Septembrie, prima lună din acest an în care au scăzut înmatriculările de mașini noi față de perioada similară a anului trecut/ Dacia, în top la mașini pe benzină, pe motorină și electrice

masini Sursa foto: Pixabay

Piața auto din România marchează o scădere, în premieră pentru acest an. Astfel, după evoluția importantă a lunilor anterioare, septembrie 2023 vine cu o scădere de 8,3% a înmatriculărilor de autovehicule noi faţă de luna septembrie a anului 2022, arată datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile – A.P.I.A.

În comparație cu anii anteriori, luna septembrie 2023 este în creştere cu 17,6% față de perioada similară din anul 2021, în creştere cu 1,6% faţă de septembrie 2020 şi în creştere cu 75,5% faţă de septembrie 2019.

În primele nouă luni ale anului 2023 față de aceeasi perioadă a anului trecut, înmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere la nouă luni 2023 (+16,0%) faţă de 2022, iar autoturismele “electrificate” au o creștere de 30,8%, realizând o cotă de piață de 23,6%.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Sursa date: DRPCIV, prelucrare APIA 

In piața națională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după primele nouă luni din anul 2023, este condus de către Dacia (36.080 unități), urmată de Renault (11.378 unități), Toyota (8.621 unități), Volkswagen (8.501 unități), Skoda (7.997 unități), Ford (7.659 unități), Hyundai (6.667 unități), Mercedes Benz (6.627 unități), Suzuki (3.589 unități) și BMW (3.522 unități). 

In funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele nouă luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 1,7% față de cota deținută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 63,4%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 0,9% față de ponderea din anul 2022 și dețin o cotă de 13,1% din total.

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele nouă luni din 2023, o cotă de piață de 23,6%, care depăşeşte cu 10,5% cota deţinută de motoarele diesel. 

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 10,7% din piață în primele nouă luni ale anului 2023 față de anul 2022 când reprezentau 8,2%. 

Ca și în anul 2022, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, autoturismele electrificate au performat, în anul 2023. Achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+30,8%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+52,2%) şi a celor plug-in hybrid (+44,2%) din totalul autoturismelor electrificate. 

In luna septembrie 2023, autoturismele 100% electrice înregistrează o scădere de 11,0% față de luna similară a anului trecut, iar la nivelul celor nouă luni din anul 2023 la o creștere de 52,2% față de anul precedent. 

Cota de piața a mașinilor electrice a ajuns la 11,0% din total piață pe luna septembrie 2023 si la 10,7% in primele nouă luni ale anului 2023. 

Si cele plug-in urmeaza o curbă crescătoare, cumulând și acestea volume semnificative, cu o creștere de 37,7% față de luna similară a anului trecut și una de 44,2% față de primele nouă luni din anul 2022. 

Autoturismele Full Hybrid prezintă o scădere de 3,3% față de luna septembrie 2022 și o creștere de 8,5% față de primele nouă luni ale anului anterior. 

Cu atât mai mult, în primele nouă luni din acest an, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 5.290 unități și o creștere de 26,9% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model Y cu 1.629 unități și o creștere de 748,4%, Tesla Model 3 cu 765 unități, cu o creștere de 31,0%, Renault Megane cu 661 unități, în creștere cu 2.260,7% și Volkswagen e-UP! cu 421 unități, în creștere cu 14,7% față de aceeaşi perioadă a anului 2022. 

In ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 580 unități și o creștere de 101,4% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Toyota RAV4 cu 246 unități și o creștere de 246,5%, Hyundai Tucson cu 241 unități, +42,6%, Renault Captur cu 234 unități, +14,7% și Mercedes Benz GLE cu 233 unități și o creștere de 20,7%. 

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 1.707 unități, în scădere cu 8,9% față de 2022, urmată de Toyota C-HR cu 1.335 unități și -14,3% scădere, apoi Toyota Yaris Cross cu 1.206 unități, în creștere cu 123,7%. 

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: