Statul reia procedura de achiziție pentru 12 trenuri electrice ce funcționează pe bază de pilă de combustie cu hidrogen. Contract de 2,5 miliarde lei prin PNRR

tren hidrogen alstom Sursa foto: Alstom

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a lansat în SICAP un contract cu o valoare maximală de 2,46 miliarde lei pentru achiziția a 12 automotoare cu tracțiune electrică care să funcționeze pe baza unui sistem de pile de combustie cu hidrogen. Este o reluare a unei proceduri de achiziție pentru aceste 12 trenuri pe hidrogen care a fost anulată luna trecută de ARF, pentru că singura oferta depusă, a asocierii Alstom-Linde Gaz, a fost declarată neconformă.

Contractul include calificarea conductorilor români în operarea automotoarelor, toate aplicațiile software necesare precum și reparații și mentenanță timp de 15 ani, cu opțiunea ca această perioadă să fie extinsă cu încă 15 ani. Finanțarea este asigurată din PNRR.

„Autoritatea pentru Reformă Feroviară – A.R.F. intenționează să realizeze, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații a acestora. Achiziția va consta în: A) PRODUSE: 1) 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, conform cerințelor minimale specificate în Caietul de Sarcini (CS); 2) Alte dotări și accesorii, conform cerințelor specificate în CS. B) SERVICII: 1) Mentenanță și reparații pentru o perioadă de 15 ani. Serviciile sunt necesare pentru funcționarea respectivelor automotoare, conform cerințelor specificate în CS; 2) Instruirea personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea RE-H și aplicațiilor software; 3) Transportul, asigurarea, punerea în funcțiune, asistența tehnică în perioada de garanție”, citim în descrierea achiziției.

Ofertele se deschid în 26 ianuarie 2024.

La începutul lunii noiembrie, odată cu anularea procedurii de achiziție pentur cele 12 trenuri, ARF anunța că este pe undeva normal ca o astfel de achiziție să decurgă mai greu, dat fiind noutatea tehnologiei implicate.

„Tehnologia trenurilor pe hidrogen este încă una tânără, cu o gamă redusă de trenuri autorizate a fi introduse pe piaţă, dar cu o serie de contracte comerciale de mici dimensiuni în diverse ţări europene (Germania, Italia şi Franţa). De exemplu, trenurile care corespund exact nevoilor identificate în documentul guvernamental PNRR 2021 şi preluate în analizele ARF, deşi se regăsesc în ofertele comerciale ale producătorilor, nu sunt încă autorizate ca tip şi pentru introducerea pe piaţă (proceduri care pot dura peste 3 ani, înainte de începerea producţiei). ARF va actualiza în perioada următoare, în baza clarificărilor şi observaţiilor primite în cadrul procedurii eşuate, caietul de sarcini şi restul documentaţiei de achiziţii privind achiziţia celor 12 automotoare pentru a relansa licitaţia în termenul cel mai scurt şi a oferi o şansă de încadrare în termenele legale ale PNRR”, arătau reprezentanţii ARF.

În condiţiile în care peste 50% din reţeaua României este neelectrificată şi ritmul de electrificare este unul relativ lent, ARF consideră că implementarea acestui proiect pilot de achiziţie trenuri pe hidrogen reprezintă o soluţie tehnică corectă pentru decarbonizarea transporturilor feroviare şi va continuă eforturile de implementare.

Rutele pe care vor fi utilizate iniţial trenurile sunt cele neelectrificate din zona de nord a municipiului Bucureşti (Gara de Nord – Aeroport Henri Coandă, Gara de Nord – Piteşti – Craiova, Gara de Nord – Târgovişte şi Piteşti – Curtea de Argeş). După electrificarea acestor linii, trenurile vor fi relocalizate pe alte rute neelectrificate.

Sursa foto: Alstom

Comentarii

    • Exact, după aceeași logică și majoritatea locomotivelor diesel sunt electrice pentru că motoarele de tracțiune sunt electrice (pentru cuplul puternic) alimentate de un generator acționat de motorul diesel.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *