După ce Primăria Iași a anunțat noi taxe pentru vehiculele de mare tonaj, menite să descurajeze traficul greu prin oraș, transportatorii au reacționat. Ei consideră că tarifele sunt exagerat de mari și nejustificate, subliniind necesitatea rutelor ocolitoare și respectarea legislației, scrie Ziarul de Iași.
Primăria va institui tarife pentru vehiculele de tonaj greu care tranzitează drumurile naționale din municipiu, transmite Ziarul de Iași. Proiectul de hotărâre a fost deja întocmit și ar putea fi aprobat la finalul lunii februarie în Consiliul Local (CL) Iași.
Intenția declarată a municipalității este de a descuraja circulația prin oraș a vehiculelor cu o masă între 3,5 tone și peste 40 tone. Noile tarife vin în completarea celor existente pentru tranzitarea orașului pe drumurile locale. Față de acestea din urmă, taxele pentru drumurile naționale (DN24 și DN28) trebuie achitate pentru o săptămână, o lună sau un an. La drumuri locale, poate fi achitată taxa inclusiv pentru o zi de tranzit.
Care este valoarea tarifelor
Tarifele au fost stabilite în funcție de tonaj. Cea mai mică taxă este în cazul vehiculelor cu masa cuprinsă între 3,5 și 12 tone: 315 lei/săptămână, 1.350 lei/lună sau 16.200 lei/an. Pentru categoria 12-24 tone, taxa săptămânală este de 1.050 lei, cea lunară de 4.500 lei, iar cea anuală de 54.000 lei. Nu în ultimul rând, pentru intervalul 24-40 tone, tariful este de 2.100 lei/săptămână, 9.000 lei/lună și 108.000 lei/an. În ceea ce privește vehiculele peste 40 tone, taxa va fi calculată în baza mai multor criterii.
Tariful pentru drumurile naționale se cumulează cu actuala taxa locală care asigură liberă trecere pentru vehicule de tonaj greu pe infrastructura locală. Aceasta din urmă are o valoare cuprinsă între 45 lei (3,5-12 tone) și 299 lei/zi (peste 35 tone).
Ce spun transportatorii
Unii transportatori consideră că valoarea tarifelor este exagerat de mare și nejustificată, mai ales în contextul lipsei unor rute ocolitoare adecvate.
„Să zicem că înțeleg ideea unei taxe pentru oraș, dar sumele sunt exorbitante! Nu ai cum să ceri prețurile astea decât dacă Iașul ar avea vreo trei, patru șosele de centură și tu, ca transportator, insiști să o iei tot prin oraș, ca să nu mai ocolești prea mult. Sper că nu se aprobă acest proiect, pentru că nu sunt de acord cu valoarea acestor taxe. Dar dacă tot se insistă, măcar să ne zică primarul și care sunt rutele alternative ocolitoare, în afara de zona Lețcani, cu DN-ul deja aglomerat”, a fost reacția lui Iulian Afloarei, un transportator din Iași, de altfel, o părere împărtășită și de alți antreprenori din domeniu.
Mai mult, unii atrag atenția că orice formă de interzicere sau taxare a traficului greu trebuie făcută în conformitate cu legea, prin elaborarea unei Hotărâri de Consiliu Local care să includă cerințele din legislația specifică. În plus, susțin ei, scoaterea traficului greu din municipiu sau taxarea suplimentară poate fi realizată doar prin asigurarea unor variante alternative, cum ar fi culoarele de acces și de tranzit.