Perioada sărbătorilor este un prilejul perfect să te reconectezi cu cei dragi, dar aceasta este totodată și una dintre cele mai intense perioade de cumpărături de pe tot parcursul anului. Anul acesta, potrivit studiului recent realizat de Offerista, numit „2024 Holiday Shopping Report”, derulat la nivel european, aduce oamenilor și îngrijorări financiare. Majoritatea românilor susțin că vor aloca un buget mai mic pentru sărbători, iar aproximativ 72% dintre aceștia sunt îngrijorați de inflație.
Studiul evidențiază felul în care consumatorii europeni își gestionează anul acesta bugetul de cheltuieli. Acesta oferă o imagine de ansamblu care este destul de monopolizată de presiunile economice, bugetele strategice și preferințele de cumpărare care evoluează constant, potrivit comunicatului de presă.
Atât pentru români, cât și pentru restul europenilor, sărbătorile nu aduc doar bucurie, aduc și îngrijorări financiare
Anul acesta sărbătorile sunt influențate, la nivel european, de preocupările economice ale consumatorilor. Impactează în mod direct comportamentul consumatorilor în ceea ce privește felul în care să își planifică cheltuielile la final de an. Majoritatea cumpărătorilor au de gând să reducă drastic bugetul pentru anumite categorii de cumpărături.
Inflația este o preocupare majoră la nivel european, Franța (85%) a raportat cea mai mare îngrijorare, urmată îndeaproape de Spania (76%) și Italia (73%). Creșterea costurilor, prețul energiei și presiunile financiare personale influențează cumpărătorii să se concentreze asupra cheltuielilor esențiale, în special asupra alimentelor și băuturilor.
În România, aproximativ72% dintre respondenți au declarat că principala problemă care îi îngrijorează este inflația, 56% dintre respondenți sunt îngrijorați de creșterea prețurilor la energie/gaze. Apoi, 39% dintre aceștia sunt îngrijorați de sănătate, apoi 35% dintre ei au temeri legate de situația financiară proprie.
Multe persoane își concentrează bugetele de sărbători pe articole esențiale și reduc în același timp și cheltuielile discreționare, iar peste 90% dintre români au declarat că vor limita cheltuielile la categorii de cumpărături precum: electrocasnice (56%), îmbrăcăminte (54%), mobilă (54%), restaurante (51%), călătorii (48%).
Potrivit datelor studiului, circa 37% dintre respondenți vor începe cumpărăturile mai devreme anul acesta, principalul motiv pentru această abordare fiind eșalonarea cheltuielilor (46%), urmat îndeaproape de dorința de a avea mai mult timp la dispoziție pentru planificarea achizițiilor (40%), motivul de pe locul al treilea fiind evitarea stresului de ultim moment (35%).
Profilul cumpărătorului român de sărbători și bugetul alocat în 2024
Ca răspuns la inflație, mulți consumatori europeni adoptă o abordare proactivă și strategică a cumpărăturilor de sărbători, valorificând ofertele și promoțiile pentru a-și optimiza bugetele.
Atunci când vine vorba de cadourile de Crăciun, cele mai importante aspecte pentru ei sunt raportul calitate-preț (36%), promoțiile (28%) și varietatea ofertei care le oferă posibilitatea de a achiziționa totul dintr-un singur loc (13%).
Din cauza situației economice, aproape două treimi din consumatorii români vor aloca același buget pentru cumpărăturile de sărbători ca și în 2023 (65,13%), în timp ce aproape 20% din consumatori vor aloca un buget total mai mic. Bugetul mai mic alocat pentru sărbători va însemna că anul acesta consumatorii intenționează să cheltuie mai puțin pe fiecare cadou (35%), vor alege produse total diferite cu un preț mai mic (29%) sau vor opta pentru alternative mai ieftine ale acelorași produse (20%), iar pentru branduri va fi mai dificil să atragă cumpărători. Din cauza impactului oferit de situația economică circa 11% dintre români au declarat că nu intenționează să facă cumpărături de Crăciun anul acesta din cauza puterii de cumpărare reduse.
Categorii de produse și bugetul românilor de sărbători
Aproximativ 40% dintre consumatorii români intenționează să cheltuie între 500-1.000 lei pentru cumpărăturile de Crăciun, 24% au un buget total alocat de sub 500 lei, în timp ce 22% vor cheltui între 1.000-2.000 de lei anul acesta de sărbători.
Principalele categorii de achiziții pe care le au în vedere românii de sărbători sunt mâncarea și băuturile (52%), decorațiunile și alte produse pentru casă (42%), hainele, pantofii, accesoriile, sport (31%), cosmetice și parfumuri (24%) și jucăriile (20%).
Studiul 2024 Holiday Shopping Report a fost realizat în format online în perioada septembrie-octombrie, prin intermediul aplicațiilor deținute de ShopFully și Offerista și a vizat consumatori cu vârste de peste 18 ani de pe 8 piețe europene (Austria, Bulgaria, Germania, Franța, Ungaria, Italia, România, Spania și Ungaria), colectând date de la un eșantion reprezentativ la nivel național pentru fiecare țară în parte.