Rompetrol Rafinare a avut pierderi de 23,82 milioane dolari în primul trimestru al anului, de la un profit de 1,1 miliarde dolari în aceeași perioadă din 2023

Rompetrol / Facebook

Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International, a înregistrat în primul trimestru din 2024 pierderi de 23,82 milioane dolari, faţă de un profit de 14,5 milioane dolari obţinut în perioada similară din 2023, potrivit unui comunicat al companiei, cifra de afaceri brută a fost de circa 1,1 miliarde de dolari, în scădere cu 15% faţă de primele trei luni din 2023, iar profitul operaţional (EBITDA) a fost de 33,2 milioane de dolari.

“Rezultatele operaţionale şi financiare au fost influenţate de volatilitatea cotaţiilor internaţionale pentru materii prime (ţiţei, componente bio) şi produse petroliere. De asemenea, un impact major a fost determinat de oprirea activităţilor de producţie pentru realizarea reviziei generale planificate a rafinăriilor Petromidia Năvodari şi Vega Ploieşti, dar şi de costurile şi investiţiile programate în cadrul acestora. Gradul de utilizare a rafinăriei Petromidia a fost de 68,9% în primul trimestru, pe fondul opririi programate a instalaţiilor. Cu o investiţie totală estimată la aproximativ 85 de milioane de dolari în proiectele de dezvoltare implementate, la care se adaugă şi fonduri pentru lucrările de mentenanţă şi recertificare, revizia generală a reprezentat un efort necesar pentru funcţionarea optimă şi în condiţii de siguranţă a celei mai mari rafinării din ţară”, se menţionează în comunicat.

Rafinăria Petromidia îşi asigură integral necesarul de ţiţei din surse externe, în special din Kazahstan. În primul trimestru, materia primă s-a apreciat cu 2% faţă de nivelul mediu din T1 2023 şi cu 15% în perioada ianuarie – martie, de la 75,7 dolari/baril (ţiţei Brent) la începutul lunii ianuarie, la 86,9 dolari/baril, la finele lunii martie.

Deşi instalaţiile nu au operat pe durata reviziei, Rompetrol Rafinare a fost consecventă în furnizarea de carburanţi către piaţa domestică, cu 66% din total furnizat pe plan intern, subliniază sursa citată.

Totodată, Rompetrol Rafinare a susţinut, cu volume importante de produse petroliere, subsidiarele Grupului KMG International, Rompetrol fiind cel mai important furnizor de carburanţi din Republica Moldova, Georgia şi cu o prezenţă semnificativă în Bulgaria.

Valoarea totală a exporturilor realizate de Rompetrol Rafinare (prin diviziile de rafinare şi petrochimie) în primul trimestru al anului s-a ridicat la 240 de milioane de dolari, pe fondul unui volum de 312.000 de tone de produse petroliere exportate în ianuarie – martie 2024.

Rompetrol Rafinare este unul dintre cei mai importanţi contributori la bugetul de stat al României, plătind peste 316 milioane de dolari în T1 2024.

În primele trei luni din 2024, rafinăria Petromidia a procesat 943.000 de tone de materii prime, preponderent ţiţei de origine Kazahstan. Unitatea din Năvodari dispune de un flux stabil de materie primă, în principal datorită achiziţiilor de ţiţei kazah realizate cu sprijinul KazMunayGas, compania naţională de petrol şi gaze din Kazahstan.

Din volumele totale de materii prime procesate, rafinăria a obţinut 274.000 de tone de benzine şi 508.000 de tone de motorine. Vânzările de carburanţi au fost orientate spre piaţa internă, cu două treimi din total comercializat în România.

În ceea ce priveşte rafinăria Vega (singurul producător intern de bitum şi hexan), procesarea totală de materie primă a fost de circa 61.000 de tone în trimestrul I 2024, în scădere cu 20% faţă de perioada similară a anului trecut, ca urmare a volumelor mai mici de materii prime şi semifabricate furnizate de rafinăria Petromidia.

Pe fondul scăderii gradului de utilizare a rafinăriilor Petromidia şi Vega, segmentul de rafinare a consemnat o cifră de afaceri brută de 937 de milioane de dolari, un profit operaţional (EBITDA) de 28,5 milioane de dolari şi un rezultat net negativ de 4,7 milioane de dolari.

În ceea ce priveşte sectorul de petrochimie, în trimestrul I 2024, producţia totală de polimeri a fost de 16.000 tone, în scădere faţă de perioada similară a anului trecut, când s-au produs 26.000 tone.

“Rezultatele operaţionale au fost influenţate, în principal, de nefuncţionarea instalaţiei de Polietilene de Joasă Densitate (LDPE), cauzată de condiţiile nefavorabile de pe piaţa produselor petrochimice, dar şi pe fondul perioadei de revizie generală programată, începută în luna martie 2024. În ciuda condiţiilor de piaţă actuale, singura divizie petrochimică din România a continuat să-şi onoreze livrările către partenerii din industriile de profil, susţinând, astfel, mai multe segmente de producţie din ţară. Segmentul de petrochimie este unicul producător de polipropilene şi polietilene din România, cu capacitatea de a-şi recăpăta poziţia competitivă pe piaţa internă şi regională, odată cu stabilizarea pieţei de profil”, se subliniază în comunicat.

Pe segmentul de distribuţie, în primele trei luni ale acestui an, cifra de afaceri brută a înregistrat o valoare de 759 de milioane de dolari, în uşoară scădere, comparativ cu perioada ianuarie – martie 2023. Cotaţiile internaţionale aferente produselor petroliere au consemnat în T1 o scădere uşoară faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, de 1% la benzină şi 2% la motorină.

Pe plan intern, evoluţia preţurilor la carburanţi a fost influenţată de modificarea accizei de la 1 ianuarie, care s-a reflectat într-o creştere cu 29 de bani pe litrul de benzină şi 26 de bani pentru cel de motorină. De la 1 iulie, acciza va înregistra o nouă majorare (incluzând şi TVA aferentă), care va adăuga 43 de bani pe litrul de benzină şi 40 de bani pe litrul de motorină.

În România, principala piaţă de comercializare a carburanţilor produşi în Petromidia, vânzările au crescut cu 12% în T1 2024 (270.000 de tone), faţă de T1 2023 (242.000 de tone). Creşterea a venit din strategia companiei de a răspunde cu prioritate nevoilor pieţei din ţară.

La finalul lui martie 2024, reţeaua de distribuţie din România a ajuns la 1.328 de puncte de comercializare, în creştere cu 44 de puncte, faţă de martie 2023. Reţeaua include staţiile proprii, staţiile partener şi staţiile mobile: expres, baze interne de 9 şi 20 metri cubi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *