Potrivit studiului „Percepția românilor față de educația financiară”, realizat de agenția de cercetare de piață iSense Solutions pentru BankingNews, 94% dintre românii din mediul urban au auzit de termenul “educație financiară”, 8 din 10 oameni consideră educația financiară utilă, fie că au primit sau nu, iar gestionarea bugetului familiei pare a fi cel mai de interes subiect pentru români, urmat de economii, taxe și inflație.
Cei mai mulți români (77%) spun că sistemul de învățământ ar trebui să fie responsabil cu educația financiară la noi în țară, mai arată cercetarea de piață. Alte opinii au în vedere băncile (30%), Ministerul Finanțelor Publice (30%), mass-media (27%) sau Banca Națională a României (24%).
Studiul mai relevă că românii educați financiar sunt mai atenți la cheltuieli, mai economi și mai încrezători în viitorul lor financiar. De asemenea, aceștia au în mai mare măsură credite ipotecare, produse de economisire precum depozite și titluri de stat, investesc mai mult în acțiuni și fonduri mutuale.
Jumătate dintre românii care au primit educație financiară spun că fie au învățat singuri, fie la școală. Bărbații tind să fie mai autodidacți decât femeile. De asemenea, seniorii spun că au învățat astfel de concepte la școală într-o măsură mai mare. În general, românii se informează online despre educația financiară de pe site-uri online, rețele sociale sau mass-media. Rețelele sociale tind să fie mai atractive pentru tineri, în timp ce mass media este mai populară în rândul bărbaților.
Cercetarea de piață mai arată că persoanele cu mai puțin acces la educație (educație joasă și medie) au semnificativ mai puțin acces la sursele de informare activă pe teme financiare față de persoanele cu educație superioară. Astfel, acestor oameni le este mai puțin clar de la cine să aștepte programe de educație financiară și ce informații pot primi. De asemenea, românii cu educația joasă și medie au mai degrabă un venit mai scăzut și sunt mai puțin încrezători în viitorul lor financiar.
Cât privește cele mai mai mari temeri, inflația ocupă primul loc.
Pe de altă parte, consumatorii sunt convinși că vor avea venituri mai mari.
Studiul iSense Solutions a fost realizat online pe un eșantion de 511 respondenți, fiind reprezentativ pentru mediul urban din România, cu un grad de eroare de +/-4,3% la un nivel de încredere de 95%.