Curtea de Conturi nu valorifică corespunzător constatările și omite să sesizeze organele de cercetare penală, în unele cazuri, acuză Sindicatul Național al Auditorilor Publici Externi din Romania (SNAPER).
Conform acestuia, una dintre principalele atribuții ale Curții de Conturi este exercitarea funcției de control asupra modului de formare a resurselor bugetului de stat, iar instituția responsabilă de colectarea banilor la buget este ANAF.
Sindicatul oferă și câteva cazuri concrete în care „persoanele din cadrul Curții de Conturi a României, responsabile cu verificarea ANAF, nu au respectat prevederile legale cu privire modul în care au verificat activitatea ANAF și nu au adus la cunoștința organelor de cercetare penală anumite fapte de natură penală”.
Conform sindicatului, un astfel de caz este cel petrecut în anul 2018, când auditorii publici externi din cadrul direcției1/Departamentul 2, coordonați de domnii Alexandru Puiu Costache (director), Dan Paul Grigore (director adjunct) și de către domnul Dan Firțescu (Consilier de Conturi și șef de departament), au realizat o misiune de audit la Agenția Națională de Administrare Fiscală cu tema “Verificarea respectării prevederilor legale privind formarea, evidențierea, urmărirea și încasarea veniturilor bugetului general consolidat, administrate de ANAF”.
Potrivit sindicatului, „aceștia au instrumentat superficial” modul în care Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor din cadrul ANAF (DGSC) a emis DECIZIA nr. 338/27.09.2017 privind soluţionarea contestaţiei depusă de Bega Minerale Industriale S.A. din Timişoara, înregistrată la DGSC sub nr. A_SLP 1384/07.06.2017, prin care a fost admisă în mod nelegal contestația și s-a dispus anularea Decizie de impunere nr. F-TM 53/09.05.2017.
Sindicatul susține că echipa de audit care a realizat misiunea de audit, coordonată de către domnul Alexandru Puiu Costache (în calitate de director) și de către domnul Dan Grigore (în calitate de director adjunct) a schimbat radical concluzia dată de Camera de Conturi Timiș, nereținând, în Raportul de Control încheiat la ANAF aspectele menționate de auditorii Camerei de Conturi Timiș, iar prin aceasta nu au adus la cunoștința organelor de cercetare penală indiciile rezonabile existente în Nota de Constatare nr. 2276/12.04.2018 întocmită de auditorii publici externi din cadrul Camerei de Conturi Timiș, conform cărora Decizia de soluționare emisă de către DGSC din ANAF în cazul Bega Minerale a fost dată prin încălcarea legii penale.
Astfel, sindicatul afirmă că statul român a pierdut suma de 2.723.069 lei, din neîncasarea unor redevențe, datorate de către Bega Minerale Industriale S.A, în calitate de titular al unei licențe de exploatare minieră.
Sindicatul mai dă exemplul unui caz, în care același director din cadrul direcției 1/Departamentul 2, respectiv domnul Alexandru Puiu Costache, nu a valorificat corespunzător un Raport de Control încheiat la nivelul direcției 1 este cel referitor la garanțiile bancare emise de către un IFN.
Conform sindicatului, în urma controlului efectuat la DGAMC în anul 2021, echipa de audit care a desfășurat misiunea, din analiza activității de administrare a veniturilor statului din cadrul DGAMC, a constatat faptul că în toate cazurile în care au fost pierdute înlesnirile la plata obligațiilor fiscale, organul fiscal nu a reușit în niciun caz valorificarea garanțiilor sub forma scrisorilor de garanție emise de către SC SUPORT REAL IFN SA (CUI 32356937), Instituție Financiar Bancară înscrisă în registrele BNR.
În concret, mai multe societăți (mari contribuabili) au garantat cu scrisori de garanție în valoare totală de peste 220 milioane lei eliberate de acest IFN pentru eșalonarea la plată a sumelor reprezentând obligații fiscale de către DGAMC.
„Toate acele societăți, au pierdut înlesnirile la plată, din cauza intrării acestora în insolvență, însă organele fiscale din cadrul DGAMC nu au valorificat scrisorile de garanție emise de acel IFN și nici au procedat la decontarea vreunei scrisori din cele emise de respectivul IFN.
Practic, acel IFN acordase garanții fără acoperire reală, iar BNR a radiat respectivul IFN, interzicându-i desfășurarea activităților de creditare. Odată cu radierea acestui IFN, toate scrisorile de garanție emise de acel IFN, precum și toate eșalonările aprobate în baza scrisorilor de garanție emise de acel IFN au rămas fără acoperire, deoarece organele fiscale din cadrul DGAMC nu au procedat la executarea lor în timp util.
Cu toate că auditorii publici externi, care au efectuat acțiunea de audit, au evidențiat aceste aspecte în Raportul de Control întocmit în anul 2021 la DGAMC, directorul coordonator al acțiunii, dl. Costache Alexandru nu a procedat la continuarea investigațiilor, precum și la înștiințarea organelor de cercetare penală, considerând că nu este necesar, iar prin aceasta dl. Costache s-a substituit organului de cercetare penală și încălcând rolul Ministerului Public”, arată SNAPER.
Sindicatul amintește și faptul că Curtea de Conturi a modificat regulamentul CCR, printr-o Hotărâre de Plen, iar prin noul Regulament constatările auditorilor publici externi sunt „băgate la sertar” de către conducerea instituției, prin nevalorificarea corespunzătoare a acestora.