Compania aeriană low-cost Ryanair și-a redus previziunile de trafic pentru întregul an și a declarat că ar putea fi nevoită să reducă prețurile biletelor pentru a umple locurile în această iarnă, deoarece pasagerii devin mai sensibili la costuri, scrie Bloomberg.
Compania aeriană irlandeză low-cost ar putea introduce o „stimulare a tarifelor” spre sfârșitul anului pentru a satisface capacitatea de locuri, care va fi cu 25% mai mare decât nivelurile de dinainte de Covid, a transmis luni Ryanair, care a raportat profituri care au depășit estimările.
Directorul financiar Neil Sorahan a declarat că operatorul aerian își va accentua avantajul cu tarifele mici.
„Vrem să umplem avioanele și vom practica orice preț trebuie practicat pentru a face acest lucru”, a spus el într-un interviu. „Este prea devreme în acest stadiu pentru a spune unde vor merge tarifele”.
Cererea robustă pentru vacanțele de vară a stimulat bilanțurile companiilor aeriene în acest an, după o perioadă de restricții de călătorie în timpul pandemiei Covid-19. Dar crește îngrijorarea cu privire la cererea de după sezonul aglomerat de călătorii de vară, deoarece consumatorii se confruntă cu creșterea inflației și a costurilor ipotecare și avântul de călătorii după restricții riscă să scadă.
„Dacă ne uităm în trecut la istoria Ryanair, de multe ori au împins tarifele la un nivel cât mai scăzut pentru a umple locurile”, a declarat Neil Glynn, director general al platformei de analiză Air Control Tower. „Este strategia corectă de a folosi slăbiciunea pieței pentru a câștiga cote pe termen lung”.
Directorul general Michael O’Leary a declarat anterior că prețurile biletelor vor rămâne ridicate în următorii cinci ani din cauza creșterii prețului petrolului și a taxelor de mediu. Ryanair, care și-a construit modelul de afaceri în jurul unor zboruri ultra ieftine, a declarat în luna mai că tariful tipic de 9,99 euro (11 dolari) ar putea să se dubleze pe măsură ce cererea de vară crește vertiginos și din cauza unei întârzieri în aprovizionare cauzată de lipsa avioanelor.
Propunerea de stimulare a tarifelor vine în contextul în care Ryanair își extinde flota, plănuind să achiziționeze încă 173 de aeronave până la sfârșitul lunii martie. Ryanair, care avea 558 de avioane la 30 iunie, a anunțat în acest an o tranzacție de până la 300 de avioane Boeing 737 Max în valoare de 40 de miliarde de dolari. Aceasta vine în contextul în care firma irlandeză vizează 30% din piața europeană de transport aerian până în 2034.
Cea mai mare companie aeriană de reduceri din Europa a raportat un profit după taxe de 663 milioane de euro în primul trimestru fiscal, față de estimările analiștilor, de 648 milioane de euro. Factorul de încărcare, procentul de locuri ocupate pe o aeronavă, a crescut cu 95% în acest an, în timp ce vânzările totale au urcat cu 40%, la 3,65 miliarde de euro, a precizat Ryanair.
Transportatorul și-a redus estimarea de creștere a traficului pentru întregul an la aproximativ 183,5 milioane de pasageri, în scădere de la o previziune anterioară de 185 de milioane, citând întârzieri de livrare la Boeing Co, singurul furnizor al aeronavelor sale. Industria aviatică a suferit din cauza unei penurii de avioane, deoarece companiile aeriene se grăbesc să comande noi modele. Ryanair a declarat că întreruperea lanțului de aprovizionare de la Boeing a dus la repetate piedici de livrare și că mai multe întârzieri ar putea apărea la începutul anului viitor.
Optimism prudent
Compania aeriană a declarat că rămâne „prudent optimistă” că profitul pe întregul an va fi „cu puțin mai mare” decât anul trecut. Costurile operaționale au crescut cu aproape un sfert în primul trimestru fiscal, urcând la 2,94 miliarde de euro. Ryanair a atribuit această creștere costurilor mai mari cu combustibilul, personalul și controlul traficului aerian, inclusiv taxele de aeroport și de handling.
Sorahan a declarat că compania aeriană se așteaptă să facă unele economii anul viitor, deoarece prețul combustibilului scade, iar tarifele rămân mai mari decât în aceeași perioadă a anului trecut.
„Dacă există vreun fel de încetinire a economiei, oamenii continuă să călătorească, doar că sunt mai sensibili la preț și exact acolo Ryanair operează cel mai bine”, a spus Sorahan.