Numărul angajaților din industria serviciilor pentru afaceri a urcat constant, creșterea cumulată a ultimilor trei fiind de aproape 30%, arată raportul anual al Asociației Business Service Leaders. Mai mult de jumătate din numărul companiilor care au participat la studiu au apreciat că se așteaptă ca numărul de angajați să crească între 10-30% în 2022. Studiul mai arată că gradul de complexitate a proceselor crește, pe măsură ce se automatizează activități de bază. E nevoie de angajați cu competențe tehnice crescute.
ABSL lansează raportul anual al industriei serviciilor pentru afaceri, în deschiderea conferinței „Bridges to the future” din 1 noiembrie.
Cu toate că ultimii trei ani au fost foarte provocatori, numărul angajaților din industrie a urcat constant, creșterea cumulată a ultimilor trei fiind de aproape 30%, arată raportul. Mai mult de jumătate din numărul companiilor care au participat la studiu au apreciat că se așteaptă ca numărul de angajați să crească între 10-30% în 2022.
Serviciile care au cunoscut cea mai însemnată creștere, respectiv au avut nevoie de cei mai mulți angajați sunt: IT, suport clienți, finanțe și contabilitate.
„Gradul de complexitate a proceselor, cel puțin pentru top trei servicii, crește de la an la an, pe măsură ce se automatizează activități de bază. De aceea este nevoie de angajați cu competențe tehnice crescute, comparativ cu ponderea angajaților fără experiență care era destul de mare în urmă cu 3-5 ani. Alte aspecte importante sunt competențele digitale și nu în ultimul rând limbile străine”, explică Ciprian Dan, Președinte ABSL.
Pandemia a crescut loialitatea angajaților, rata medie a plecărilor din companie fiind de 18% în acest an, comparativ cu rata medie de 26% înregistrată în 2019, mai arată raportul.
„Costul și disponibilitatea forței de muncă rămân în continuare provocatoare, inducând o mobilitate excesivă între angajatori. Din acest motiv, multe companii din industrie și-au regândit modelul de business, către unul mai sustenabil care să nu se mai bazeze doar pe creșterea numărului de angajați, ci pe productivitatea ridicată a acestora. Implementarea tehnologiei avansate, optimizarea proceselor și orientarea către servicii cu valoare adăugată mai mare sunt noile pârghii spre care se orientează companiile”, spune Cătălin Iorgulescu, Vice – Președinte ABSL.
Industria serviciilor externalizate este în top trei industrii în 2022 în ceea ce privește creșterile salariale, cu 11% (după asigurări cu 17,7% și retail cu 16,8%), dar și în topul industriilor cu cel mai mare salariu de bază mediu, adică 10691 lei brut lunar. Cifrele salariale arată că industria serviciilor pentru afaceri devine mai competitivă și atrage angajați prin joburi din ce în ce mai specializate datorită investițiilor și proceselor de automatizare, 7,7% fiind procentul estimat de creștere pentru anul viitor.
Cele mai mari creșteri salariale din industrie s-au înregistrat în București și Transilvania – Banat, în timp ce salariile au stagnat sau au crescut mai puțin în Muntenia și Moldova.
Cele mai bine plătite limbi străine în acest an au fost chineza, ceha și suedeza. Angajații apreciază flexibilitatea de a-și putea alege beneficiile: programele de wellbeing, sesiunile de terapie, serviciile medicale și zilele adiționale de concediu fiind printre cele mai apreciate. 40% dintre companiile industriei serviciilor pentru afaceri oferă beneficii flexibile.
„Munca în sistem hibrid a devenit o realitate a industriei, aproape toate companiile adoptând în 2022 acest mod de lucru. 78% dintre companiile din industrie cer angajaților să lucreze de la birou minim 1-2 zile pe săptămână’’, spune Francesca Postolache, Vice Președinte ABSL.
Companiile din industria serviciilor de business estimează pentru acest an un venit în creștere cu 22% comparativ cu anul trecut.
70% dintre companii apreciază că vor înregistra o creștere a cifrei de afaceri în perioada următoare și 94% dintre companii apreciază că România oferă numeroase oportunități de investiții în acest sector.
Studiul a fost realizat de ABSL împreună cu PwC în perioada august – octombrie, pe un eșantion de 71 de companii care au o cifră de afaceri cumulată de peste 1,14 miliarde euro și aproximativ 50.000 de angajați,