Constructorii auto chinezi au exportat mai multe vehicule în Rusia decât în orice altă ţară, în primele cinici luni ale anului, acoperind un gol creat de plecarea producătorilor occidentali ca urmare a invadării Ucrainei, scrie Bloomberg.
Datele publicate marţi de Asociaţia constructorilor chinezi de automobile arată că, în perioada ianuarie-mai 2023, China a exportat 287.000 de autovehicule în Rusia, aproape dublu faţă de exporturile către următoarea destinaţie, Mexicul, care a cumpărat 159.000 de mașini fabricate în China.
Mexicul a fost anul trecut principala destinaţie a exporturilor chineze de automobile, în timp ce exporturile spre Rusia s-au ridicat la 162.000 de vehicule pe întreg parcursul anului 2022.
Constructorii controlaţi de statul chinez, Chery Automobile, Zhejiang Geely Holding Group. şi Great Wall Motor, sunt primele trei mărci chineze de automobile de pe piaţa din Rusia. Acestea au acoperit o treime din înmatriculările înregistrate în prima jumătate a acestui an, arată datele publicate de Association of European Businesses. Printre cele mai populare modele se numără SUV-uri precum Tiggo 7 Pro de la Chery, Coolray de la Geely şi Haval de la Great Wall, mai arată datele AEB.
Ucraina a decis să plaseze constructorii auto chinezi Geely şi Great Wall pe lista “sponsorilor războiului”, pe care se mai regăsesc şi alte câteva zeci de companii care continuă să facă afaceri în Rusia, însă această listă nu are nicio putere legală fiind mai mult un exerciţiu de imagine.
Marii producători mondiali de automobile, precum Toyota şi Volkswagen, alături de companii precum Apple şi McDonald’s, s-au retras de pe piaţa din Rusia ca urmare a introducerii de sancţiuni, după invadarea Ucrainei. O parte dintre aceste companii au fost boicotate de consumatori pentru că au avut nevoie de o perioadă mai mare de timp pentru a pleca din Rusia, precum constructorul auto francez Renault şi grupul japonez Fast Retailing, proprietarul Uniqlo.
Multe mărci chineze de automobile au participaţii şi parteneriate cu constructorii internaţionali. De exemplu, grupul Geely şi fondatorul său, miliardarul chinez Li Shufu, controlează companiile suedeze Volvo Car şi Polestar Automotive Holding UK.
În plus, marca sa de automobile electrice Zeekr colaborează cu Waymo, firma de automobile autonome a Google, şi se extinde pe pieţele din Europa şi Orientul Mijlociu.