Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) salută decizia „istorică” pentru România privind aderarea la spaţiul Schengen şi apreciază implicarea Ungariei, dar şi decizia favorabilă a Parlamentului Ţărilor de Jos. Transportatorii spun că în cazul autovehiculelor comerciale de transport marfă timpul de aşteptare nu va fi redus semnificativ atât timp cât toate celelalte activităţi de control (cântărire, măsurare, verificare documente autovehicule, marfă etc) de la punctele de frontieră nu vor fi relocate, ca în celelalte state membre UE şi Schengen, transmite News.ro.
„De la 1 ianuarie 2025, cetăţenii români care circulă cu autoturisme vor putea trece, cu uşurinţă, aceste frontiere interne UE, care vor fi de la acel moment şi frontiere Schengen, aşa cum a menţionat şi ministrul de interne al României. Deşi nici şoferii autovehiculelor comerciale de transport marfă nu vor mai face subiectul controlului documentelor de identitate la trecerea acestor frontiere, timpul de aşteptare nu va fi redus semnificativ atât timp cât toate celelalte activităţi de control (cântărire, măsurare, verificare documente autovehicule, marfă, etc) derulate în punctele de trecere a frontierelor nu vor fi relocate aşa cum este şi în celelalte state membre UE şi Schengen”, se arată într-un comunicat de presă al UNTRR.
Sursa citată menţionează că aderarea rutieră la Schengen oferă industriei de transport rutier şi logistică din România şi economiei României are „un potenţial semnificativ de dezvoltare”, cu condiţia ca decidenţii politici şi autorităţile „relevante” să ia decizii rapide pentru „reducerea semnificativă” a timpilor de aşteptare la frontiere şi pentru vehiculele comerciale.
„Cozile de camioane de 7-20 de kilometri sunt frecvente la ieşirea din România spre Ungaria, ocazional la ieşirea spre Bulgaria, dar timpul de aşteptare pentru a intra în România din Bulgaria pe la Ruse/Giurgiu frecvent atinge 36 de ore datorită autorităţilor bulgare care au împuternicit operatorului celor două parcări de pe centura oraşului Ruse să gestioneze şi coada virtuală obligatorie pentru autovehiculele comerciale în vederea trecerii frontierei spre România. La acestea, se adaugă jumătatea de pod aflată în lucru pe partea bulgară pentru următorii doi ani, timp egal cu cel necesar construcţiei întregului pod acum 70 de ani, cu tehnologia de atunci, mult inferioară celei disponibile astăzi”, menţionează UNTRR.
Transportatorii susțin că în 13 ani și 9 luni perioadă în care România nu au fost în Spațiul Schengen, industria a pierdut peste 22 de miliarde de euro, ca urmare a timpilor de așteptare din vămi.
Potrivit comunicatului citat, în România controlul autovehiculelor la frontiere este realizat de CNAIR, iar pe reţeaua naţională, activităţile de control sunt realizate de ISCTR, cântărirea fiind una dintre activităţile comune.
„Industria este interesată ca activităţile de control să se desfăşoare corect pentru asigurarea unei competiţii loiale în piaţa de transport rutier. Având în vedere că ambele instituţii se află în subordinea Ministerului Transporturilor, un acord ar trebui să poată fi atins şi implementat cât se poate de rapid, ţinând cont şi de posibilităţile reale şi echipamentele deja disponibile. Reamintim că industria transporturilor rutiere din România este primul contributor la exportul de servicii al României, cu 7,82 miliarde de euro în 2023, într-o ţară care importă mai mult decât exportă din 1989 până în prezent”, se arată în acelaşi document.
Potrivit transportatorirlor rutieri, România este a 12-a economie ca mărime în UE, în timp ce piaţa transporturilor din România se poziţionează pe locul 6, iar în privinţa activităţilor de cross-trade (operaţiuni de transport realizate între alte state membre decât cel de origine) şi cabotaj (operaţiuni de transport între două puncte aflate pe teritoriul aceluiaşi stat membru, altul decât cel de origine al transportatorului), România se află pe locul 3 după Polonia şi Lituania, în condiţiile în care în Polonia a depăşit din ianuarie 2023 cifra de un milion de angajaţi din afara UE, din care în transporturile rutiere peste 160.000,în timp ce în Lituania numărul angajaţilor non-UE din transporturile rutiere trece de 107.000, iar în România sunt doar 550 de angajaţi non-UE.
“Contractul” Schengen rutier oferă României un potenţial de dezvoltare semnificativ. Vom rămâne cu potenţialul sau îl vom materializa? Răspunsul, de această dată rămâne să fie oferit în principal de decidenţii politici şi de autorităţile din România în perioada următoare”, se mai arată în comunicatul citat.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.