Șoferii Uber sunt angajați, nu contractori de servicii și, prin urmare, au dreptul la drepturi mai mari în conformitate cu legislația locală a muncii, a decis luni o instanță olandeză, potrivit Reuters.
A fost o altă victorie în instanță pentru sindicatele care luptau pentru o mai bună plată și beneficii pentru cei angajați în economia gig și au urmat o decizie similară anul acesta cu privire la Uber în Marea Britanie.
Curtea Districtuală din Amsterdam s-a alăturat Federației Sindicatelor Olandeze (FNV), care susținuse că aproximativ 4.000 de șoferi Uber din capitală sunt angajați ai unei companii de taxiuri și ar trebui să li se acorde beneficii în conformitate cu sectorul taximetriei.
Uber a declarat că va face apel împotriva deciziei și „nu intenționează să angajeze șoferi în Olanda”.
„Suntem dezamăgiți de această decizie, deoarece știm că majoritatea covârșitoare a șoferilor doresc să rămână independenți”, a declarat Maurits Schönfeld, directorul general al Uber pentru Europa de Nord. „Șoferii nu vor să renunțe la libertatea de a alege dacă, când și unde să lucreze”.
Instanța a constatat că șoferii care transportă pasageri prin intermediul aplicației Uber sunt acoperiți de contractul colectiv de muncă pentru transportul cu taxiul.
„Relația juridică dintre Uber și acești șoferi îndeplinește toate caracteristicile unui contract de muncă”, se spune în decizie.
Judecătorii olandezi au mai ordonat Uber să plătească o amendă de 50.000 de euro pentru că nu au implementat condițiile contractului de muncă pentru șoferii de taxi.
În martie, Uber a declarat că va îmbunătăți drepturile lucrătorilor, inclusiv salariul minim, pentru toți cei peste 70.000 de șoferi britanici, după ce a pierdut un caz la Curtea Supremă în februarie.
Uber a lansat în februarie o carte albă care solicita autorităților de reglementare din UE să recunoască valoarea contractelor independente în crearea de locuri de muncă, deoarece consideră noi reguli pentru protejarea lucrătorilor din economia gigantului.
„Credem că este posibilă o nouă abordare – o abordare în care accesul la protecții și beneficii nu vine în detrimentul flexibilității și al creării de locuri de muncă”, a declarat Dara Khosrowshahi, CEO al Uber, într-o postare pe blog la acel moment.
Compania face presiuni pentru modele similare în Statele Unite și Canada, unde se confruntă cu zeci de procese privind statutul șoferilor săi.