Statele Unite au devenit în ultimele luni principalul furnizor al Europei de ţiţei, motorină şi gaze naturale lichefiate (GNL), profitând de reducerea importurilor de la est de Canalul Suez, provocate de atacurile de la Marea Roşie, transmite agenția Reuters, citată de Agerpres.
“SUA sunt pe primul loc la toate materiile prime cheie pe care are nevoie să le cumpere Europa”, a apreciat Viktor Katona, analist la Kpler, la un eveniment desfăşurat la Londra.
Până acum în această lună, Statele Unite au livrat Europei 2,17 milioane barili pe zi (bpd) de ţiţei. Exporturile de motorină s-au situat la 207.000 bpd, depăşind importurile din Arabia Saudită, de aproximativ 201.000 bpd. Niciun vapor încărcat cu GNL nu se află în prezent în Marea Roşie, conform datelor Kpler.
QatarEnergy, unul din cei mai mari exportatori globali de GNL, anunţase în ianuarie că nu va mai efectua transporturi prin Marea Roşie, din cauza temerilor de securitate. Anul trecut, Statele Unite au devenit cel mai mare exportator mondial de gaze naturale lichefiate, iar până la finalul deceniului exporturile americane ar urma să se dubleze.
Transporturile de ţiţei şi produse prin Canalul Suez sunt cu aproximativ 30-40% mai scăzute decât în octombrie 2023, conform Kpler.
“Ideea este că ţările din bazinul Atlantic fac din ce în ce mai mult comerţ între ele, reprezentativ este faptul că Statele Unite au devenit cel mai mare jucător pe piaţa europeană”, a explicat Katona.
Acesta a adăugat: “Dominaţia SUA pe segmentul exporturilor de motorină în Europa s-ar putea diminua, în cazul în care conflictul de la Marea Roşie se domoleşte, ceea ce ar permite din nou transportarea combustibilului din Orientul Mijlociu şi India către Europa”.
Rebelii houthi din Yemen au promis să atace navele din Marea Roşie care au legătură cu Israelul. Cu toate acestea, multe dintre navele care au fost atacate nu au legătură cu această ţară. Obiectivul rebelilor este acela de a forţa încetarea atacurilor israeliene asupra Fâşiei Gaza.
Din cauza atacurilor houthi, marile companii maritime evită din ce în ce mai mult cea mai scurtă rută maritimă dintre Asia şi Europa şi navighează în jurul Capului Bunei Speranţe din Africa de Sud.