Peste 91% dintre români vor păstra comportamentul de achiziție online din timpul pandemiei, în creștere de la 35% din 2021 la 48% în acest an, potrivit studiului Smart Shoppers realizat de Google. Doar 13% dintre români mai fac achiziții spontane, în contextul actual influențat de războiul din Ucraina și de criza energetică. În același timp, 51% dintre utilizatori folosesc telefonul online atunci când cumpără online.
Printre principalele criterii la care se uită atunci când fac achiziția online este prețul sau dacă există reduceri disponibile. Un alt aspect la care se uită consumatorii este dacă brandul este unul local sau dacă pune accent pe zona de sustenabilitate.
Pe de cealaltă parte, motivele pentru care românii care nu cumpără online sunt: procesul de achiziție care este greoi, nu găsesc mereu recenzii independente, nu reușesc să cumpere fără să își creeze cont sau la este greu sau neclar care este procesul de retur sunt doar câteva motive pentru care
În cadrul studiului au fost analizate 4 categorii: electronice, home&garden, fashion și beauty (o nouă categorie adăugată în cadrul studiului din acest an).
Cele mai multe cumpărături au fost înregistrate pe categoriile electronice și fashion. S-a înregistrat o creștere pe segmentul de fashion de la 17% în 2019 la 40% în 2022.
Ponderea celor care cumpără online a crescut anul acesta cu 6%, 41% dintre români au cumpărat produse online în ultimele 3 luni, iar 47% dintre aceștia au cumpărat produse online din cele 4 categorii.
Atunci când cumpără online, românii nu se uită neapărat la un anumit canal, ci pun mai mult accent pe nevoia pe care o au de îndeplinit.
Studiul Smart Shopper a ajuns la ediția a treia. Prin acest studiu, Google încearcă să afle care este comportamentul pe care românii îl au în ceea ce privește achizițiile online, cum a influențat pandemia comportamentul de consum, dar și situația recentă care a modificat comportamentul de achiziție.