Majoritatea proprietarilor a primit solicitări de scădere a chiriilor, dar numai 25% dintre solicitări s-au concretizat, este concluzia studiului realizat de EY România.
Proprietarii de clădiri de birouri au reușit, anul acesta, să temporizeze valul cererilor de renegociere în scădere a contractelor de chirie, oferind, în schimb, chiriașilor, investiții importante – de ordinul zecilor de mii de euro – și adaptându-și suprafețele la noile exigențe, arată o analiză EY România, una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global.
Majoritatea proprietarilor a primit solicitări de scădere a chiriilor, doar 25% dintre solicitări s-au concretizat. Aceasta este concluzia studiului realizat de EY România, „Impactul Covid-19 asupra spațiilor de birouri”. Experții spun însă că impactul real va fi resimțit abia la momentul expirării duratei contractuale, când chiriașii vor pune în balanță beneficiile oferite de proprietari la prelungirea contractelor versus relocarea într-o altă clădire. În acel moment proprietarii vor fi cel mai probabil vulnerabili în fața cererilor de restrângere a spațiilor sau de renegociere a prețului chiriei.
Dacă înainte de pandemie proprietarii de spații imobiliare erau asaltați cu cereri de închiriere a unor mari suprafețe din locațiile deținute în portofoliu, acum, s-au văzut puși în fața unor cereri de retragere, de reducere a spațiilor sau de renegociere a unor contracte deja în vigoare.
Aceasta menționează că „înghețul” a început de la jumătatea lunii martie a anului trecut. Astfel, conform studiului EY perioada în care cei mai mulți chiriași au decis să treacă la munca de acasă (16-31 martie 2020) este direct corelată cu data la care s-a publicat Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, adică 16 martie 2020. Procentul de 83.3% al chiriașilor care au decis să adopte munca de acasă ne subliniază că aproape toți au ales să prioritizeze siguranța angajaților într-un moment fără precedent, deși telemunca era un concept nou în majoritatea domeniilor.
Angajatorii au căutat însă în permanență soluții ca angajații să poată reveni la birou, să aibă posibilitatea de a se întâlni, respectiv de a desfășura anumite activități sau întâlniri de business sau de echipă în spații în care să se simtă productivi și în siguranță, spun cei de la EY. Aceștia le-au cerut proprietarilor de birouri să investească și să echipeze spațiile de lucru cu mobilier multifuncțional, flexibil, ușor de deplasat, materiale cu acoperire antibacteriană, transformări generate de adaptarea la cerința distanțării sociale (pereți mobili, panouri de protecție etc).
„Cu toate acestea, revenirea la birou în timpul unei pandemii și schimbarea așteptărilor angajaților poate reprezenta sfârșitul biroului așa cum îl cunoșteam până acum și va aduce multe provocări atât pentru proprietarii de spații de birouri, cât și pentru companiile chiriașe cu mulți angajați”, a spus Roxana Dudău.