Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română continuă în ritm susţinut activităţile de asanare a reglementărilor din domeniul feroviar, urmând să fie păstrate toate prevederile din legislaţia actuală care ţin de siguranţa circulaţiei, dar şi de exploatarea căii ferate, cu condiţia să nu fie caduce, învechite şi, mai ales, să nu fie contrare sau să dubleze prevederi ale regulamentelor europene, a declarat, miercuri, pentru Agerpres, directorul general al ASFR, Petru Bogdan.
“ASFR continuă în ritm susţinut activităţile de asanare a reglementărilor din domeniul feroviar. În ciuda reticenţelor, presiunilor şi opoziţiei unora dintre reprezentanţii sindicatelor din calea ferată, ASFR lucrează la foc continuu la revizuirea reglementărilor din calea ferată, cu cooptarea tuturor factorilor implicaţi din sectorul feroviar, inclusiv a reprezentanţilor federaţiilor sindicale din calea ferată. Chiar astăzi, ASFR a transmis o propunere Ministerului Transporturilor, operatorilor feroviari, CFR SA şi sindicatelor feroviare să nominalizeze reprezentanţi în două grupuri de lucru care se vor constitui la nivelul ASFR, în vederea continuării procesului de asanare a altor reglementări. ASFR a solicitat ca persoanele desemnate să deţină cunoştinţe temeinice privind exploatarea sistemului feroviar din România, legislaţia naţională şi europeană aplicabilă domeniului feroviar şi să aibă experienţă relevantă în activităţi cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei”, a afirmat Petru Bogdan.
În urmă cu două zile, tot Petre Bogdan spunea că România se află în pericol de infringement dacă nu asanează legislaţia din domeniul feroviar, conform Directivei 798/2016 privind siguranţa feroviară, autorităţile din domeniu estimând că acest lucru se va întâmpla la sfârşitul anului 2025.
Termenul până la care procesul de asanare trebuia finalizat, prevăzut de directivă, era decembrie 2018, însă acesta a tot fost prelungit.
Potrivit şefului ASFR, primul grup de lucru se va ocupa de elaborarea unui proiect de reglementare care să actualizeze şi să pună în concordanţă cu legislaţia europeană aplicabilă Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 1.815/2005 – Regulamentul de remorcare şi frânare nr. 006 şi Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 1.817/2005 pentru aprobarea Instrucţiunilor pentru revizia tehnică şi întreţinerea vagoanelor în exploatare nr. 250.
Cel de-al doilea grup de lucru urmăreşte revizuirea Ordonanţei de Guvern nr. 39/2000 pentru stabilirea şi sancţionarea unor fapte contravenţionale în operaţiunile de transport feroviar şi cu metroul, astfel încât prevederile sale să ţină cont de schimbările din cadrul structurii sectorului feroviar din România şi de modificările survenite ulterior în reglementările naţionale şi europene.
“Înţeleg îngrijorarea firească a reprezentanţilor salariaţilor din calea ferată cu privire la schimbările care vor surveni în cadrul naţional de reglementare în calea ferată, însă mesajele alarmiste cu privire la dublarea sau triplarea în viitor a numărului de accidente pe calea ferată din cauza asanării nu au niciun temei, nu contribuie cu nimic bun la eforturile de îmbunătăţire a nivelului de siguranţă şi aduc în discuţia din spaţiul public un mesaj distorsionat. Dimpotrivă, vor fi păstrate în cadrul reglementărilor revizuite absolut toate prevederile reglementărilor actuale care ţin de siguranţa circulaţiei, dar şi de exploatarea căii ferate, cu condiţia să nu fie caduce, învechite şi, mai ales, să nu fie contrare sau să dubleze prevederi ale regulamentelor europene”, a precizat Petru Bogdan.
El a subliniat că Tratatul de Funcţionare a Uniunii Europene prevede că regulamentele europene sunt obligatorii în toate elementele lor şi se aplică direct în toate statele membre, deci inclusiv regulamentele din domeniul feroviar.
“Nu doar că asanarea nu va afecta negativ nivelul de siguranţă în transportul feroviar, ci, dimpotrivă, ASFR consideră că o asanare corectă şi metodică a cadrului naţional de reglementare în calea ferată va conduce la o creştere a gradului de siguranţă. Este adevărat că, timp de cel puţin un an după intrarea în vigoare a noilor reglementări, va urma un efort considerabil pentru toată lumea, pentru toţi salariaţii din sector, de la cei ai autorităţilor din sector până la cei ai întreprinderilor feroviare şi ai CFR SA, care vor trebui să fie instruiţi şi să asimileze proceduri într-o structură nouă. Însă, în nici un caz nu va fi afectat nivelul actual de siguranţă pe calea ferată, aceasta fiind afirmaţie fără justificare (lansată de unii sindicalişti – n. r.)”, a susţinut acesta.
În ceea ce priveşte riscul de infringement la adresa României în urma nefinalizării procesului de asanare, directorul general al ASFR a transmis că asanarea legislaţiei naţionale în domeniul feroviar este o obligaţie a tuturor statelor membre ale Uniunii Europene, aceasta aflându-se în diverse stadii de îndeplinire, în funcţie de particularităţile şi de gradul de dezvoltare a fiecărei reţele feroviare.
“Aproape toate statele membre au semnalat dificultăţi, sub diverse aspecte şi în diverse grade, în asanarea legislaţiei. În orice caz, nu se pune în acest moment problema infringementului pentru România, pentru că anterior unei asemenea situaţii ar trebui ca Agenţia Uniunii Europene pentru Căile Ferate să emită o opinie tehnică referitoare la neîndeplinirea obligaţiilor de armonizare a anumitor prevederi legislative, iar aceasta să fie comunicată Comisiei Europene, care apoi să ia decizia comunicării cu România în vederea eliminării neconformităţilor. Abia apoi, dacă România nu ar da curs solicitării Comisiei, ar urma începerea demersurilor de infringement. Însă, toată această discuţie nu îşi are rostul în acest moment, pentru că nu a fost parcursă niciuna dintre aceste etape şi nu a fost emis niciun document dintre cele menţionate”, a explicat Petru Bogdan.
Acesta a ţinut să adauge că încă din anul 2022 ASFR a iniţiat consultări cu personalul Agenţiei Uniunii Europene pentru Căile Ferate (ERA) şi a ţinut cont de recomandările acesteia cu privire la asanare şi, împreună cu reprezentanţii MTI, ai operatorilor de transport feroviar şi ai administratorului de infrastructură CFR SA au alocat “sute de ore de muncă” elaborării de proiecte de acte normative în vederea completării, revizuirii sau actualizării cadrului naţional de reglementare.
“De aceea, obstrucţionarea procesului de asanare de către unii factori implicaţi din sectorul feroviar din România sau de către reprezentanţi ai personalului, prin declaraţii alarmiste, poate întârzia sau chiar împiedica armonizarea obligatorie a legislaţiei naţionale cu legislaţia europeană într-un interval rezonabil de timp”, a punctat Bogdan.