Circulaţia pe Splaiul Independenţei va reveni la normal, pe ambele sensuri, odată cu începerea noului an școlar, adică din data de 8 septembrie, iar lucrările la Planşeul Unirii vor continua în zona Hanul lui Manuc, unde a fost dezafectată placa de beton, și în parcul Unirii, fără să mai afecteze traficul rutier, au anunțat joi Primăria Sectorului 4 și primarul Daniel Băluță.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Constructorii care refac Planșeul Unirii au încheiat dezafectarea porțiunii aferente primei etape de lucru, cea din fața Hanului lui Manuc. În aceste condiții, când și execuția piloților forați din această zonă este gata, se poate demara și construcția grinzilor de coronament, transmite Primăria.
Astfel, odată cu începutul anului școlar, Sectorul 4 al Municipiului București va ridica restricțiile de circulație impuse în vară pe Splaiul Independenței, tronsonul dintre Piața Națiunile Unite și Piața Unirii.
„Practic, pe Splaiul Independenței se va putea circula normal, în ambele sensuri, ca și până la momentul începerii lucrărilor de la planșeu. Restul lucrărilor pe care constructorii le execută până la sfârșitul acestui an, în această zonă și în cea a parcului Unirii, nu vor mai afecta circulația autovehiculelor”, a susținut Daniel Băluță, primarul Sectorului 4, în cadrul unei conferințe de presă.
Potrivit edilului, constructorii au lucrat până acum la 3 din cele 4 etape ale proiectului. În zona din fața Hanului lui Manuc, s-au realizat deja 80 de piloți forați din totalul de 254 de astfel de coloane de beton, pe care se va sprijini noul planșeu și care vor deveni parte integrantă a noii construcții. În total, muncitorii au intregrat până acum peste 350 de mii de kilograme de armătură în piloți forați și 2500 de metri cubi de beton turnat. În cazul coloanelor de beton deja executate, s-au făcut și toate testele cerute de normativele de siguranță, rezultatele sunt foarte bune. Tot în această zonă, vechiul planșeu a fost dezafectat.
„În parcul Unirii, suntem în plin proces de execuție a piloților forați, iar de săptămâna viitoare, ne mutăm cu toate utilajele de mare capacitate, în zona parcului, pentru a începe și aici dezafectarea vechiului planșeu. În etapa a treia, cea care va afecta zona fântânilor arteziene, lucrăm în continuare la dezafectarea acestora, pentru a face front de lucru pentru realizarea piloților și pentru dezafectarea planșeului vechi”, a mai declarat Daniel Băluță.
Responsabilului de proiect din partea Primăriei Sectorului 4, Marius Coaje, a afirmat, pentru G4Media, că la acest moment, stadiul desființării vechiului planșeul este la 25%.
Context
Planșeul Unirii este o placă de beton construită în 1936, cu o lungime de aproape 400 de metri, care acoperă râul Dâmbovița în zona Pieței Unirii. Pe această structură se sprijină infrastructura rutieră, carosabilul și Parcul Unirii. Construcția de aproape 100 de ani vechime necesit, potrivit expertizelor tehnice, reparații urgente pentru a preveni un potențial risc de prăbușire în cazul unui cutremur major.
Primăria Sectorului 4, în parteneriat cu Primăria Municipiului București, coordonează lucrările de refacere completă a planșeului. Proiectul, finanțat prin Programul „Anghel Saligny”, are o valoare estimată de aproape 800 de milioane de lei și este considerat cea mai complexă lucrare de infrastructură din București după 1989.
Ce presupun lucrările: demolarea și dezafectarea vechii structuri; realizarea unui nou planșeu din beton armat, cu grosimea de 1,4 metri; consolidarea cuvei Dâmboviței; modernizarea rețelelor edilitare (apă, gaze, electricitate, telecomunicații); refacerea spațiilor publice, inclusiv replantarea arborilor afectați; crearea unor drumuri provizorii pentru devierea traficului.
Lucrările sunt împărțite în patru etape, corespunzătoare principalelor zone:
– zona Hanului lui Manuc;
– parcul din fața magazinului Unirea;
– zona fântânilor de la Unirii;
– pasajul rutier Unirii.
Primele două etape au început în vara lui 2025, pe 10 iunie, cu restricții de trafic pe Splaiul Independenței (tronsonul dintre Piața Națiunile Unite și Piața Unirii).
Calendar estimat:
- 2025–2026: lucrări în zona Hanului lui Manuc, parcul Unirii și fântânile centrale;
- primăvara 2026: închiderea pasajului Unirii pentru consolidare și instalarea unor grinzi noi;
- termen de finalizare: aproximativ 3 ani de lucrări.
Controverse administrative
Demararea proiectului a fost întârziată de dispute între Primăria Sectorului 4 (beneficiarul investiției) și Primăria Generală a Capitalei. Primarul Daniel Băluță a acuzat blocaje birocratice din partea lui Nicușor Dan, în special întârzierea semnării avizului Comisiei Tehnice de Circulație – ultimul document necesar pentru emiterea autorizației de construire. Edilul general a răspuns că proiectul necesită o documentație completă, cu zeci de avize, și a contestat caracterul de „urgență maximă” invocat de Sectorul 4.
Conflictul s-a accentuat în 2024–2025, fiind însoțit de declarații ironice (Băluță a vorbit inclusiv despre „aducerea castorilor din Cehia” pentru a rezolva problema), dar și de presiuni publice legate de siguranța bucureștenilor, degenerând într-un conflict deschis în Piața Unirii, când primarul Băluță a încercat să înceapă lucrările fără să mai aștepte autorizația de construire de la primarul general și folosindu-se de un alt act de la Primăria Sectorului 3. Consolidarea Planșeului Unirii a început abia în iunie 2025.
Planșeul Unirii reprezintă nodul rutier și pietonal central al Bucureștiului, traversat zilnic de zeci de mii de vehicule și pietoni.