Semne neliniștitoare în SUA și China, cele mai mari economii ale lumii: scăderea consumului produce efecte pe scară largă / Cumpărătorii au început să renunțe și la ieftinele chipsuri

euro, bancnote euro, dolari, bancnote dolari Sursa foto: pixabay.com

Șefi de companii din toate domeniile economice avertizează că americanii și chinezii cheltuiesc mai puțin, dar din motive diferite. De la McDonald’s la Mercedes-Benz, executivii din corporații spun că mulți consumatori din China și SUA renunță la cheltuieli, arată The Wall Street Journal. Motivele sunt diferite.

În China, cererea este secătuită de o piață imobiliară falimentară, de presiunile salariale și de îngrijorările legate de o furtună economică.

În SUA, unele gospodării, în special cele cu venituri mici, se simt presate după o perioadă de inflație ridicată. Departamentul Muncii a raportat că angajările au încetinit în iulie, iar rata șomajului din SUA a crescut la 4,3%.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

“Având în vedere că o mare parte din cheltuielile de consum la nivel mondial se află sub presiune, companiile trebuie să fie mai creative în ceea ce privește modalitățile de creștere a veniturilor”, a declarat Gregory Daco, economist șef la Ernst & Young.

În cazul în care consumatorii din SUA se clatină, acest lucru ar însemna o dublă lovitură pentru companiile multinaționale, care se confruntă cu o cerere slabă în China de mai multe trimestre. Pe măsură ce își prezintă rezultatele pentru al doilea trimestru, mai multe companii au avertizat cu privire la scăderea vânzărilor și și-au redus previziunile privind profiturile, citând problemele din ambele țări.

Până în prezent, profiturile companiilor au rezistat, susținute în parte de răscumpărările de acțiuni. Conform estimărilor furnizorului de date financiare LSEG, creșterea anuală a profitului pe acțiune în al doilea trimestru pentru companiile care compune indicele bursier S&P 500 este de 12,4%, pe fondul unei creșteri a veniturilor de 4,9%.

PepsiCo a tras un semnal de alarmă timpuriu cu privire la cheltuielile de consum atât în SUA, cât și în China. În ultimii câțiva ani, pe măsură ce prețurile au crescut, mulți consumatori au continuat să cumpere Doritos și Lay’s, renunțând la cheltuieli mai mari, cum ar fi mesele la restaurant sau călătoriile. Acum, aceștia renunță și la chipsuri, a declarat PepsiCo. Divizia Frito-Lay din America de Nord a companiei a raportat o scădere cu 4% a volumului vânzărilor în ultimul trimestru.

În China, oamenii devin din ce în ce mai precauți în ceea ce privește cheltuirea banilor, a declarat Ramon Laguarta, directorul general al PepsiCo. “Consumatorul economisește în mod clar – economisește mai mult decât cheltuiește”, a declarat acesta.

Acțiunile Heineken au scăzut cu 10% la 29 iulie, după ce producătorul olandez de bere a raportat câștiguri mai slabe decât se aștepta. Acțiunile Procter & Gamble au scăzut după ce producătorul detergentului Tide și al hârtiei igienice Charmin a raportat o scădere neașteptată de 7% a veniturilor.

P&G a declarat că creșterile de prețuri au încetinit la doar 1% la nivel global, în timp ce vânzările de la recentul festival de cumpărături 618 din China, un eveniment anual de cumpărături online, au sugerat că consumatorii de acolo cheltuiesc mai puțin, chiar și cu reduceri semnificative de prețuri din partea comercianților cu amănuntul.

Deși inflația se temperează în SUA, mulți consumatori resimt impactul cumulat al anilor de creștere a prețurilor pentru produse esențiale, cum ar fi alimentele și produsele de igienă. Costurile ridicate ale împrumuturilor și creșterile puternice ale costurilor de asigurare pun și mai multă presiune pe bugetele gospodăriilor.

McDonald’s a raportat o încetinire a vizitelor din partea consumatorilor cu venituri mai mici, o tendință care, potrivit companiei, a început anul trecut și s-a accentuat în SUA. Gigantul fast-food a raportat o scădere de aproape 1% a vânzărilor în același magazin în trimestrul iunie, primul declin de acest gen din 2020.

Inflația nu este o problemă în China, unde companiile s-au luptat să crească prețurile timp de mai mulți ani din cauza cererii slabe. În schimb, potrivit economiștilor, cheltuielile chinezilor încetinesc deoarece oamenii își economisesc veniturile pentru a se proteja în caz de dificultăți viitoare, în timp ce se confruntă cu o prăbușire a pieței imobiliare și cu îngrijorări cu privire la direcția în care se îndreaptă economia.

“Gospodăriile americane se pot aștepta la rate ale dobânzii mai mici în viitor”, a declarat Mark Williams, economist șef pentru Asia la Capital Economics. “Guvernul chinez a promis că va face mai mult pentru a sprijini consumatorii, însă nimic din ceea ce se întâmplă nu sugerează că este probabilă o redresare semnificativă.”

Creșterea vânzărilor cu amănuntul din China, un indicator al consumului, a încetinit la 2% pe an în iunie, de la 3,7% în mai. Liderii chinezi au declarat la 30 iulie că vor lua măsuri mai agresive pentru a stimula cheltuielile de consum.

Producătorul de botox AbbVie a declarat că situația din China a afectat vânzările diviziei sale de produse farmaceutice estetice în trimestrul iunie și și-a redus perspectivele pentru aceste produse atât în SUA, cât și în China. Starbucks a declarat că vânzările sale în același magazin din SUA au scăzut cu 2% în trimestrul iunie, al doilea declin consecutiv. Iar în China, vânzările sale în același magazin au scăzut cu 14%, lanțul de cafenele confruntându-se cu o concurență sporită din partea rivalilor cu costuri mai mici.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: