Taxa auto pentru mașinile vechi și poluante este jalon PNRR pe care guvernul trebuie să-l îndeplinească până în toamnă / Industria propune creșterea taxării în funcție vechime și poluare / Se poate ajunge la sute de euro pe an

piata auto, uniunea europeana, romania Sursa foto: Pixabay / Didgeman

Noua taxă auto propusă de industria auto este jalon PNRR, pe care Guvernul trebuie să îl îndeplinească până în toamnă, însă din informațiile obținute de TechRider și Economedia nu există în acest moment nici un proiect de lege în dezbatere la nivelul Guvernului și nu s-au discutat încă scenarii privind cuantumul taxei pentru mașinile vechi.

Intrarea în vigoare a noului mod de taxare ar trebui să aibă loc începând cu anul 2026, conform planului asumat de guvern.

Modificarea taxării autovehiculelor este o măsură clar prevăzută în cadrul PNRR, la jalonul patru, și are termen de implementare trimestrul III. Măsura este absolut necesară pentru depunerea cererii de plată cu numărul 4, România riscând să piardă sume importante în lipsa îndepllinirii jalonului.

Analize Economedia

software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR

Până la acest moment, nu a avut loc nicio întâlnire oficială pe tema noii taxe auto, ci doar un schimb de adrese privind necesitatea luării unei decizii până la depunerea cererii de plată 4 pe PNRR, conform informațiilor Economedia.

Pe lângă jalonul PNRR, reprezentanții industriei auto locale susțin introducerea unei forme de penalizare a utilizatorilor de vehicule vechi și poluante ca formă de stimulare a procesului de reînnoire a parcului auto național.

„O mașină veche de 20 de ani, în normă de poluare EURO 2, va avea de plătit undeva între 350 și 400 de euro. Nu e definit 100%, am vorbit de achiziție. Nu numai că achiziționăm o mașină veche care poluează, dar vrem s-o ținem. După ce că ea are 15-20 de ani, vrem s-o mai ținem 10 ani (…) Astăzi suma [de plată] e undeva la 160-170 de lei pe an. De mâine am dori să se ia în calcul norma de poluare, iar în funcție de asta, dacă automobilul e EURO 2 sau EURO 3, vorbim probabil de 1.800 – 1.900 de lei pe an”, a declarat Mihai Bordeanu, director general automobile Dacia.

„Dacă introduci în circulație un EURO 4 și îl taxezi la fel ca un EURO 6, deși au motoare de aceeași capacitate cilindrică, nu e corect. Fiindcă tu, care ai mașină nouă și nu poluezi mai deloc, plătești același impozit ca vecinul tău, care are mașină de 10 ani și, când o pornește dimineața, umple toată scara de fum”, spune Adrian Sandu, secretar general ACAROM., conform unor declarații oferite Protv.

Guvernul are timp până în luna august să propună noua formulă de calcul a taxei, dar este greu de crezut că această măsură impopulară va fi luată până la alegerile din mai.

Decizia vine în contextul în care România a mai avut în trecut taxe de poluare autovehicule sub diverse forme. În 2007, guvernul Tăriceanu a introdus o taxă auto, anulată între timp, iar în 2013, în timpul guvernării Ponta, ministerul Mediului, a decis să transforme taxa auto în timbru de mediu pentru autovehicule. Ulterior, și acesta a fost anulat. În plus, statul român a fost obligat să restituie banii încasați în urma unei decizii a Curții Europene de Justiție.

În prezent, pentru autovehicule există doar impozitul pe proprietate/deținere, care este calculat pe baza cilindreei motorului, fără a ține cont de nivelul de poluare al vehiculului.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Toata lumea ar gi de acord cu o taxa pe pe emisii in fimctie de masina so specificatii pt ca de exemple un euro 6 de 5000cm3 polueaza cam cat en euro 2 de 1200cm3…. mi se pare sa plateasca aceeasi taxa… monentan gandirea este euro 6, taxa 5 euro, euro 2, taxa 500 euro, asta fiind o discriminare gandita de genii… care in final o sa duca acolo unde a ajuns vechia taxa auto.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.