Şapte din 10 (71%) companii din România adoptă inteligența artificială, dar 75% se tem de riscurile economice, potrivit studiului EY Entrepreneurship Barometer, transmite Agerpres.
„În contextul actual, marcat de instabilitate geopolitică şi inflaţie în creştere, este esenţial ca afacerile din România să se adapteze rapid. Studiul nostru arată că 90% dintre companii sunt îngrijorate de riscurile geopolitice, iar 83% se confruntă cu efectele inflaţiei. Aceste date subliniază necesitatea unor strategii clare de gestionare a riscurilor. De asemenea, reglementările locale sunt percepute ca fiind complicate şi consumatoare de resurse – cu 33% dintre companii considerându-le un obstacol major în dezvoltare, ceea ce face esenţială simplificarea acestora. Colaborarea cu factorii de decizie pentru a reduce birocraţia şi a încuraja inovaţia va ajuta companiile să se dezvolte sustenabil, chiar şi în faţa acestor provocări”, a declarat Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România, şi Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală şi de Sud-Est şi Regiunea Asiei Centrale, citat într-un comunicat.
Conform cercetării, inovaţia este o prioritate majoră pentru companiile din România, iar aproximativ 60% investesc în inovarea proceselor şi în marketing strategic, peste omologii lor din Europa Centrală, de Est şi de Sud-Est (CESA), unde doar 46% se concentrează pe inovaţia de proces şi 38% pe inovaţia strategică şi de marketing. Acest lucru reflectă un mediu antreprenorial românesc activ şi dinamic, în care utilizarea inteligenței artificiale (IA) este semnificativă, 71% dintre firme raportând un nivel de utilizare a acestor tehnologii în creştere în ultimele 12 luni, comparativ cu 61% dintre antreprenorii din CESA. În plus, 67% îşi îmbunătăţesc site-urile web, iar 63% implementează sisteme CRM, ceea ce evidenţiază tranziţia către digitalizare şi automatizare.
Investiții și piața muncii
Investiţiile în automatizarea proceselor sunt planificate de 58% dintre companii, iar 71% se concentrează pe actualizarea sistemelor IT. Cu toate acestea, antreprenorii sunt precauţi, 75% percepând riscurile economice şi incertitudinile de pe piaţă ca obstacole semnificative pentru planurile lor de investiţii.
Potrivit studiului, pe piaţa muncii, perspectivele sunt optimiste şi 46% dintre companii prognozează angajări pe termen lung. Cu toate acestea, 69% se confruntă cu dificultăţi în găsirea candidaţilor calificaţi. Gestionarea costurilor cu forţa de muncă şi asigurarea unor compensaţii competitive sunt provocări majore, subliniind importanţa unei culturi organizaţionale propice pentru retenţia angajaţilor.
Instabilitatea geopolitică şi inflaţia sunt principalele preocupări pentru antreprenorii români, 90% dintre aceştia exprimând îngrijorări legate de instabilitatea geopolitică şi 83% faţă de inflaţie, ceea ce subliniază necesitatea unor strategii solide de gestionare a riscurilor şi control al costurilor pentru a menţine stabilitatea financiară şi profitabilitatea într-un mediu economic din ce în ce mai provocator.
Cu 77% dintre companii îngrijorate de creşterea costurilor cu forţa de muncă, strategiile eficiente de gestionare a personalului devin esenţiale pentru atragerea şi menţinerea talentelor. În plus, organizaţiile trebuie să îşi optimizeze operaţiunile şi să exploreze măsuri de eficienţă energetică pentru a atenua cheltuielile în creştere şi a îmbunătăţi performanţa financiară generală.
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări. Compania este prezentă în România din anul 1992.
Sondajul a fost lansat în primul trimestru al anului 2025 în întreaga regiune EY CESA, care include Europa Centrală, de Est şi de Sud-Est, precum şi Asia Centrală. În România, un total de 48 de respondenţi au participat, în timp ce la nivelul CESA, sondajul a colectat răspunsuri de la 1.032 de participanţi.