Tesla, compania auto de vehicule electrice a lui Elon Musk, ar trebui să atingă o valoare de piață de 8,5 trilioane de dolari pentru a justifica noul pachet salarial al CEO-ului Elon Musk anunțat săptămâna trecută, potrivit Reuters.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Vânzarea a 100 de milioane de roboți umanoizi într-un an ar putea face asta. Crearea unei rețele de robotaxiuri cu venituri de peste 10 ori mai mari decât Uber ar putea, de asemenea. Și, desigur, speranța investitorilor face parte din ecuație.
Vineri, lui Musk i s-au acordat 10 ani pentru a extinde capitalizarea de piață de 1 trilion de dolari a Tesla într-o companie care valorează mai mult decât valoarea combinată actuală a Nvidia și Microsoft, cele mai valoroase două companii tranzacționate public din lume. Dacă reușește, Musk, care deja e cel mai bine plătit CEO din lume, ar primi un pachet salarial de 1 trilion de dolari.
Noul pachet salarial al lui Musk a fost acordat pe 3 septembrie, dar este supus aprobării acționarilor în noiembrie. Consiliul a arătat cum și de unde se așteaptă ca Tesla să își obțină banii, structurând pachetul salarial al lui Musk în jurul a 12 repere, bazate în principal pe produse și profit, precum și pe capitalizare. Acestea vizează creșteri enorme ale profitului pe măsură ce Tesla lansează roboții umanoizi Optimus și o flotă de robotaxiuri despre care speră să fie mai eficiente.
Acest lucru depinde mult șio de modul în care investitorii evaluează compania. Tesla, de exemplu, este evaluată ca o acțiune de creștere, tranzacționându-și la aproximativ 75 de ori câștigurile sale înainte de dobânzi, taxe, depreciere și amortizare sau EBITDA, chiar dacă vânzările sale de vehicule au scăzut anul trecut și este probabil să scadă și anul acesta.
Câștigul potențial este șocant, la fel și obiectivele. Gene Munster, managing partner la Deepwater Asset Management, a estimat în linii mari că robotaxiurile și software-ul de conducere autonomă ar putea valora fiecare câte un trilion de dolari din capitalizare, cu automobilele adăugând încă o jumătate de trilion.
„La sfârșitul zilei, motivul pentru care asta va funcționa sau nu se reduce, de fapt, la Optimus”, a spus el. „E un basm, dar unul care s-ar putea întâmpla cu adevărat”, spune acesta.
Musk pariază de ceva vreme pe softwareul de conducere autonomă și pe robotaxiuri. Tesla are în prezent o mică flotă de robotaxiuri, estimată la aproximativ 36 de vehicule într-o zonă din Austin, Texas. Unul dintre primele obiective ale lui Musk este să aibă 1 milion de robotaxiuri în funcțiune.
Unul dintre cei mai mari fani ai Tesla, ARK Invest, a prezis un scenariu și mai optimist cu mult înainte de anunțarea pachetului salarial al lui Musk. Ei văd capitalizarea Tesla atingând între 7 trilioane și 10,9 trilioane de dolari în 2029, cu o rețea de robotaxiuri Tesla generând între 603 miliarde și 951 miliarde de dolari pe an venituri de tip ride-hail. Liderul global în ride-hailing Uber, prin comparație, va avea venituri de 52 miliarde de dolari anul acesta, potrivit London Stock Exchange Group (LSEG).
Tesla ar începe prin a deține și opera o rețea de robotaxiuri, care în cele din urmă ar fi preluată de o altă companie, iar partea Tesla din tariful de cursă ar fi între 40% și 60%, dublu față de Uber, a spus ARK. ARK Invest nu a inclus o evaluare pentru roboți în modelul său, deși a spus că aceasta ar putea deveni o piață de 24 de trilioane de dolari.
Miză pe roboți
Recent, Musk a descris roboții ca fiind viitorul, spunând că robotul umanoid Optimus ar putea reprezenta în cele din urmă 80% din valoarea Tesla. Dacă viitorul Tesla depinde de Optimus, va trebui să vândă o mulțime de roboți, poate mai mult de 100 de milioane pe an, potrivit calculelor Reuters.
Dacă afacerea Tesla ar fi doar roboți, acea cifră de 100 de milioane este ceea ce ar trebui să atingă pentru a ajunge la obiectivul maxim de profit EBITDA, specificat în pachetul salarial al lui Musk, de 400 de miliarde de dolari. Optimus este de așteptat să aibă un preț de aproximativ 25.000 de dolari, iar marja actuală de profit EBITDA a Tesla este de aproximativ 15%. Pentru o marjă de profit dublă, Tesla ar trebui să vândă doar jumătate din numărul de roboți. EBITDA din acest an este estimată la 13 miliarde de dolari, potrivit LSEG, așa că Tesla are un drum lung de parcurs.
Mult va depinde, de asemenea, de modul în care investitorii vor calcula potențialul Tesla la finalul pachetului salarial pe 10 ani. Dacă investitorii ar continua să evalueze Tesla la 75 de ori EBITDA, ar fi nevoie de 113 miliarde de dolari în EBITDA pentru ca Tesla să ajungă la o evaluare de 8,5 trilioane de dolari, sau mai puțin decât obiectivul de profit stabilit în pachetul salarial al lui Musk. Acest pachet are un obiectiv maxim de EBITDA de 400 de miliarde de dolari și o capitalizare maximă de piață de 8,5 trilioane de dolari, un multiplu de 21.
Obiectivul de 400 de miliarde a fost „mai agresiv” decât predicțiile Morgan Stanley privind afacerile Tesla în domeniul auto, al energiei și al robotaxiurilor, au spus analiștii săi într-o notă duminică, adăugând că „ar implica contribuții substanțiale din partea Optimus și a altor piețe finale de roboți AI care nu sunt incluse în prezent în prognozele noastre”,
Unii investitori au primit cu interes concentrarea pe noile produse și au spus că propunerea de salariu ar putea ajuta la rezolvarea problemelor actuale ale companiei.
„Există obstacole operaționale mari pe care Tesla trebuie să le depășească. Sunt lucruri care trebuie clar inversate, cum ar fi scăderea vânzărilor, etc. Așa că, de ce să nu legăm compensația CEO-ului de inversarea unora dintre aceste tendințe?”, a spus Will Rhind, CEO al emitentului global de ETF-uri GraniteShares.