Şanse din ce în ce mai mici pentru deschiderea lotului doi al Autostrăzii A 10 Sebeş – Turda până la intrarea în sezonul de iarnă, ba chiar s-au reluat ameninţările cu rezilierea contractului ca urmare a întârzierilor mari şi mai ales a ritmului în care se lucrează.
Ieri, la verificările de pe şantierul lotului de 25 de kilometri dintre Alba Iulia Nord şi Aiud, Cristian Pistol, şeful Companiei de Drumuri, a spus că antreprenorul grec Aktor are întârzieri în trei zone critice şi lipsesc elementele de siguranţă: parapetele median, marcajele şi gardurile de protecţie încă nu au fost montate.
În aceste condiţii, cu o lună şi jumătate înainte de venirea iernii, România riscă să inaugureze doar cei 9 kilometri de autostradă, pe A3 lângă Târgu Mureş, şi, eventual, cei 40 de kilometri pe Drumul Expres Craiova – Piteşti (lotul 2 Balş – Slatina), dar care depind foarte mult de vreme pentru finalizarea podului peste Olt.
„Am verificat lucrările la punctele critice pe care le știam deja, și anume km 19, km 26 și km 40, unde avem mari întârzieri. Totodată, pe tot lotul de autostradă există probleme inclusiv din punct de vedere al siguranței circulației: nu avem montat parapete median pe mare parte a lotului, marcajele sunt aproape inexistente, la fel și gardul de protecție împotriva animalelor.
La discuțiile purtate cu managementul companiei Aktor, de fiecare dată am fost asigurat că avem un grafic actualizat, un grafic de care ne ținem. Din păcate, însă, în șantier, lucrurile stau diferit. Forța de muncă este insuficientă pe toate categoriile de lucrări și nu există aprovizionare corespunzătoare cu materiale. În aceste condiții, nu văd cum am putea atinge dezideratul propus, acela de a da în trafic acest lot până pe data de 15 noiembrie”, a declarat noul şef al CNAIr, Cristian Pistol.
Ameninţările cu rezilierea contractului nu ar fi primele din partea conducerii CNAIR, însă trebuie privite cu multe rezerve, dat fiind faptul că acelaşi antreprenor grec ar urma să primească în câteva zile ordinul pentru începerea lucrărilor pe lotul 3 al Autostrăzii de Centură Bucureşti Sud.
„Promisiunile în ceea ce privește punerea în circulație a acestui sector s-au succedat de la un an la altul, începând cu decembrie 2019. Voi fi foarte ferm în a lua anumite decizii, iar dacă antreprenorul nu va reuși să se încadreze în termenele avansate, voi lua în calcul inclusiv varianta rezilierii”, a precizat Cristian Pistol.
Contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 2 al Autostrăzii A10 Sebeş – Turda a fost semnat în 2014 pentru 550 de milioane de lei şi avea termen inițial de finalizare 2016. CNAIR raportează un stadiu fizic de execuţie de 90%.