cel de-al doilea studiu anual privind cumpărăturile de Sărbători, Ipsos a studiat emoțiile amestecate atunci când vine vorba de modul în care consumatorii se simt în legătură cu economia și ce speră să ofere și să primească drept cadouri în diferite regiuni din întreaga lume. La fel ca anul trecut, studiul este alimentat de un tablou de bord Synthesio care urmărește mențiunile din social media în limba engleză, împreună cu un sondaj FastFacts extins pe Ipsos.Digital realizat cu 10.000 de respondenți din 12 piețe: Australia, Brazilia, Brazilia, Chile, Franța, Germania, Italia, România, Spania, Singapore, Filipine, Marea Britanie și SUA.

Foto: Bucharest Christmas Market

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *